کلنگ‌زنی  بزرگ‌ترین شهرک کارگری کشور

عکس تزئینی است

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهرک کارگری کشور با ۱۸۰ واحد در خوزستان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

رضا طاهری در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر (هفته جاری)، بزرگ‌ترین شهرک کارگری کشور با ۱۸۰ واحد در اهواز کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی زمان اجرای این پروژه ۲ سال است که بسته به تعداد متقاضیان ممکن است به ۲۲۰ واحد نیز تجاوز کند.وی در ادامه افزود: همزمان با این ایام ۲۵ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۶۰ میلیارد ریال و با اشتغال ۵۴۲ نفر به طور همزمان در استان به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه با اعتبار ۵۹ میلیارد ریال از ۲۱ پروژه عمرانی که عمدتا مربوط به زیر‌ساخت‌های شهرک‌های صنعتی است نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد جذب سرمایه‌گذار در شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: در این ستاد که ماموریتش جذب سرمایه‌گذار است نتایج خوبی به دست آوردیم، به طوری‌که در سال جاری ۳۴ هکتار زمین واگذار شده است و واگذاری بیش از ۶۰ هکتار زمین نیز تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

طاهری در ادامه با اشاره به مصوبات هیات دولت در سه سفر استانی به خوزستان گفت: از جمله مصوبات دور اول سفر مطالعه ۸ شهرک صنعتی است که این مصوبه صددرصد انجام شده است. وی به مصوبه بهره‌برداری از۴ تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد کار یک تصفیه خانه به اتمام رسیده و دو مورد آن نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. وی گفت: تصفیه خانه چهارم نیز به دلیل اینکه به لحاظ جانمایی توجیه‌پذیر نبود در حال جابه‌جایی است. طاهری همچنین از مصوبه مطالعه ۳۰ ناحیه صنعتی یاد کرد و گفت: تاکنون ۲۱ مورد انجام شده است و مقرر شده که تا پایان برنامه چهارم توسعه بحث مطالعه و مکان‌یابی نیز به اتمام برسد. مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص مصوبات دور دوم نیز گفت: در این سفر مصوبه مطالعه توسعه شهرک‌های صنعتی در استان را داشتیم که انجام شد، اما مصوبه تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای

زیر ساخت‌های شهرک‌ها تنها ۵۰ درصد تخصیص داده شده است. طاهری مصوبات دور سوم سفر را نیز تامین اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی طی سال‌های ۸۹ و۹۰ برای زیر ساختار ‌های کل شهرک‌های استان، مطالعه ناحیه صنعتی دریایی خرمشهر و مطالعه شهرک صنعتی نوین در اهواز عنوان کرد. وی خاطر‌نشان کرد: از جمله دلایل بالا بودن هزینه‌های زیر ساختاری در استان عقب ماندگی ۱۰ ساله این زیرساختارهای صنعتی به علت جنگ است، به طوری که در دو شهرک صنعتی مرزی چزابه با ۴۷ هکتار و شلمچه با ۸۵ هکتار مجبور بودیم که ابتدا مین روبی را انجام دهیم و پس از آن زمین را تملک کنیم.

وی همچنین در خصوص شهرک‌های مشترک با کشورهای همسایه گفت: اولین شهرک صنعتی مشترک ایران با ترکیه در خوزستان است و درصدد هستیم با حمایت مسوولان یک شهرک صنعتی مشترک با عراق نیز داشته باشیم.

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه بیشترین مشکل واحدهای صنعتی مربوط به بحث نقدینگی است، گفت: تلاش ما در جهت حمایت از واحدهای صنعتی کوچک است و این امر به عنوان سیاست کاری ما قلمداد می‌شود.

وی افزود: در این راستا بحث صندوق ضمانت از واحدها مطرح شده است تا بدین وسیله بتوانیم واحدهای کوچکی که در مورد وثایق با مشکل مواجه هستند را حمایت کنیم.

طاهری افزود: همچنین به منظور ایجاد و تکمیل و بحث سرمایه در گردش در این واحدها نیز اعتباری حدود ۷ میلیارد تومان و تحت عنوان کمک‌های فنی لحاظ شده است.