برنج  ایرانی در انبار برنج خارجی سر سفره‌ها

نیمی از برنج تولید امسال کشاورزان هنوز فروش نرفته است

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی بی‌بالانی: ۵۰ درصد برنج تولیدی امسال و همچنین ۲۵ درصد برنج تولید سال قبل فروش نرفته و روی دست کشاورزان مانده است.

علی اکبر برجسته، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبرگفت: کشاورزان با واردات بی‌رویه برنج که سال‌هاست ادامه دارد، زیان و ضررهای فراوانی را متحمل شده‌اند، به طوری که زمانی که برنج تولیدی کشاورز آماده عرضه در بازار است، انواع و اقسام برنج‌های خارجی وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان گیلان میانگین اراضی در دست کشاورزان حدود ۷ هزار متر مربع است، مگر کشاورز چقدر درآمد از این مقدار زمین به دست می‌آورد؟ حال اینکه برنج خارجی با تبلیغات بسیار زیاد در بازار وجود دارد و این موضوع فروش محصول برنجکاران را با وجود هزینه بالای کارگری با مشکل مواجه می‌کند.

این کارشناس جهاد کشاورزی گیلان واردات بی‌رویه، بالا بودن هزینه‌های کارگری، پایین بودن قیمت برنج، عدم خرید برنج داخلی و تغییر کاربری زمین‌های شالیکاری را از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان برنجکار دانست و گفت: البته تمهیداتی در سال جاری برای بهبود وضعیت کشاورزان از سوی مسوولان استانی و کشوری دیده شده که دستور ویژه رییس‌جمهوری و برگزاری جلسه مشترک معاون اول با وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی و استاندار در استان گیلان و تشکیل کارگروه‌های مربوط و همچنین دادن اختیاراتی به استاندار در این خصوص از مهم‌ترین آنها است.

برجسته افزود: سازمان جهاد کشاورزی نیز از گذشته در زمینه پایین آوردن هزینه تولید برنج فعالیت کرده است. وی ادامه داد: درست است که ما ارقام پرمحصول داریم، اما برنج با کیفیت ما ارزش جهانی دارد، بنابراین باید با برنامه‌ریزی درست در زمینه صادرات نیز فعالیت کنیم زیرا صادرات کمک شایانی به فروش برنج مرغوب کشاورزان خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت در پاسخ به این پرسش که با مشکل اشتغال ناشی از مکانیزه شدن کشاورزی چه باید کرد، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید وارد این عرصه شویم، این اشتغال کوتاه‌مدت است و ما نمی‌توانیم برای اینکه تعدادی از مردم چند صباحی را مشغول به کار هستند، کشاورزی را فلج کنیم. وقتی کشاورز بخواهد با هزینه بالا نیرو جذب کند و از طرفی هم نتواند محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد، ما راهی جز مکانیزه کردن کشاورزی نخواهیم داشت.

وی گفت: ۲۳۸ هزار هکتار زمین در استان گیلان زیر کشت شالی قرار دارد که شهرستان رشت با ۶۴ هزار هکتار یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌ها در بحث کشت برنج است و با توجه به این مقدار سطح زیر کشت، در سال جاری شاهد تولید ۱۷۷ هزار و ۶۸۹ تن برنج سفید در این شهرستان بوده ایم که ۲۴ درصد تولید استان است.

این کارشناس جهاد کشاورزی گیلان میزان تولید برنج استان در سال جاری را ۷۰۳ هزار تن عنوان کرد. برجسته افزود: متاسفانه بحث تغییر کاربری زمین‌ها توسط افراد خارج از استان با اهداف خاص دنبال می‌شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اگر ما عرضه نداشته باشیم به واقع تولید نخواهیم داشت.

وی در عین حال گفت: بحث تغییر کاربری زمین‌های شالیکاری به جد پیگیری شده و دستگاه قضایی نیز در این راستا کمک‌های زیادی می‌کند. ناگفته نماند روح‌اله قهرمانی چابک استاندار گیلان چندی پیش سال گذشته زراعی را سال خوبی دانست و در این باره گفت: چون خشکسالی همچنان ادامه دارد ما باید از هم اکنون به فکر زراعت سال آینده باشیم و با لایروبی، تعمیق، بازسازی، دریچه‌گذاری و احیای آب‌بندان‌هایی که در سال‌های گذشته از آنها استفاده نشده بتوانیم آنها را به چرخه خدمت رسانی به مزارع بازگردانیم.

وی اظهار امیدواری کرد با اتمام پروژه‌های نیمه تمام، خیال کشاورزان را از بابت آب کشاورزی لازم برای مزارع راحت کنیم.