دو استانی بودن؛ مشکل اصلی «علی‌آباد»

دنیای اقتصاد - شرق استان تهران: دو استانی بودن شهرک صنعتی علی‌آباد و مشکلات ناشی از این مساله در بازدید مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران از این شهرک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مهندس قاسمی، مدیر شهرک صنعتی علی‌آباد در این دیدار با اشاره به وجود حدود ۵۰۰ قرارداد در علی‌آباد گفت: بیشتر کارخانه‌داران مستقر در شهرک، کارخانه‌دارانی بودند که در داخل تهران فعالیت می‌کردند، اما پس از جلوگیری از فعالیت‌شان و منع قانونی حضور صنایع آلاینده در پایتخت مجبور شدند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، اکنون مشکل دو استانی شدن باعث شده صنعتگران کم‌تر میل و رغبتی به سرمایه‌گذاری در این شهرک نشان دهند.

وی گفت: ترجیح بیشتر آنها حضور در تهران است، اما تعلل در انتقال قطعی علی‌آباد به استان تهران مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.

قاسمی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرک زمین‌هایی است که واگذار شده، اما صاحبانشان آنها را رها کرده‌اند و شارژ پرداخت نمی‌کنند.

وی از معاون وزیر صنایع و معادن خواست، دستور‌العملی تهیه شود تا صاحبان این گونه زمین‌ها ملزم شوند واحد‌های خود را فعال کنند تا هیات امنا و مدیریت شهرک بادست بازتری بتوانند شهرک علی‌آباد را اداره کنند.

مهندس امیر حسین شقاقی، رییس هیات‌مدیره شهرک صنعتی علی‌آباد نیز در این دیدار به توافقات صورت گرفته برای الحاق مجدد علی‌آباد به سمنان به رغم دستور صریح رییس‌جمهور و متوقف ماندن پروسه الحاق قطعی علی‌آباد تهران در وزارت صنایع و معادن و وزارت کشور اشاره و اظهار کرد: ۹۰‌درصد صنعتگران به امید قرارداشتن علی‌آباد در تهران همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند که مسلما با انتقال علی‌آباد به سمنان عطای کار کردن را به لقایش خواهند بخشید.

وی ادامه داد: به‌رغم این که شهرک علی‌آباد از سال ۱۳۶۹ احداث شده و در مقایسه با سایر شهرک‌ها از قدمت بیشتری برخوردار است، اما هرگز از آبادانی که شهرک‌های دیگر دارند برخوردار نبوده است و تنها دلیل آن ماندن در برزخ دو استانی بودن است.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت حل مشکل دو استانی بودن علی‌آباد گفت: اگر معضلات پیش روی شهرک حل شود؛ علی‌آباد از جمله مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی خاورمیانه خواهد شد چرا که اکنون برخی واحد‌ها که از نظر تکنولوژی در خاورمیانه بی همتا هستند در شهرک مشغول فعالیت می‌باشند.

شقاقی در ادامه به وجود ۵ شهرک صنعتی در پاکدشت و ایوانکی اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه‌گذاری مناسبی روی این بخش از استان صورت‌گیرد و نیازهای پنهان آنها مرتفع شود، بیش از ۳۵۰هزار شغل در پایتخت ایجاد خواهد شد، حال آنکه چندی پیش استاندار تهران از ایجاد ۲۵‌هزار شغل ظرف مدت دو سال در پایتخت خبر داده بود.

وی از تاثیر بنگاه‌های زودبازده بر ایجاد شغل‌های پایدار انتقاد کرد و افزود: در دو سال گذشته حدود ۱۱‌هزار‌میلیارد‌تومان بابت بنگا‌ه‌های زود بازده پول پرداخت شد، اما شاهد بودیم کارخانه‌هایی تنها ۳ ماه کار کردند یا بعد از ۶ ماه کار کردن کارگران را بیرون کردند

در صورتی که سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که حداقل تا ۱۵ سال برای سرمایه‌گذار و کارگر امنیت شغلی وجود داشته باشد.

وی در خصوص مشکل کمبود آب شهرک صنعتی علی‌آباد اظهار کرد: مشکل شهرک با خریدن چاه حل نمی‌شود، چرا که آب‌های زیر‌زمینی دیگر جوابگوی نیاز شهرک نیست و باید طی تعامل با وزارت نیرو این مشکل به صورت اساسی حل شود.

