خوزستان بهشت پنهان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: به نظر می‌رسد هرگاه نامی از خوزستان برده می‌شود بیش از هر چیز روزهای مقاومت، چاه‌های نفت، نخلستان‌های سر به فلک کشیده، رودهای پرخروش و روزهای گرم و شرجی آن باشد که رخ نمایی می‌کنند، اما اگر از کارون و سدهای عظیم خوزستان بگذریم یا حتی گوشه چشمی به صنایع عظیم و بخش‌های متعدد کشاورزی آن هم نیندازیم به مناظر و جاذبه‌هایی خواهیم رسید که در گوشه و کنار این خاک مقدس نهفته است و از دید بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت باز مانده است. وجود کوه‌های برفگیر با یخچال‌های طبیعی، دریاچه سدها، آبشارها، جنگل‌های بلوط، آثار تاریخی و باستانی و نیز مناطق عملیاتی جنوب و یادمان‌های دفاع مقدس، خوزستان را به بهشت پنهانی تبدیل ساخته است که هر چند مناطق جنوبی آن در تابستان دارای آب و هوای به شدت گرم و مرطوب است، اما برخی از مناطق شمال شرقی آن در همین فصل پوشیده از برف است که در نوع خود بی نظیر است و بازدید از آنها می‌تواند برای هر گردشگری خاطره انگیز بوده و خالی از لطف نباشد. بحث مناطق نمونه گردشگری در خوزستان که بیشتر در مناطق روستایی آن نیز نمود پیدا کرده است علاوه بر رونق گردشگری در خوزستان توانسته است سهم بسزایی را نیز در ایجاد اشتغال ایفا کند.

به همین منظور نیز سازمان میراث فرهنگی خوزستان در صدد معرفی مناطق و جاذبه‌های گردشگری استان به منظور جذب سرمایه‌گذار در این مناطق نمونه گردشگری شد.

این بحث به عنوان یکی از مصوبات سفر دوم هیات دولت به خوزستان رقم خورد و در این راستا نیز مطالعه امکان‌سنجی ابتدایی ۲۹ منطقه نمونه گردشگری در دستور کار این سازمان قرار گرفت. این مناطق شناسایی شدند و مطالعات امکان سنجی ابتدایی آنها به پایان رسیده است.

هر چند که توسعه گردشگری در خوزستان منوط به سرمایه‌گذاری است اما متاسفانه به‌رغم استقبال عظیم سرمایه‌گذار در این بخش این بار متاسفانه بانک‌ها همراه خوب نبودند و با تنها گذاشتن سرمایه‌گذاران آن هم در میانه راه، آنان را از ادامه کار دلسرد کردند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این رابطه است.

صادق محمدی با بیان اینکه خوزستان دارای آب و هوای متنوع و نیز اقلیم متفاوتی است و جاذبه‌های طبیعی آن از چشم بسیاری از گردشگران دور مانده است، اظهار کرد: توسعه گردشگری در استان نیازمند سرمایه‌گذاری است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود اگر در این بخش سرمایه‌گذاری صورت نگیرد توسعه گردشگری در مقابل حجم گسترده‌ای که با کمک سرمایه‌گذار می‌تواند پیش رود بسیار اندک خواهد بود.

وی گفت: استقبال بسیار خوبی ازجانب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مناطق گردشگری به تصویب رسیده در دور اول سفر هیات دولت به استان به عمل آمد و سرمایه‌گذاران بسیاری از داخل و خارج از کشور حضور پیدا کردند و حتی می‌توان به جرات گفت در بسیاری از مناطقی که حتی خود سازمان تصور استقبال سرمایه‌گذار را نداشت متقاضی وجود داشت وخوشبختانه در برخی مکان‌ها اقدامات انجام شده نیز بسیار خوب بوده است. رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در دور دوم سفر هیات دولت نیز ۲۹ منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید تصریح کرد: ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری نیازمند ارائه تسهیلات بانکی بود، اما متاسفانه بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به تعهدات قانونی خود عمل نکردند و سرمایه‌گذاران این بخش را با ضررها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کردند.

محمدی ادامه داد: بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات از سازمان میراث فرهنگی تقاضای ودیعه‌گذاری کردند که این سازمان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بانک ملی ودیعه‌گذاری کرد تا در مقابل، بانک پنج برابر این ودیعه را وام پرداخت کند، اما متاسفانه نه تنها این امر محقق نشد، بلکه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سازمان میراث فرهنگی نیز از طرف این بانک پرداخت نشده است. وی با اشاره با اینکه بانک یک منبع تامین اعتبار بسیار مهم است که باید اعتبارات آن تبدیل به سرمایه‌گذاری شود بیان کرد: استدلال بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات نبود منابع اعتباری بود هر چند که که با بانک ملی تفاهم نامه سه جانبه هم داشتیم، اما باز هم در ارائه تسهیلات کوتاهی شد. وی به دیگر موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری اشاره و اظهار کرد: برخی دستگاه‌ها نیز در این میان موانع و مشکلاتی را برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آورند که انتظار می‌رود تعامل بیشتری در این خصوص با سرمایه‌گذار داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه به‌رغم مشکلات موجود، ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها که عمدتا سرمایه‌گذاری‌های کوچک بودند به نتیجه رسیده است ، خاطرنشان کرد: مقرر شده است تا از طریق استانداری وسازمان بازرسی با بانک‌هایی که موجب ضرر و زیان جدی سرمایه‌گذاران شده‌اند برخورد جدی به عمل آید.

محمدی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه به قول‌های مساعدی که برای حل مشکلات قبل توسط استاندار خوزستان داده شده است مقرر شد تا در دور سوم سفر رقم مشخصی از تسهیلات در اختیار سازمان قرار داده شود تا بدین وسیله به‌رغم حل مشکلات در راستای معرفی استعدادهای خوزستان تحولی ایجاد شود و با توجه به نیاز استان زمینه‌های اشتغال فراهم شود؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری می‌تواند بیشترین حجم اشتغال را با سرمایه کمتر رقم زند.