دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: معاون حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نبود ذخایر برف و حجم کم‌آورد آب از بالادست به رودخانه‌های استان و افزایش مصرف آب و برق را نگران‌کننده اعلام کرد. فتح‌الله دهکردی در همایش اصلاح الگوی مصرف با اشاره به افزایش میزان ذخایر سد‌های استان در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: به رغم اینکه این میزان آب ذخیره شده در پایان اردیبهشت ماه که به عنوان آخرین روز ذخیره سازی آب نیز محسوب می‌شود بالغ بر ۱۱ میلیارد مترمکعب برآورد شد، اما موضوع نگران‌کننده حجم کم‌آورد آب از بالادست و افزایش مصرف آب وبرق است.

وی افزود: با وجود آنکه حجم ذخیره شده آب در اول مرداد ماه نیز به فراتر از ۵/۵ میلیارد مترمکعب رسید، اما روند شدید رو به کاهش حجم‌آورد آب از بالادست به رودخانه‌های استان طی چند ماه اخیر نکته‌ای است که باید به آن دقت ویژه داشت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان همچنین در ادامه با بیان اینکه افزایش میزان بارش‌های بهاری نوید روزهای پر آب و افزایش منابع آبی استان را می‌داد، افزود: افزایش مصرف آب و برق نیز در این میان می‌تواند نقش بسزایی را در مصرف ذخایر آبی داشته باشد، چرا که روند افزایش رها سازی آب به منظور تولید برق این احتمال را قوی‌تر می‌کند که با توجه به زیاد بودن میزان تولید نسبت به مصرف شرب و کشاورزی، ما‌به‌التفاوت آن هدر ‌رود و این مساله امکان ذخیره‌سازی آب برای کشت پاییزه را کم ‌کند.

این مقام مسوول ضمن تاکید بر بهینه‌سازی مصرف پیش‌بینی کرد: در صورتی که با اعمال مدیریت مصرف آب شرب و کشاورزی و صرفه‌‌جویی در برق در ابتدای مهرماه، حجم ذخیره سدهای استان بیش از ۴‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون مترمکعب باشد، سال قابل اعتماد و اطمینانی برای کشاورزان خواهیم داشت.

وی در خصوص کشت وسیع تابستانه توسط کشاورزان خاطرنشان کرد: حجم قابل برنامه‌ریزی سدها ۵‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون مترمکعب بوده که با توجه به کشت‌های تابستانه ۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون مترمکعب آن برای کشاورزی است.

کاهش ۳۵۰ مگاواتی برق با رعایت الگوی مصرف

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این همایش گفت: با اصلاح الگوی مصرف، اجرای مصوبات کمیته خشکسالی و رعایت مدیریت مصرف می‌توان معادل ۵/۵‌درصد مصرف برق به میزان ۳۵۰ مگاوات مصرف را کاهش داد که معادل انرژی مصرفی استان لرستان یا دو برابر استان کهکیلویه و بویر‌احمد است.

مهندس مسعود معین پور افزود: استان خوزستان دومین مصرف‌کننده بزرگ کشور پس از استان تهران است، به طوری که سهم مصرف انرژی بخش خانگی در استان خوزستان ۱۳‌درصد کل مصرف خانگی کشور است، این در حالی است که تعداد مشترکان خانگی استان خوزستان تنها ۸/۴‌درصد کل مشترکان خانگی کشور است.

معین‌پور گفت: با کاهش رشد مصرف برق در کشور به میزان یک‌درصد حدود سه‌هزارمیلیارد تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت و اینگونه می‌توان سالانه ۶۰‌هزار شغل جدید ایجاد کرد.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت مصرف برای کاهش بار با هماهنگی استانداری خوزستان برای تابستان ۸۹ اظهار کرد: این اقدامات شامل، تغییر ساعت شروع کار ادارات از ساعت ۷ صبح به ساعت ۶:۳۰، پایان وقت اداری از ساعت ۱۶ عصر به ساعت ۱۴ عصر، تعطیلی روز پنجشنبه شرکت‌ها و ادارات دولتی، اجرای طرح تعمیرات اساسی صنایع در تابستان، تهیه و استفاده از مولدهای اختصاصی کوچک توسط صنایع و برنامه‌ریزی برای تشویق صنایع جهت اجرای برنامه کاهش بار در ساعات اوج مصرف بخشی از این فعالیت‌ها هستند.