آبعلی نگین توریسم کشور

دنیای اقتصاد - دماوند: شهر آبعلی از جمله شهرهای توریستی و تاریخی استان تهران است که به‌رغم جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بالایی که در آن موجود است تاکنون توجه جدی به آن نشده است. تا آنجا که این مساله شهرداری و شورای شهر آبعلی را بر این داشت تا به منظور رفع مشکلات موجود در راه شناساندن استعدادهای گردشگری این شهر نخستین همایش گردشگری شهر آبعلی را برگزار کنند تا با حضور کارشناسان، سرمایه‌گذاران، اصحاب رسانه و متولیان امر گردشگری، مشکلات موجود در این عرصه شناسایی و تبیین شود و با راهکارهای ارائه شده در این همایش شاهد اجرایی شدن آنها و در نهایت تبدیل آبعلی به قطب گردشگری باشیم. این مراسم هر چند با تاخیری یک ساعته آغاز شد و بسیاری از مدعوین آن نیامدند، اما از آنجا که پای جاذبه‌های توریستی آبعلی وسط بود با استقبال گرمی از سوی حاضرین مواجه شد.

فرماندار شهرستان دماوند اولین سخنران این همایش بود که بحث خود را با بیان امتیازات موجود در این شهر آغاز کرد.

معتمد نیا مخالف این مساله بود که قرار گرفتن دماوند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران موجب محرومیت برای شهرستان شده است.

وی گفت: هر چند از استقرار صنایع مختلف برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی حاصل از آن محروم هستیم، اما در بحث گردشگری پتانسیل‌های بسیاری در دماوند و آبعلی موجود است که مغفول مانده است.

فرماندار دماوند گفت: نگرش‌ها به گردشگری همیشه متوجه نقاط منفی بوده است و این نگرش سابق بر این در رابطه با مراکز علمی و حضور آنها در شهرستان هم وجود داشت و با مقاومت‌هایی روبه‌رو شد اما اکنون در تلاش هستیم تا مراکز علمی بیشتری را در دماوند مستقر کنیم.

معتمد نیا در ادامه با اشاره به اینکه قرار بود در مصوبات سفر ریاست جمهور به شهرستان دماوند این شهرستان به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود و این جزو مصوبات هیات دولت هم پیش‌بینی شده است، افزود: آبعلی می‌تواند یکی از بهترین و زیباترین نقاط توریستی جهان باشد اما ما خودمان به آن توجه نکرده‌ایم، چرا که نگاهمان به آن نگاه روزمره و عادی بوده است.

وی نزدیک بودن جاذبه‌های توریستی آبعلی به تهران را بهترین فرصت برای گردشگران دانست که شاهد طبیعت بکر و زیبای این منطقه باشند و با صرف وقت و هزینه کمی راهی آبعلی و دماوند شوند.

فرماندار این شهرستان گفت: خلائی که در امر گردشگری وجود دارد این است که دائم به شعاع ۱۲۰ کیلومتر و عدم استقرار صنعت توجه داشته‌ایم و از بحث توریسم غفلت کرده‌ایم در حالی که این صنعت می‌تواند برای عموم شهروندان ایجاد منافع کند.

مهندس مصیبی سخنران بعدی همایش بود که در بین ارائه‌کنندگان مقاله به همایش، سرآمد همگان بود، چرا که گزارش برتر را به نخستین همایش گردشگری آبعلی ارائه داده بود.

وی در بخشی از ارائه پژوهش خود گفت: ممکن است این ذهنیت میان افراد وجود داشته باشد که با حضور توریسم در منطقه بافت فرهنگی آن تغییر یابد اما باید این را در نظر گرفت که تاثیر متقابل فرهنگی، از گذشته تا به حال آنچنان قابل توجه نبوده است و فرهنگمان را حفظ کرده‌ایم.

وی با ارائه تصاویر ابنیه تاریخی شهر آبعلی و توضیحات مربوط به آن آثار اشاره کرد که به قرن‌ها قبل از میلاد بر می‌گشت.

در ادامه شهردار آبعلی به سخنرانی پرداخت.

او در صحبت‌های خود آبعلی را حرف به حرف معنا کرد و با اشاره به توانمندی‌های شهر آبعلی افزود: بیشترین آثار ثبت شده در کشور متعلق به آبعلی است و وجود سه مجتمع تفریحی و اقامتی چون برف، سیدالشهداء و مجموعه امام خمینی (ره) و کارخانه دوغ آبعلی و پیست بین‌المللی نیز از جاذبه‌های اصلی این شهر است.

مهندس پرج در رابطه با پیست آبعلی گفت: این پیست اولین و قدیمی‌ترین پیست کشور است که قهرمانان نامی را در عرصه اسکی و ورزش‌های زمستانی به کشورهدیه داده است.

وی افزود: همه این موقعیت‌ها دست به دست هم داده تا آبعلی به عنوان یک شهر توریستی معرفی شود اما متاسفانه طی سال‌های گذشته دستخوش بی‌مهری‌های زیاد شده و نقش موثر آن در گردشگری کشور نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز تفریحی و تاریخی به خاطر اینکه دولتی بوده است استفاده انحصاری داشته و متاسفانه این سرمایه‌های ملی در حال تخریب و نابودی است، افزود: از این رو به منظور بررسی مشکلات و معرفی اماکن و سامان بخشی گردشگری منطقه و صنعت توریسم، شهرداری و شورا این همایش را برگزار کرد تا چالش‌ها و تهدیدات موجود در این زمینه را مورد شناسایی قرار دهد و راهکارهای حل مشکلات و چگونگی برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر در آبعلی از طریق

نظرسنجی و اولویت‌بندی را مورد بررسی قرار دهد.

پرج اظهار امیدواری کرد ماحصل این همایش عملکرد خوبی در جهت صنعت توریسم داشته باشد.

وی گفت: عدم طرح جامع گردشگری و اطلاع‌رسانی مناسب و فقدان حضور آژانس‌های توریستی و سازمان میراث فرهنگی و عدم نظارت بر عملکردهای واحدهای خدماتی سطح شهر برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران و عدم تخصیص بودجه مناسب به مقوله گردشگری از مشکلات موجود در شهر آبعلی است و می‌طلبد تا مسوولان ۲۰ درصد از اعتبارات استانی را به این امر اختصاص دهند.

دکتر شاهرخ رامین، نماینده مجلس نیز پس از چندین روز حضور پرمشغله در مجلس خود را به این همایش رسانده بود.

وی با اشاره به کمبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در شهر آبعلی گفت: باید ابتدا زیرساخت‌های موجود برای صنعت توریسم را مهیا کرد. تا برای مردم اشتغال ایجاد نشود، برداشتن گام بعدی محقق نخواهد شد. نماینده مردم دماوند در مجلس گفت: نباید از حضور توریست در دماوند دغدغه داشت، چرا که اگر فرهنگ خود را سفت و سخت نگه داریم توریست به خاطر همین فرهنگ به آبعلی می‌آید.

علی محمدی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیز در ادامه همایش گفت: ایران در زمینه گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر جهان است و از نظر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی به سرمایه‌گذاران وعده داد در صورت آغاز به کار سازمان از آنها حمایت کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص عبور زمین برای واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری نیز گفت: مطابق قانون، شهرداری‌ها موظف هستند زمین شهری و حتی منابع طبیعی را به قیمت کارشناسی در اختیار متقاضیان خدمات گردشگری

قرار دهند.

علی‌محمدی از مساعدت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ارائه موافقت اصولی به سرمایه‌گذاران ظرف مدت ۷۲ ساعت خبر داد؛ وعده‌ای که امیدواریم عملیاتی شود.