دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: رییس‌جمهور و هیات دولت در ادامه سفرهای استانی دور سوم، این بار مهمان مردم استان خراسان جنوبی شدند تا از نزدیک نتایج اجرای مصوبات دور قبلی سفر به استان را بررسی و برای حل مشکلات مصوبات جدیدی را تصویب کنند. رییس‌جمهور در بدو ورود به استان و در فرودگاه بیرجند گفت: خراسان جنوبی دیار پرورش زنان و مردان سخت کوش و منادیان اخلاق و فرهنگ است. رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: خدا را شکر که توفیق سفر حاصل شد و در سفر سوم ضمن عرض ارادت به مردم، پیگیر مصوبات دور اول و دوم هستیم و برنامه‌های بلند مدت برای آینده این استان طراحی می‌شود.

مصوبات سومین سفر

بر اساس این گزارش، هیات دولت در جلسه خود که در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار شد، مصوباتی در راستای اعتلای فضای فرهنگی، پیشرفت اقتصادی و عدالت در این استان و تحقق کامل مصوبات سفرهای دوره گذشته را به تصویب رساند.

فرهنگ و هنر

در بخش فرهنگ و هنر، تقویت و توسعه کمی و کیفی فعالیت‏ها و برنامه‏های قرآنی، نهج البلاغه و عترت، تکمیل، توسعه و تجهیز مساجد، مصلاها و اماکن مذهبی و دینی و تقویت فعالیت‏های فرهنگی آنها، تقویت و توسعه مدارس علمیه در سطح استان، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی بانوان، تقویت فرهنگ عفاف و حجاب و تعمیق باورهای دینی و تحکیم مبانی خانواده و توانمندسازی زنان استان، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت از فعالیت‏های فرهنگی، سیاسی در دانشگاه‏ها و مدارس استان، توسعه، تکمیل و تجهیز اماکن فرهنگی و هنری استان و حمایت از نشریات محلی و ساماندهی مواریث فرهنگی و توسعه و تکمیل زیرساخت‏های گردشگری و حمایت از صنایع دستی استان از مصوباتی بود که به تصویب رسید.

سرمایه‌گذاری و اشتغال

ساخت ۲۰ دستگاه خانه سازمانی در مناطق محروم استان به منظور جذب نیروهای متخصص، اختصاص مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال قرض‌الحسنه ضروری، ودیعه مسکن، درمان و کمک تحصیلی و خوداشتغالی برای طرح‏های واجد شرایط کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ایثارگران علاوه بر سقف اعتباری سهم استان، تامین منابع مالی لازم برای بنگاه‏های زودبازده توسط بانک‏های عامل برای اجرای طرح‏های پیشنهادی و مصوب بانک‏های استان در سال ۱۳۸۹، تسریع در تامین ارز موردنیاز جهت اجرای فاز دو کارخانه کویرتایر از محل حساب ذخیره ارزی، اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال جهت انجام فعالیت‏های هنری هنرمندان، صنایع دستی و اجرای طرح‏های گردشگری، صدور مجوز پایانه صادراتی در استان، اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه در گردش برای شرکت‏های تعاونی، اختصاص مبلغ ۲۳ میلیارد ریال تسهیلات بلند مدت به واحدهای تعاونی فارغ‌التحصیلان و بانوان و نوآوران استان در سال ۱۳۸۹، تامین مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات به تعاونی‏های فراگیر استانی و شهرستانی در سال ۱۳۸۹، تامین اعتبار احداث ۳۵۰ واحد مسکونی شهری طی سال‏های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ برای نیازمندان و واجدین شرایط و اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال جهت تامین بخشی از سود تسهیلات بانکی بالای ۱۰ میلیارد ریال طرح‏های بنگاه‏های زودبازده استان از مهم‌ترین مصوباتی است که در بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری به تصویب هیات دولت رسید.

زیربنایی و مسکن

در بخش زیربنایی و مسکن نیز افزایش پروازهای تهران-بیرجند و بالعکس و برقراری پرواز حج و سوریه از فرودگاه بیرجند، تسریع در تکمیل و توسعه فرودگاه بیرجند طی سال‏های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، تسریع در احداث راه‌آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) طی سال‏های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۳ (موضوع مصوبات سفرهای اول و دوم)، تسریع در اجرای باند دوم فردوس- دیهوک و خضری- قائن- بیرجند و کمربندی بیرجند، تسریع در شروع عملیات باند دوم محور فردوس- بجستان، تسریع در احداث راه اصلی (محور شمالی) بیرجند- خوسف، تسریع در تکمیل محور سربیشه- میل ۷۸، تسریع در انجام روکش آسفالت راه‏های شریانی و روستایی استان و اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات متمرکز وزارت کشور برای بهبود عبور و مرور شهر بیرجند و سایر شهرهای استان و آسفالت و فضای سبز و ایستگاه‏های شهری، عمران روستایی، پیشگیری از حوادث غیر مترقبه از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که به تصویب رسید.

