کاهش 14‌درصدی صادرات کالا از اصفهان به عراق

دنیای اقتصاد - اصفهان - راعی: بر حسب آمار گمرکات استان اصفهان طی سه ماه اول سال جاری، مجموع صادرات استان که از مبدا اصفهان به کردستان عراق انجام‌گرفته معادل ۹۰ میلیون‌دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۱۴‌درصدی در این بخش هستیم. سعید ابراهیمی، مدیر بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان در چهاردهمین جلسه ستاد راهبردی صادرات به عراق که با حضور اعضای این ستاد در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: میزان صادرات انجام‌گرفته از گمرکات استان در سه ماه امسال معادل ۵۰ میلیون‌دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲‌درصد کاهش داشته و جایگاه صادرات استان به عراق را از رتبه نخست سال گذشته به رتبه سوم تنزل داده است.

وی با بیان اینکه صادرات کل کشور نیز در سه ماه اول سال جاری حدود ۹۳۵ میلیون‌دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو‌درصد کاهش داشته است، افزود: رتبه اصفهان یک رتبه تنزل داشته به طوری که سهم استان از ۹/۱۰‌درصد به ۶/۹‌درصد کاهش داشته است. وی عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان اصفهان به عراق که با کاهش جدی در سال جاری روبه‌رو شده را شامل آهن، فولاد، کولر آبی، لوازم خانگی، انواع قیر، لوازم یدکی کامیون و مواد غذایی برشمرد.

وی تاکید کرد: کاهش صادرات آهن و فولاد استان اصفهان به عراق که بخشی از آن مربوط به تصمیمات دولت بوده باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا سهم استان بسیار کاهش یافته است.

مهرزاد خلیلیان، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: یکی از وظایف ستاد راهبردی عراق رصد کردن وضعیت و چالش‌های صادرات استان به عراق است.

وی هدف از برگزاری جلسه ستاد راهبردی را بررسی مسایل و چالش‌های پیرامون صادرات استان اصفهان به عراق برشمرد و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان مسوولیت برگزاری این جلسه را از سوی استاندار بر عهده‌گرفته است و با حضور مسوولان بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. وی فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در استان اصفهان را گامی ارزنده در جهت سهولت انتقال کالا به عراق دانست و گفت: فعال شدن این شرکت‌ها و کاهش قیمت تمام شده حمل کالا می‌تواند عامل تشویقی افزایش صادرات به عراق باشد.

جمشید تقسیمی، مدیر آموزش اتاق بازرگانی اصفهان نیز یکی از عوامل کاهش صادرات ایران به عراق را نقش بانک‌های اروپایی در تقویت رقبای شرکت‌های ایرانی فعال در عراق عنوان کرد و گفت: این بانک‌ها برای شرکت‌های ترکی، قبرسی، اردنی و سایر شرکت‌های رقیب ایران در عراق اعتبار فاینانس و ریفاینانس با نرخ منفی دو‌درصد معمول ارائه می‌کند.

وی افزود: این تسهیلات برای شرکت‌های غیر‌ایرانی باعث می‌شود که مشکل نقدینگی برای آنان وجود نداشته باشد؛ در حالی که شرکت‌های ایرانی فعال در عراق با چالش نقدینگی روبه‌رویند.

وی مشکل صادرکنندگان استان اصفهان با بازارچه مرزی را متعدد دانست و پیشنهاد داد که هیات سه نفری از این ستاد پیگیر مشکلات و چالش‌های صادرکنندگان باشد.

حسینعلی شمعانیان، مدیرکل پایانه‌های استان اصفهان نیز که به عنوان سخنران مهمان در این جلسه سخن می‌گفت، افزود: ۵۹۰ شرکت حمل‌ونقل در استان اصفهان مجوز فعالیت از این اداره را دارند که از این تعداد ۴۳۶ شرکت در بخش حمل‌ونقل کالا فعالیت می‌کنند که بعد از استان تهران در رتبه دوم کشور جای دارد.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان پنج شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دارای مجوزاست که از این میزان چهار شرکت در حال فعالیت هستند.

وی ایجاد شهرک حمل‌ونقل برای شرکت‌های بین‌المللی استان اصفهان را مهم ارزیابی کرد و گفت: مجوز تاسیس ترمینال شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در شورای سرمایه‌گذاری استان معطل است و ایجاد تعاونی رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از سوی این اداره مطرح شده است. وی یادآورشد: تشکیل کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی با استفاده از شرکت‌های توانمند دارای کامیون از سوی این اداره پیشنهاد شده که در دست بررسی است.

وی تشریح کرد: استان اصفهان دارای ۴۵‌هزار راننده و ۲۷‌هزار انواع ناوگان حمل‌ونقل است که توانایی حمل‌ونقل بین‌المللی را دارد.

صفا تاج کاهش صادرات سیمان به عراق و مشکل حمل‌ونقل این کالا را در بخش پلمب کردن بار توسط گمرک و طولانی بودن زمان تخلیه بر سر مرز عنوان کرد و گفت: زمان بازدید گمرک برای پلمب کردن بار، یک روز را به خود اختصاص می‌دهد. وی اضافه کرد: زمان تخلیه بار بر سر مرز و انتقال کالا به کامیون عراقی طولانی است و گاهی به چند روز می‌انجامد.