دنیای اقتصاد - ارومیه - سینا میرزا محمدی: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: به دلیل شوری بیش از حد آب دریاچه ارومیه زاد و ولد آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه متوقف شده است. حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی درباره وضعیت آرتمیا - تنها جانور آبزی دریاچه ارومیه- افزود: هر ساله شاهد افت جمعیت آرتمیا در دریاچه هستیم و در حال حاضر به علت شوری بیش از حد آب به‌ویژه در بخش شمالی دریاچه که توسط جاده به دو نیم شده و ورودی آب هم به آن کم است، تقریبا آرتمیایی وجود ندارد.

وی گفت: در فاصله سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ گروهی از متخصصان بلژیکی در لایه نیم‌متری سطح آب دریاچه اقدام به برآورد جمعیت آرتمیا کردند. در آن زمان حدود ۳۲ هزار تن سیست یا تخم آرتمیا و حدود ۱۰ برابر هم خود آرتمیا برآورد شد، اما امروز دیگر آرتمیایی باقی نمانده است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ حدود ۴۰۰ سیست یا تخم آرتمیا در هر لیتر آب وجود داشت ولی برآوردهای ما در سال ۸۲ نشان داد که این میزان به ۲۹ سیست در هر لیتر کاهش یافته و از سال ۱۳۸۲ تاکنون نیز این تعداد باز هم کمتر شده است.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: سال۴۲ هم یک‌بار دیگر خشکسالی بسیار شدیدی اتفاق افتاد اما دریاچه دوباره به حال طبیعی بازگشت اما الان اصلا دیگر نمی‌توان با صراحت گفت که آیا دریاچه بار دیگر احیا خواهد شد یا خیر. چون دنیا شاهد تغییر اقلیم و خشکسالی است و مدیریت آب در منطقه نیز رویکرد زیست‌محیطی ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در حال حاضر شوری آب دریاچه ارومیه را ۳۴۰گرم نمک در لیتر دانست و گفت: این امر میزان ذخایر آرتمیا در دریاچه را در مقایسه با ۱۰ سال گذشته به میزان ۸۰ درصد کاهش داده است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت زیست آرتمیای دریاچه ارومیه افزود: میزان ذخایر آرتمیای این دریاچه طبق آخرین تحقیقات انجام شده به یک تا دو عدد در لیتر رسیده است.

عباس نژاد افزود: خشکسالی‌های دهه اخیر در منطقه و کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه سبب شده که سطح آب دریاچه کاهش یابد و همین موضوع باعث شده میزان شوری آب دریاچه افزایش یافته و شرایط مطلوب برای ادامه حیات آرتمیای ارومیه از بین برود.

وی، شوری بیش از حد، کاهش ارتفاع آب دریاچه، کاهش آب‌های ورودی، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات جوی را از مهم‌ترین دلایل کاهش ذخایر آرتمیا در دریاچه ارومیه اعلام و اضافه کرد: به دلیل کاهش شدید تعداد آرتمیا در آب این دریاچه، برداشت آن از سال ۷۸ با کاهش آب دریاچه متوقف شده است.

وی، با بحرانی اعلام کردن وضعیت این دریاچه گفت: کاهش سطح آب دریاچه ارومیه باعث شده تا ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه به شوره زار تبدیل شود.

وی افزود: فلامینگوها از آرتمیای دریاچه ارومیه به عنوان غذا استفاده می‌کنند که با انقراض یا کم شدن آن در این دریاچه قطعا بر رشد، زاد و ولد، مهاجرت و تعداد گونه‌های این پرنده زیبا تاثیری بسیار منفی خواهد داشت.

آرتمیا، یک موجود کوچک و گران‌قیمت است که در آب‌های لب شور تا شور که میزان املاح آنها ممکن است چند برابر آب دریا باشد، زندگی می‌کنند. این موجود با ارزش در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.