تسریع ساخت فاضلاب شهری کاشان

دنیای‌اقتصاد - کاشان - سیدحسین صدری: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: با پرداخت وام ۵۹ میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی، عملیات اجرایی فاضلاب شهری کاشان سرعت می‌گیرد.

مهندس عباس پیراینده در نشست خبری با خبرنگاران به امضای تفاهم‌نامه اخذ وام از بانک توسعه اسلامی برای عملیات اجرایی پروژه فاضلاب شهری کاشان اشاره کرد و گفت: طرح فاضلاب کاشان با استفاده از اعتبارات داخلی در سال ۱۳۷۸ در شهرک انقلاب به صورت مقطعی اجرا شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، در سال ۱۳۸۱ مطالعات فنی اقتصادی زیست محیطی آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصویب شد تا عملیات پروژه رسما آغاز شود.

وی افزود: طی سال‌های ۸۱ تاکنون اعتبارات قابل توجهی به منظور اجرای پروژه اخذ و هزینه شده است، لیکن با توجه به بزرگی و گستردگی شهر کاشان، مبالغ اخذ شده در برابر هزینه طرح، ناچیز بود و به همین دلیل، شرکت به منظور حل مشکل مالی پروژه از طرق مختلف از جمله طرح‌های فروش اوراق مشارکت، استفاده از تسهیلات بند ن تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۶ و بهره‌گیری از تسهیلات بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی (IDB) به نتیجه رسید.

رییس هیات‌مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان، نگاه آینده‌نگرانه این شرکت به شهر کاشان و پیگیری مصرانه و مجدانه کارکنان این شرکت از سال ۸۶ تاکنون را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با مساعدت و موافقت صورت گرفته در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و دارایی، معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، کمیسیون اقتصادی هیات دولت و کارشناسان بانک توسعه اسلامی، سرانجام تفاهم‌نامه اخذ تسهیلات به مبلغ ۵۹ میلیون یورو برای اجرای ۳۳۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی فاضلاب شهر کاشان و یک مدول یکصد هزار نفری به امضا رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و اجرای مفاد این تفاهم‌نامه از اوایل سال ۸۹، طی چهار سال آینده، امکان پوشش حدود ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان در پروژه جمع‌آوری فاضلاب شهری کاشان فراهم شود.

پیراینده ضرورت انجام طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب کاشان را یادآور شد و تصریح کرد: شهر کاشان با اقلیم گرم و خشک خود، همواره با کمبود آب مواجه بوده که با رشد جمعیت و توسعه شهری می‌بایست علاوه بر حفظ منابع آب موجود، منابع جدید دیگری نیز تامین شود، این در حالی است که منابع محدود آبی که عمدتا در زیر شهر کاشان واقع شده‌اند، همواره در معرض آلودگی ناشی از نفوذ فاضلاب چاه‌های جذبی و در پی آن، غیر قابل شرب شدن هستند. وی افزود: این طرح توسط معاونت مهندسی و توسعه شرکت در حال پیگیری و اجرا است و از مهم‌ترین اهداف آن علاوه بر جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی می‌توان به استفاده از پساب حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه ای این تصفیه خانه برای مصارف صنعتی و فضای سبز اشاره کرد.

به گفته وی، اجرای این طرح بر اساس برنامه زمان‌بندی بانک توسعه اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجا که این پروژه از لحاظ فنی و اجرایی نسبت به سایر پروژه‌های تاسیساتی از حساسیت و مشکلات ویژه ای برخوردار است، توجه و همکاری بیش از پیش ارگان‌ها، مسوولان و مردم را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، از یاری و مساعدت مردم به عنوان اولین گام در اجرایی شدن این پروژه نام برد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ کیلومتر شبکه فرعی، ۶ کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود ۵۰ درصد از عملیات اجرایی مدول تصفیه خانه کاشان با ظرفیت یکصدهزار نفر انجام شده است و امیدواریم اجرای این پروژه علاوه بر کاهش هزینه‌های حفر چاه‌های فاضلاب و خطرات جانی آن، افزایش رضایت شهروندان و توسعه صنعتی و رفاهی شهرستان را در پی داشته باشد.