دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان کمبود و کیفیت آب در این استان را از دلایل غیرفعال بودن موقت برخی مرغداری‌ها عنوان کرد.

الهیار آقاپور عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار و کمبود و کیفیت آب مرغداری‌ها در استان را دلیل تعطیلی موقت برخی مرغداری‌ها دانست و اظهار کرد: ۲۲۲ مرغداری در هرمزگان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۸ واحد در حال فعالیت و ۵۴ واحد تعطیل هستند.

وی افزود: خشکسالی‌های اخیر روی کمیت و کیفیت آب استان تاثیر گذاشته تا حدی که در برخی نقاط آب استحصالی قابلیت شرب ندارد و بر این اساس نمی‌توان از این آب برای پرورش مرغ استفاده کرد.

آقاپور تعداد کارگران بیکار این مرغداری‌ها که به دلیل تعطیلی موقت واحدها کار خود را موقتا از دست داده‌اند، ۱۱۲ نفر برشمرد و افزود: واحدهای تولیدی که بر اثر کمبود یا کیفیت آب تعطیل شده‌اند، در سال‌جاری با آبرسانی سیار مشکل آنان برطرف خواهد شد و همچنین امید می‌رود با توجه به بارندگی‌های اخیر و تاثیر مثبت آن بر وضعیت کیفی و کمی آب‌ها تا پایان سال تعدادی از مرغداری‌های غیرفعال دوباره راه‌اندازی و به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد‌‌‌کشاورزی هرمزگان ظرفیت مرغداری‌های استان را ۳ میلیون و ۹۳۲ هزار قطعه عنوان کرد و افزود: با توجه به فعالیت ۱۶۸ مرغداری میزان تولید به بیش از ۳ میلیون و ۶۴ هزار قطعه می‌رسد و ۵۴ مرغداری با ظرفیت ۸۶۰ هزار قطعه از ادامه فعالیت بازمانده‌اند.

آقاپور با اشاره به اینکه ۷۸ درصد ظرفیت مرغداری‌های استان فعال هستند، افزود: در ۹ ماه سال‌جاری ۷ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۵۳۶ قطعه جوجه‌ریزی و ۱۰ هزار و ۱۶ تن گوشت مرغ نیز تولید شده است.

وی عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار را از دیگر دلایل تعطیلی موقت برخی از واحدها دانست و تصریح کرد: عدم برگشت سرمایه از بازار موجب از دست رفتن سرمایه مرغداران شده و خریداران گاه پس از خرید مرغ بدهی خود را به مرغداران پرداخت نکرده که این مساله ادامه فعالیت مرغداری‌های مذکور را غیرممکن ساخته است.

آقاپور ادامه داد: موضوع فوق موجب شده ضمن از بین رفتن نقدینگی تولیدکنندگان، مرغداران توانایی پرداخت وام‌های خود را هم از دست بدهند و بر این اساس این واحدها به دلیل بدهی‌های معوق خود به سیستم بانکی توانایی اخذ تسهیلات جدید را هم ندارند.

وی به ارائه راهکارهایی برای حل مشکل برگشت سرمایه مرغداران پرداخت و افزود: هماهنگی‌هایی با اتحادیه صنف مرغ‌فروشی‌ها، اتحادیه مرغداران استان و بازرگانی استان هرمزگان در شرف انجام است تا افراد واسطه خرید و فروش مرغ شناسایی و سازماندهی شده تا در این شرایط مرغداران بتوانند با آرامش خاطر به فعالیت خود بپردازند یا سعی شود خرید مرغ به صورت مستقیم از اتحادیه و بازرگانی صورت بپذیرد تا امنیت برگشت سرمایه وجود داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی هرمزگان همچنین از وجود ۱۰۰ میلیارد ریال نقدینگی در راستای تولید گوشت سفید در استان خبر داد و افزود: به دلیل بدهی برخی واحدها، سیستم بانکی نمی‌تواند از نقدینگی موجود برای رفع مشکل این واحدها تسهیلات جدیدی به آنان پرداخت کند.

آقاپور در پایان در خصوص بدهی‌های معوقه مرغداران نیز افزود: استمهال تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها می‌تواند در روند تولید نقش مثبتی داشته باشد، همچنین برای توسعه پایدار در بخش تولیدات دامی پیشنهاد می‌شود دوره مشارکت از یک سال به دو سال و دوره بازپرداخت از پنج سال به ۱۰ سال با سود کم بهره و بلند مدت تغییر یابد که این راه‌حل می‌تواند امنیت تولید را در این زمینه مهیا سازد، زیرا شرایط بازپرداختی که تسهیلات بانکی به مرغداران ارائه می‌کند، با شرایط تولید همسویی و همخوانی ندارد و امید می‌رود در صورت به وجود آمدن چنین شرایطی شاهد فعالیت تمام تولیدکنندگان باشیم.