دنیای اقتصاد - مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تبریز گفت: با مشارکت یک شرکت ترکیه‌ای و شهرداری تبریز با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریالی نیروگاه تولید برق دو مگاواتی از بیوگاز در تبریز ساخته می‌شود.

داود ندیم افزود: با در نظر گرفتن تولید، جمع‌آوری و دفن روزانه بیش از یک هزار تن زباله در شهر تبریز و انتشار گازهای آلاینده و مخرب زیست‌محیطی از آنها، شهرداری تبریز در صدد بهره‌برداری از این زباله‌ها برآمده و پروژه تولید انرژی از این منبع را در درون سبد پروژه‌های مشارکتی خویش قرار دارد.

وی تصریح کرد: حدود ۱۳ سال است که زباله‌های شهر تبریز در مرکزی تحت عنوان «لندفیل» دفن می‌شود که به مرور زمان گازهای گلخانه‌ای از این زباله‌ها متصاعد شده و موجب تخریب لایه‌ای‌ ازن می‌شود، در دنیا تکنولوژی‌های مختلفی برای جلوگیری از انتشار این گازها وجود دارد که از جمله‌ آن استحصال برق از گازهای تولید شده است.

ندیم با اشاره به اهمیت طرح تولید برق از بیوگاز تصریح کرد: با توجه به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های اصولی مدیریت پسماندهای شهری و نیز کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی بهره‌برداری از این طرح می‌تواند نقش بسزایی را در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که قرارداد اجرایی این طرح به صورت «BOT» است، اظهار کرد: قرارداد مشارکتی این طرح به صورت «BOT» (ساخت، بهره‌برداری، تحویل) بوده و بر این اساس مقرر شده تا در دوره‌ای ۱۵ ساله علاوه بر مشارکت در سود سرمایه‌گذاری این پروژه با تکنولوژی موجود در اختیار شهرداری تبریز قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این نیروگاه که مدت زمان ساخت آن ۱۸ ماه است برقی معادل دو مگاوات را از گازهای «متان» حاصل از زباله‌های شهری تولید می‌کند و با تعرفه سازمان انرژی‌های نو ایران برق تولید شده به فروش می‌رسد.