کوت عبدالله اهواز در مسیر توسعه

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: محدوده منطقه ۵ شهرداری اهواز که به عنوان کوت عبدالله نیز معروف است یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر اهواز است که به‌رغم داشتن زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های بسیار از محدویت‌های بسیاری در سال‌های گذشته رنج می‌برد. این منطقه که جمعیت ۱۸۰‌هزار نفری را در دل خود جای داده است، شامل ۲۰ شهرک و روستای متصل و منفصل از هم است که در دو طرف مسیر جاده اهواز‌آبادان (اتوبان آیت الله بهبهانی)به صورت طولی امتداد یافته است. کوت عبدالله که به عنوان یکی از شاهرگ‌های ورودی کلانشهر اهواز نیز قلمداد می‌شود، طی دو سال گذشته رونق بسیاری یافته است؛ به طوری که هر رهگذری که در دو سال قبل از آنجا عبور کرده باشد حال به وضوح می‌تواند شاهد تغییر چهره و رفع محرومیت در این منطقه باشد. مشاهده اقدامات انجام شده در این منطقه و رشد وتوسعه چشم‌گیر آن ما را بر آن داشت تا با شهردار کوشای این منطقه گفت‌وگو کنیم.

شهردار منطقه ۵ اهواز در این باره اظهار کرد: به رغم اینکه منطقه کوت عبدالله یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر اهواز است، اما متاسفانه عدم توسعه زیرساخت‌های شهری در این منطقه نسبت به دیگر مناطق این کلانشهر منجر به این شده است تا کوت عبدالله همواره از فقر زیرساختی در رنج باشد. محمد حسین عبیات با بیان اینکه عوامل متعددی در عدم توسعه هماهنگ کوت عبدالله با دیگر مناطق اهواز وجود دارد، افزود: حضور ۱۵‌هزار گاومیش، عدم سیستم فاضلاب، وجود تنها یک خط ارتباطی با مرکز شهر و عدم زیرساخت‌های اقتصادی تنها بخشی از مهم‌ترین معضلات این منطقه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در بهمن ماه سال ۸۶ با همفکری و حمایت استانداری خوزستان، شورای شهر وشهردار کلانشهر اهواز وبه منظور رفع محرومیت از چهره کوت عبدالله یک برنامه جامع با هدف تمرکز بر مهم‌ترین معضلات منطقه تدوین شد، تصریح کرد: در بخشی از این برنامه پروژه‌های عمرانی بزرگی در نظر گرفته شد که نه تنها باعث رشد و توسعه منطقه کوت عبدالله می‌شد، بلکه اجرای آنها مزایای بسیاری را نیز برای سایر مناطق اهواز در بر داشت.

عبیات طرح جاده ساحلی، اجرای مسیر پل ششم از اتوبان آیت‌الله بهبهانی به سمت صنایع فولاد، اجرای عملیات تکمیلی میدان ورودی اهواز از سمت‌آبادان، احداث پارک طبیعی در نخلستان ۱۸ هکتاری و احداث چندین زمین ورزشی را از جمله مهم‌ترین طرح‌های این برنامه دانست و افزود: به رغم اهمیت ساخت جاده ساحلی در این منطقه متاسفانه تا سال ۸۶ هیچ گونه عملیات اجرایی در این زمینه انجام نشده بود که در بهمن ماه سال ۸۶ پس از مراسم کلنگ‌زنی و با حمایت مسوولان عملیات اجرایی با سرعت آغاز شد؛ به طوری که در مدت یک سال فاز اول جاده ساحلی حد فاصل خیابان جنت تا پل ششم با اعتبار یک‌میلیارد و۵۰۰‌میلیون‌تومان به طول ۷/۲ با دو روپ کناری پل ششم به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی فاز دوم جاده ساحلی در حد فاصل پل ششم تا بیمارستان سینا نیز با اعتبار ۲‌میلیارد و۵۰۰‌میلیون‌تومان به طول ۴ کیلومتر از ابتدای سال ۸۸ آغاز و عملیات آسفالت این فاز نیز از روز ۲۰ تیر ماه سال جاری شروع شده است و درخصوص فاز سوم این طرح خاطرنشان کرد: فاز سوم این جاده از بیمارستان سینا به سمت میدان ورودی است که عملیات اجرایی آن از ماه گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که اگر روند کار همچنان با این سرعت به پیش رود این امکان فراهم می‌شود که فاز سوم جاده ساحلی در منطقه با اعتبار یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون‌تومان و به طول ۶/۱ متر نیز تا پایان شهریور ماه به اتمام برسد.

