آغاز تولید داروهای ضد سرطانی در گیلان

دنیای‌اقتصاد- رشت- مجتبی عابدینی: بزرگترین پروژه تولید داروهای ضدسرطانی در خاورمیانه در حالی در شهر صنعتی رشت و با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که ۱۴۰ میلیارد تومان از حدود ۷۴۰ میلیارد تومانی که برای داروهای با تکنولوژی بالا در کشور مصرف می‌شود وابسته به داروهای ضد سرطانی است. بهره‌برداری از این پروژه مهم صرفه جویی در منابع ارزی با کاهش قابل توجه واردات داروهای انکولوژی تا بیش از ۵۰ درصد و توان قابل توجه صادراتی به کشورهای منطقه و اروپایی را نیز به همراه خواهد داشت.

دکترمحمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح این پروژه، ملت ایران را ملتی بیدار، مومن، متحد و آرمانی دانست. محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد: ایران باید قدرت اول دنیا باشد؛ زیرا ملت ایران ملتی صالح و پاک است. احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز طیف وسیعی از خدمات و نوآوری‌ها و ابتکارات روزانه در ایران می‌جوشد و خلق می‌شود.

وی افزود: امروز پیچیده‌ترین عرصه‌های علمی و فنی در دست متخصصین و دانشمندان ما است و دانش ایران زمین نه تنها در بسیاری از عرصه‌ها و مرزهای دانش حرکت می‌کند، بلکه افتخار می‌کنیم که این دانش بومی است.

احمدی‌نژاد ضمن تقدیر از همه افرادی که در پروژه بزرگ تولید داروهای ضد سرطانی زحمت کشیده‌اند، اظهار امیدواری کرد: ظرف یک تا ۲ سال آینده بتوانیم به طور کامل از واردات این داروهای پیچیده بی‌نیاز شویم. وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید تشویق‌ها و حمایت‌ها را ادامه بدهد، از تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز خواست که استاندارد‌ها را رعایت کنند.

رییس‌جمهور گفت: البته دولت مصوبه‌ای در خصوص بالا بردن سطح استاندارد‌ها نیز داشته و به خصوص در واردات مواد غذایی سخت‌گیری‌های بیشتری خواهد کرد، اما تولیدکنندگان نیز باید مدیریت، کنترل و رعایت کنند تا موادی که به دست مردم می‌رسد سالم باشد. در ادامه این مراسم دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به دو ویژگی مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: مخاطب این پروژه افراد مستمند بوده و از کارآمدترین فناوری در آن استفاده شده است.

وی افزود: تنها چند کشور اروپایی و آمریکایی این تکنولوژی را دارند و این پروژه برای نخستین بار در خاورمیانه و به مانند دیگر موفقیت‌های کشور در چند سال گذشته با دعای خیر مردم و تلاش متخصصین داخلی اتفاق افتاده است.

مخبر گفت: نکته مهم دیگر اینکه حداقل در این پروژه از ۱۵۰ نیروی متخصص و فوق تخصص استفاده شده و این در حالی است که ایجاد اشتغال برای این افراد بسیار با ارزش و جدی است.

وی اظهار کرد: با این تولیدات از خروج حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود و این یک موفقیت بسیار بزرگ است.

دکتر دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: تاسیس این کارخانه بزرگ به دست متخصصین و فوق متخصصان داخلی از برکات دانشگاه‌ها است. وی افزود: متاسفانه سرطان‌ها یکی از بیماری‌های بسیار مشکل ساز برای مردم است که در کشور ما نیز با توجه به آمار و ارقام سالانه ۷۰ هزار مورد جدید را داریم و حدود ۳۰ درصد از موارد سرطان نیز قابل پیشگیری است و اگر به خوبی با روش‌های تشخیصی و زمان مناسب با آنها برخورد شود حدود ۴۰ درصد نیز کاملا قابل درمان است.

دستجردی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظرف ۱۰ سال آینده میزان سرطان در کشور‌ها و به خصوص در کشور ما دو برابر خواهد شد و متاسفانه این بیماری هزینه‌های فراوانی را بر عهده ما می‌گذارد و ۱۴۰ میلیارد از حدود ۷۴۰ میلیارد تومانی که برای داروهای با تکنولوژی بالا مصرف می‌کنیم وابسته به داروهای ضدسرطانی است. وی افزود: ورود این چنین کارخانه‌هایی که می‌توانند امروز ۲۱ قلم از این داروها را در داخل کشور تولید کنند، گام موثری در کم کردن هزینه‌های ناشی از درمان بیماران سرطانی است.

وزیر بهداشت با اشاره به عنایت ویژه رییس‌جمهور به بیماران سرطانی اعلام کرد: با امضای توافق‌نامه مربوط به داروهای با فناوری بالا میان وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری رییس‌جمهور، ۲۸ قلم دارو با فناوری بالا در سال آینده در کشور به بهره‌برداری و تولید خواهد رسید.

دستجردی گفت: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در شورای تدوین دارو مصوب کرد که از این پس کلیه داروهایی که مجوز ورود به داخل کشور را از کمپانی‌های خارجی دریافت می‌کنند، باید تکنولوژی و فناوری تولید این داروها را به مدت یک سال تا یک سال و نیم بعد از ورود در اختیار کشور ما قرار بدهند تا بتوانیم از این هزینه‌های سرسام‌آور کم کنیم.

براساس این گزارش شرکت سبحان انکولوژی اولین تولید کننده انواع فرآورده‌های دارویی ضدسرطان در خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز و در اسفند ماه سال جاری در استان گیلان و شهر صنعتی رشت به دست ریاست محترم جمهوری به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه این پروژه عظیم یک میلیون و ۹۱۰ هزار عدد ویال و ۱۵ میلیون عدد قرص و کپسول بوده، نوع محصولات آن نیز ویال مایع، ویال لیوفیلیزه، کپسول خوراکی و قرص خوراکی است.

سرمایه‌گذاری ثابت ریالی این پروژه که وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می‌باشد ۲۹۷۲۷۷ ریال، سرمایه‌گذاری ثابت ارزی آن ۱۸۰۱۳۲۹۱ دلار است، صرفه جویی در منابع ارزی با کاهش قابل توجه واردات داروهای انکولوژی تا بیش از ۵۰ درصد و توان قابل توجه صادراتی به کشورهای منطقه و اروپایی را نیز به همراه خواهد داشت. این مجموعه برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم و ۴۵۰ نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.