دنیای اقتصاد - بوشهر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: سند زیست‌محیطی دریا مربوط به حوزه آب‌های سرزمینی این استان در خلیج‌فارس در دست تدوین است. دکتر بهروز اتابک‌زاده در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر افزود: با انجام این مهم آلاینده‌های زیست‌محیطی دریا شناسایی و راهکار مقابله‌ای با آن اتخاذ خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چندین طرح عمرانی بدون توجه به مطالعات زیست‌محیطی در این استان در دست اجرا است که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اتابک‌زاده گفت: باتوجه به توسعه فزاینده طرح‌های صنعتی مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر و در آینده پارس شمالی باید متناسب با توسعه صنعت به ارتقای کمیت و کیفیت محیط‌زیست نیز توجه شود.

وی گفت: باید به میزانی که از دریا استحصال می‌شود و نقشه جامع شهری که بعضا در مناطق حفاظت شده ورود پیدا می‌کند به توسعه و حفظ محیط‌زیست نیز اهتمام جدی شود.

این مقام مسوول افزود: هم اینک هفت‌درصد از وسعت ۲۳هزار و ۱۶۷ کیلومتری مربع مساحت این استان مناطق حفاظت شده است. وی اضافه کرد: این مساحت شامل پارک دریایی نایبند، نخیلو، مند، حله، آثار طبیعی کوه نمک، خارگو، پناهگاه حیات وحش مند و خاییز است. اتابک‌زاده با بیان اینکه مناطق یادشده از مناطق نادر در منطقه و کشور هستند، یادآورشد: افزون بر منحصر به فرد بودن پارک ملی دریایی نایبند به دلیل اکوسیستم‌های خاص در منطقه حفاظت شده مند نیز بیش از ۲۰۰ گونه جانوری و گیاهی وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: کوه‌های بیرمی در منطقه خاییز شهرستان تنگستان نیز دارای قابلیت ‌گردشگری است که با همکاری اداره کل صنایع و معادن تحت پوشش حفاظت قرار می‌گیرد که در صورت تحقق این مهم ۱۰درصد کل مساحت استان بوشهر مشمول مناطق حفاظت‌شده خواهد شد. اتابک‌زاده اهتمام مسوولان وزارت نفت به توسعه فضای سبز را ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از اتفاق افتادن وضعیت مشابه مناطق نفت خیز در استان بوشهر باید به توسعه فضای سبز به عنوان قابلیت مهم ‌گردشگری در کنار طرح‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: محیط‌زیست ظرفیت و قابلیت مهمی در زمینه توسعه ‌گردشگری است که در همین راستا آکواریوم دریایی در محدوده شهر بوشهر و پارک طبیعی حیات وحش نیز در شمال این استان ایجاد خواهد شد.