انرژی، صنعت و کشاورزی

در این بخش نیز تامین گاز مورد نیاز شهرک‏های صنعتی و واحدهای متوسط و بزرگ در حومه شهرهای گازرسانی شده تا پایان سال ۱۳۹۰، گازرسانی به شهرهای سربیشه و اسدیه ، تقسیط حق انشعاب گاز واحدهای صنعتی و تولیدی سطح استان در سال ۱۳۸۹، اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال جهت اصلاح شبکه آب شرب شهرهای استان در سال ۱۳۸۹، تامین و انتقال آب و برق تا ورودی کلیه شهرک‏ها و نواحی صنعتی در حال احداث استان، کمک به ایجاد نیروگاه‏های خورشیدی در سطح استان (توسط بخش غیردولتی) در سال ۱۳۸۹ و اختصاص مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل طرح فاضلاب و خط انتقال فاضلاب شهر بیرجند و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب سایر شهرهای استان طی سال‏های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ از مهم‌ترین طرح‌های به تصویب رسیده است.

آموزش، بهداشت و درمان

صدور مجوز جهت تاسیس دانشکده داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۸۹، صدور مجوز راه‌اندازی دانشکده پرستاری مامایی در قائن، آموزشکده فوریت‏های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و آموزشگاه بهیاری در بشرویه و سربیشه پس از تایید شورای گسترش آموزش عالی طی سال‏های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، احداث خوابگاه دانشجویی۲۸۰ نفره در بیرجند، احداث و تجهیز ۱۰ مرکز بهداشتی در سطح استان تا سال ۱۳۹۰، تجهیز بیمارستان‏های ۳۲ تختخوابی سربیشه و درمیان در سال ۱۳۸۹، تجهیز و راه‌اندازی بخش و آزمایشگاه سم‌شناسی در بیرجند در سال ۱۳۸۹، مطالعه و احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی در بشرویه در سال ۱۳۸۹ از مهم‌ترین طرح‌های به تصویب رسیده در بخش بهداشت هستند.

۱۰پروژه گازرسانی در خراسان جنوبی

همزمان با سومین دوره سفر استانی رییس‌جمهور و هیات دولت به استان خراسان جنوبی با حضور وزیرنفت و جمعی از مسوولان ۱۰ پروژه گازرسانی با اعتباری بالغ بر ۵۱۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید. مسعود میرکاظمی در مراسم افتتاح جایگاه گاز CNG شهرستان بیرجند گفت: تا پایان سال‌جاری روزانه دو جایگاه گاز CNG در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

آبرسانی به شهر مود سربیشه

همزمان با این سفر همچنین طرح آبرسانی به شهر مود شهرستان سربیشه با حضور وزیربهداشت به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این طرح، بیش از دو هزار نفر از ساکنان شهر مود از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

۵ طرح گروه صنعتی ناصری

همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور بهره‌برداری از۵ طرح صنعتی، آموزشی و فرهنگی گروه صنعتی ناصری در بیرجند آغاز شد.

علیرضا ناصری، مدیرعامل گروه صنعتی ناصری در این مراسم این طرح‌ها را شامل صنایع کاشی نیلوفر ۲ و ۳، کاشی و سرامیک آیدا سرام، مجتمع ورزشی حضرت امام خمینی (ره) و مجتمع شبانه‌روزی نمونه دختران صنایع کاشی نیلوفر عنوان کرد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها بیش از هزار شغل پایدار در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود. وی بیان کرد: در این پنج طرح تقریبا ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی با بیان اینکه برای هر شغل پایدار ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز است، افزود: برای ایجاد ۶۰۰ شغل پایدار در دو مجموعه آیداسرام و کاشی نیلوفر ۲، ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که تنها ۱۱۰ میلیارد ریال آن از منابع بانکی دریافت شده است. وی بیان داشت: صنایع کاشی نیلوفر ۲ و ۳ با زیربنای

۱۷ هزار و ۶۳۸ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع احداث شده است و قادر است سالانه هفت میلیون و ۷۵ هزار مترمربع انواع کاشی کف و دیوار تولید کند.

مدیرعالی گروه صنعتی ناصری همچنین اظهار کرد: مجموعه آیدا سرام نیز با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع احداث شده است و سالانه دو میلیون و ۷۵۰ هزار متر مربع انواع کاشی دیوار و دو میلیون و ۷۵۰ هزار مترمربع سرامیک کف تولید خواهد کرد. وی در مورد مجموعه ورزشی امام خمینی(ره) صنایع کاشی نیلوفر نیز اظهار کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع احداث شده و شامل سالن ورزشی چند منظوره فوتسال، والیبال و بسکتبال و زمین چمن فوتبال است.