شهردار منطقه ۵ اهواز در ادامه در خصوص طرح ساخت میدان ورودی شهر اهواز از سمت‌آبادان نیز اظهار کرد: این میدان که به عنوان بزرگترین میدان ورودی کشور وبا وسعت ۵ هکتار دومین میدان پس از میدان آزادی از نظر وسعت و قطر در کشور است، از سال ۸۱ مصوب و تامین اعتبار شد. هرچند که این پروژه مهم طی ۶ سال، سالانه اعتبار دریافت می‌کرد عملیات اجرایی این میدان به دلیل وسعت، بسیار کند پیش می‌رفت که با توجه به اهمیت پروژه، به محض ورود به شهرداری، پیمانکار مکلف شد تا با کار در سه شیفت سرعت عملیات اجرایی را افزایش دهد و خوشبختانه موفق شدیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و همزمان با میلاد امام علی‌(ع) پروژه را در سال ۸۷ به اتمام برسانیم و حال این میدان به عنوان تنها میدان ورودی ساماندهی شده کلانشهر اهواز تلقی می‌شود.

عبیات در ادامه با اشاره به اینکه از جمله مهم‌ترین خصوصیات اجرای پروژه‌های جاده‌سازی در منطقه ۵ وجود معارضین بسیار در منطقه با اسناد مشاعی است، گفت: اجرای طرح جاده دسترسی پل ششم به صنایع فولاد نیز از این قاعده مستثنا نبود و این موضوع منجر به ایجاد وقفه‌ای در اجرای این پروژه شد که با اهتمام و حمایت قوه قضائیه و دیگر مسوولان این مشکل رفع شد و این جاده در دو باند با عرض ۱۵ متر به عنوان یک شریان مهم توانست صنایع فولاد را در شرق به گروه ملی فولاد و نورد و دیگر صنایع فولاد‌سازی استان از جمله فولاد کاویان در غرب به هم متصل کند.

وی با بیان اینکه این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۵‌میلیارد‌ریال که عمده آن از منابع استانی تامین شده است، اجرا شد اضافه کرد: قسمت اعظم این مسیر از میدان مهدیس به سمت بازار آهن است که از حیث زیر‌سازی تقریبا تکمیل شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی نیز آسفالت آن انجام خواهد شد و بدین ترتیب در مقطع شکاره ۲ تا مهدیس نیز این طرح اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۵ از پروژه ساخت پارک ۱۸ هکتاری نخلستان نیز به عنوان زیباترین پروژه در منطقه ۵ یاد کرد و گفت: این نخلستان تحت تاثیر گرمای شدید و خشکسالی‌های اخیر در حال خشک شدن بود که به منظور آبیاری آن ساخت یک ایستگاه بسیار قوی تامین آب خام در کنار پل ششم در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا بدین وسیله بتوانیم با لوله‌گذاری پلی اتیلنی که در مسیر مهدیس تا پارک نخلستان صورت گرفت، علاوه بر آبیاری نخلستان، آبیاری کوی مهدیس را نیز انجام دهیم که فاز اول آن با صرف هزینه ۲۵‌میلیون‌تومان محقق شد.

عبیات ادامه داد: با توجه به اینکه زمین به ‌اندازه کافی در دست داشتیم، تصمیم گرفتیم تا زیباترین باغ گل‌های شهر اهواز را در پارک نخلستان و در مساحتی به طول ۶/۳ هکتار طراحی کنیم که با تامین اعتبار ۳۱۰‌میلیون‌تومان نیز این مهم محقق شد؛ کلیه مراحل زیرسازی، سیستم‌های آبیاری زهکشی، جدول‌گذاری و مسیر‌های دسترسی همه و همه احداث شدند تا در سال آینده اولین جشنواره گل اهواز اجرا شود.

