دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: شهردار تبریز با بیان اینکه کالبد تبریز نیازمند اصلاح روش‌های طراحی و معماری شهری است، گفت: متاسفانه شهر تبریز به لحاظ قواره، جمعیت و معماری شهری مناسب برای زندگی مطلوب نیست.

مهندس علیرضا نوین در مراسم اختتامیه نمایشگاه آثار دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان هریس با نامتناسب دانستن شرایط کالبدی و جمعیتی شهر تبریز خواستار اصلاح و باز تعریف روش‌ها و معیارهای طراحی شهری و معماری و شهرسازی از سوی متولیان این حوزه شد. وی تصریح کرد: متاسفانه شهر تبریز به لحاظ قواره، جمعیت و معماری شهری مناسب برای زندگی مطلوب نیست و طی ۴۰ سال گذشته این شهر فضای زندگی مطلوب را از دست داده است.

نوین افزود: سه برابر شدن جمعیت و دو برابر شدن وسعت شهر تبریز طی ۴۰ سال گذشته، زندگی را برای برخورداری از شهری پاک، روان، پویا و سبز عملا با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و باید از همین امروز اقدامات اساسی برای اصلاح و مناسب‌سازی محیط شهری انجام گیرد. شهردار تبریز با تاکید بر ضرورت تلفیق سنت و مدرنیته در طراحی و معماری شهری این امر را اجتناب‌ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: در گفتمان اجتماعی امروز زمینه‌سازی برای طراحی مناسب شهری و شهرسازی برای نسل‌های آینده بسیار مهم و حیاتی است و قصور و تقصیر در این حوزه مشکل‌آفرین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این که تبریز باید به جایگاه اصلی خود به لحاظ معماری و شهرسازی دست یابد، خواستار توجه دانشجویان و متخصصان رشته‌های معماری و شهرسازی به احیای مکتب تبریز شد و گفت: در کنار این امر باید با پرهیز از تقلید و کپی‌برداری، خلاقیت و نوآوری هنرمندانه به اصلاح طراحی و معماری کالبد شهری همسو با معماری ایرانی اسلامی مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران دست زد.