دنیای اقتصاد - کاشان - سید حسین صدری: گذشته، حال و آینده، زاییده حرکت زمان است و تغییر و تبدیل مشخصه اصلی آن؛ هر دوره شکل خاص و نحوه زندگی خود را دارد که در نهایت به گذشته می‌پیوندد. گذشته‌ها با کوچه پس کوچه‌های قدیمی تداعی می‌شود، خانه‌های کاه گلی، هشتی‌های نور و امید، کوچه‌های باریک و بن بست، دالان‌ها و گذرها، خانه‌های سه‌دری و پنج‌دری، زیارتگاه‌ها، آمیخته با سبک و سیاق معماری و تلفیقی از هنر و عرفان اسلامی؛ این همه دایره‌‌المعارفی از فرهنگ، تمدن، هنر، اخلاق و آداب انسانی است.

پیرمردان و پیر زنان امروز، خانه‌های قدیمی و فرسوده‌ دیروز، همه و همه، شکلی از شهرنشینی گذشته‌اند و این همه، گنجینه گرانبهایی از تاریخ، فرهنگ و هنر هر شهر را در خود جای داده است.

فضاها و بناهای گذشته، نتیجه طرز تفکر و جهان بینی آحاد آن جامعه را به نمایش می‌گذارد از این رو یک روند منطقی در جهت تکامل، توسعه، نگرش، ابزار و مفاهیم مورد نیاز را سخاوتمندانه در اختیار نسل‌های بعد از خود قرار می‌دهد؛ از این رو مطالعه و احیای مراکز تاریخی شهر به عنوان امری محتوم، مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.

شهرداری کاشان به عنوان یکی از متولیان این امر با انجام اقداماتی به منظور حفظ و احیای بافت تاریخی و قدیمی شهر، شهروندان را برای باقی ماندن در محلات قدیمی شهر تشویق و ترغیب کرده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کاشان با اعلام این خبر، از بافت قدیمی کاشان به عنوان زیباترین جلوه هنر و معماری تاریخی اصیل ایرانی نام برد و افزود: بناها و اماکن واقع در بافت قدیمی هر شهر، سابقه و میراث آن شهر و معرف آداب و رسوم و آیین و فرهنگ ساکنان آن منطقه است و همین امر، لزوم جدیت در حفظ و احیای بافت قدیمی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

مهندس سید علی صالحی گفت: امروزه یکی از معضلات موجود در شهرهای دارای پیشینه تاریخی تعامل بین بافت جدید و قدیم و نحوه برخورد با این مشکل است، در صورتی که در کشورهای پیشرفته نه تنها این مورد، یک معضل شهری نیست، بلکه داشتن بافت تاریخی در یک شهر به علت جاذبه‌های توریستی آن، به عنوان یک برگ برنده در مباحث شهرسازی استفاده می‌شود.

به گفته وی، طراحی شهری و شهرسازی مدرن در شهرهای تاریخی باید در خدمت و هماهنگ با ضوابط شهرسازی حاکم در اینگونه بافت‌ها تهیه و تدوین شود. وی، فقدان تاسیسات و تجهیزات شهری، امکانات رفاهی و بهداشتی و دسترسی نامناسب شهری درون محله‌ای را از جمله مشکلات زندگی در بافت قدیمی شهرهای تاریخی دانست و گفت: شهرداری کاشان به منظور تشویق و ایجاد انگیزه برای ساکنان محله‌های قدیمی شهر، اقدام به ارائه امتیازاتی کرده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کاشان، تخفیف ۵۰ درصدی در اعطای مجوز صدور پروانه ساختمانی در راستای ساخت و ساز، بازسازی و مرمت منزل مسکونی ساکنان بافت را از جمله این امتیازات برشمرد. مهندس صالحی همچنین به سیاست‌گذاری و نقش دولت در خصوص ساماندهی و احیای بافت‌های تاریخی از طریق ارائه تسهیلات بانکی اشاره کرد و در ادامه از اختصاص وام‌هایی با درصد پایین کارمزد برای ساخت‌و‌ساز در بافت قدیمی کاشان خبر داد.

وی عدم حاشیه نشینی، امنیت اجتماعی و دسترسی به مراکز بازدید گردشگران و توریست‌ها را از جمله مزایای اجرای طرح احیای بافت قدیمی و تاریخی کاشان دانست و یاد آور شد: تاکنون ۱۷۸ فقره پروانه ساختمانی با مساحت ۱۱هزار ۱۱۷ متر مربع در بافت قدیمی شهر کاشان صادر شده است.

به گفته وی، هزینه صدور این تعداد پروانه ساختمانی بیش از دو میلیارد ریال بوده که با تخفیف ۵۰ درصدی شهرداری به صاحبان پروانه، مبلغ مذکور به کمتر از یک میلیارد رسیده است. مهندس صالحی خاطرنشان کرد: تملک و آزادسازی فضاهای فرسوده به منظور حل معضلات ترافیکی و سهولت در رفت و آمد ساکنان واقع در بافت قدیمی شهر از دیگر اقدامات شهرداری کاشان در جهت تشویق برای ترغیب به سکونت در بافت قدیمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ساختار اغلب شهرهای ایران ترکیبی از بافت قدیم و جدید است بر ضرورت تلفیق معماری سنتی و مدرن در شهرسازی تاکید کرد و گفت: تحقق این امر مستلزم تغییرات در ضوابط معماری و شهرسازی با حفظ ارزش‌های فرهنگی و معماری سنتی شهرها است.

وی تصریح کرد: حفظ و مراقبت از این میراث ماندگار متعلق به شخص یا ارگان خاصی نیست و این تعهد در فرهنگ اجتماعی و عمومی ما باید برای آیندگان حفظ شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کاشان همچنین توجه به ایجاد بستر مناسب به منظور اقدامات مثبت و سازنده در بافت قدیم و حمایت‌های دولت و شهرداری‌ها در راستای افزایش ساخت‌و‌‌ساز در این مناطق را مورد ستایش قرار داده و از افراد خیر و فرهنگ دوست شهر کاشان که گام‌هایی در جهت ایجاد فرهنگ احیا و بهسازی بافت تاریخی این شهر برداشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

وی، اقدامات انجام شده توسط این افراد در اجرای طرح‌های مرمت و احیای بافت قدیمی را مهم‌ترین گام در راستای نهادینه کردن فرهنگ مشارکت شهروندان در حفاظت از تاریخ و میراث ماندگار مردم کاشان برشمرد و خاطرنشان کرد: با مشارکت فعال و قابل‌توجه این اشخاص، تعداد دیگری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز با انگیزه و علاقه شخصی به صورت داوطلبانه تشویق به مرمت بافت تاریخی و نگهداری از میراث کهن و ماندگار شده‌اند.

وی، نقش موثر این قشر فرهیخته و تاریخ دوست در نهادینه کردن امر حفاظت و بهسازی بافت تاریخی را خاطر نشان کرد و گفت: بهره‌گیری از مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی و قدیمی، ضروری است.

بر اساس این گزارش، وسعت خدمات‌رسانی شهرداری کاشان مساحتی بالغ بر ۸۵۰۰ هکتار است که از این مقدار ۷۷۰ هکتار متعلق به بافت قدیمی و ۴۸۰ هکتار آن، بافت با ارزش تاریخی است.