معاون وزیر صنایع نیز که در این جلسه شنونده حرف‌ها و درد دل‌های صنعتگران بود با اشاره به وجود ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور گفت: بسیاری از این مناطق براساس مباحث سیاسی و نه بر اساس توجیه اقتصادی شکل گرفته است.

وی افزود: دولت خود را ملزم می‌داند که به همه حوزه‌ها خدمت کند اما میزانی که برای توسعه زیر ساخت در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده با میزان درخواست‌هایی که مطرح است همخوانی ندارد و باید طوری منابع مدیریت شود که در آن قسمت که زمینه رشد بیشتری وجود دارد سرمایه‌گذاری شود.

خدامراد احمدی خواسته‌های صنعتگران علی‌آباد و هیات امنای این شهرک را قابل قبول دانست و گفت: دولت باید شرایطی فراهم کند تا شما صنعتگران که در زمینه اشتغال سرمایه‌گذاری کرده‌اید با خیال راحت به برنامه‌ریزی و تولید بپردازید.

معاون وزیر صنایع و معادن اظهار کرد: در سال ۸۸ میزان اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل زیرساخت‌ها و مباحث جانبی شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۴۴‌میلیارد‌تومان بوده که تا پایان این سال کمتر از ۶۰‌درصد این اعتبار تخصیص پیدا کرده است؛ اما در سال ۸۹ این اعتبار به ۳۵۰‌میلیون‌تومان افزایش پیدا کرده است و امیدواریم با استفاده از‌ساز و کارهای قانونی منابع جدیدی برای تکمیل زیرساخت‌ها فراهم شود. احمدی ادامه داد: مسلما در توزیع منابع و تکمیل نیازهای واحدهای صنعتی به توجیه اقتصادی و ضرورت سرمایه‌گذاری توجه ویژه خواهد شد تا بازگشت سرمایه در ارزش افزوده خود را سریع‌تر نشان دهد.

وی افزود: سعی داریم حوزه خدمات رسانی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وسیع‌تر کنیم و خدمات زیربنایی را از درب ورودی شهرک‌ها تا قلب واحدهای صنعتی توسعه دهیم.

خدامراد احمدی به مشکل خاموشی در شهرک‌های صنعتی استان تهران و برق دار بودن آنها تنها ۷ الی ۸ ساعت در روز اشاره کرد و گفت: از صنعتگران خواسته شده تا با راه‌اندازی شیفت شب بر این مشکل فارغ آیند.

وی در خصوص مشکل کمبود آب شهرک علی‌آباد از سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و کوتاه‌مدت سخن گفت و اظهار کرد: حفر چاه، شناسایی محل‌هایی که می‌توان آب را انتقال داد و انتقال آب از سدهای بزرگ از جمله این راهکارها است.

معاون وزیر صنایع و معادن در خصوص بحث دو استانی بودن شهرک صنعتی علی‌آباد نیز گفت: نظر سازمان به عنوان متولی شهرک‌های صنعتی این است که علی‌آباد جزو استان تهران است و پیگیری لازم طی جلساتی که با استانداران تهران و سمنان خواهیم داشت صورت می‌گیرد و با قید فوریت آن را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم تا دور سوم سفر ریاست‌جمهوری به پاکدشت این مساله حل شده باشد.

احمدی همچنین از اختصاص ۱۲۰ دستگاه ماشین آتش‌نشانی به شهرک‌های صنعتی تا پایان سال خبر داد و اضافه کرد؛ زیبا‌سازی شهرک‌های صنعتی یکی از برنامه‌های ما است که مشاورین لازم برای این مساله نیز انتخاب شده است.

وی گفت: برای حل مشکل عدم پرداخت شارژ از سوی صاحبان زمین‌های رها شده نیز مجوزهای لازم طی دوره زمانی ۶ ماهه داده می‌شود و در صورتی که طی این زمان اقدامی صورت نگرفت حق شارژ به قیمت تمام شده زمین اضافه شود و اگر چنین نشد مجوز‌های مربوطه باطل شود.