شهردار منطقه ۵ اهواز در ادامه به وجود یک گودال ۵ هکتاری در منطقه اشاره کرد ودر این خصوص توضیح داد: در منطقه قدیمی کوت عبدالله، گودال ۵ هکتاری بود که شهرداری در سال‌های گذشته آن را تملک کرده بود، اما این گودال که تمام فاضلاب‌ها را در خود جای می‌داد، فضایی بس آلوده و نازیبا بود که همواره به عنوان یک معضل زیست محیطی باعث آزار واظهار نارضایتی مردم در منطقه مسکونی قدیمی کوت عبدالله بود، هرچند که در رفع این معضل نیز با معارضین بسیاری مواجه بودیم، اما با استمداد جستن از استاندار و کمک‌های ویژه که به شهرداری شد، عملیات طراحی و تهیه نقشه خاک‌ریزی به درون این گودال عمیق انجام شد وپس از خاک‌ریزی، بخش اعظمی از این گودال تبدیل به پارک شد.

عبیات در عین حال اظهار کرد: پس از ساخت جاده ساحلی، احداث بزرگ‌ترین پارک ساحلی در شهر اهواز از ابتدای پل ششم به سمت بیمارستان سینا در کناره غربی جاده ساحلی در دستور کار قرار گرفت که با نقشه‌برداری بیش از ۳۵ هکتار زمین بین جاده ساحلی و رودخانه استحصال شد که در صورت ادامه جاده ساحلی استفاده از زمین کانال بحره نیز برای کاشت فضای سبز برآورد شد که فضای سبز پارک به بیش از ۲۰۰ هکتار می‌رسد که در نوع خود بی نظیر است ومی توانست نقش مهمی را در ایجاد تلطیف هوا و تغییر شرایط اکوسیستمی ایفا کند. بدین ترتیب نقشه‌های اولیه توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهیه و ابلاغ شد و مجوز‌های لازم نیز از سازمان آب و برق خوزستان اخذ شد و معاون عمرانی استاندار نیز قول تامین اعتبار لازم را برای اجرای این پروژه داد. عبیات در ادامه به حضور ۱۵‌هزار گاومیش در منطقه اشاره کرد و گفت: حضور این تعداد راس گاومیش در منطقه خود یکی از دلایل عمده عدم پیشرفت کوت عبدالله به شمار می‌رود که به منظور جابه‌جایی آنها وبا دستور استاندار مقرر شد تا با اعتبار یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون‌تومان زمینی با وسعت ۳۶۰ هکتار در ۴۰ کیلو‌متری اهواز تملک شده و توسط سازمان جهاد کشاورزی شهرک دامداران احداث شود که عملیات اجرایی این مصوبه نیز آغاز شده است.

شهردار منطقه ۵ در عین حال به مشکل عدم سیستم فاضلاب در منطقه اشاره کرد و گفت: فاضلاب و آب‌های سطحی این منطقه توامان از طریق یک شبکه ۲۶۰ کیلومتری جوی آب‌های سطحی به صورت سنتی در زمین‌های اطراف منطقه تخلیه می‌شود که با پیگیری‌های به عمل آمده و با دستور استاندار، شرکت آب و فاضلاب اهواز مکلف شد تا نسبت به احداث شبکه فاضلاب منطقه کوت عبدالله اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در دو مقطع کوی خزامی و شهید محسن آغاز شد، اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به سفر ریاست‌جمهور و تامین اعتبار خوبی که برای احداث شبکه‌های فاضلاب مناطق حاشیه اهواز لحاظ شده است این امکان فراهم شود تا با احداث این پروژه مشکل دیرینه مردم این منطقه نیز خاتمه یابد.

عبیات با بیان اینکه تمامی اقدامات انجام شده در منطقه ۵ با توجه به حجم کم‌درآمد‌های استحصالی برای شهرداری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود، گفت: این مهم جز با همکاری و حمایت‌های مسوولان مربوطه محقق نمی شد و با عنایات ویژه‌ای که نسبت به این منطقه شد می‌توان به جرات گفت که کوت عبدالله پا در مسیر رشد و توسعه نهاده است، هرچند جا برای کار بسیار زیاد است.