باجگیران؛  تنها بازارچه فعال خراسان رضوی

مشهد- زهره الوندی: بازارچه مرزی دوغارون و باجگیران محوطه‌ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی افغانستان و ترکمنستان که طبق تفاهمنامه‌های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران با آن کشورها تعیین شده است. اهالی دو طرف مرز می‌توانند کالاها و محصولات مورد نیاز را با رعایت مقررات صادرات و واردات و ضوابط مقرر برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی در خصوص فعالیت بازارچه‌های مرزی استان اظهار کرد: متاسفانه از سه بازارچه مرزی باجگیران، دوغارون و سنگان در خراسان رضوی، تنها بازارچه باجگیران فعال است.

علی صفرزاده با بیان اینکه از مجموع ۲۰ میلیون دلار سهمیه ارزی در نظر گرفته شده برای استان، ۱۰ میلیون دلار از وارداتی که می‌توانیم از کل صادرات انجام دهیم تحقق یافته، اظهار کرد: از کل ۲۱ بازارچه فعال و ۶ بازارچه نیمه فعال کشور، ۳ بازارچه در استان خراسان رضوی قرار گرفته‌اند که در سال گذشته مجموعا ۲۰ میلیون دلار سهمیه ارزی برای واردات از بازارچه‌های مرزی استان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال واردات کالا از بازارچه باجگیران به بازارچه دوغارون در مرز با افغانستان موجب رونق کسب و کار مرزی و رونق تجارت رسمی با افغانستان می‌شود، گفت: در حال حاضر واردات کشور از افغانستان از طریق بازارچه‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود و این اقدام موجب فعال شدن بازارچه مرزی دوغارون خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورت عملی شدن این پیشنهاد، صادرات از طریق بازارچه باجگیران و واردات از طریق بازارچه دوغارون انجام خواهد شد، افزود: در این صورت صادرات استان و کشور نیز به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

سرپرست بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی نیز با اشاره به نقش بازارچه‌های مرزی در تامین امنیت مرزها گفت: ساکنان مناطق مرزی اغلب افرادی هستند که زمینه‌های مساعد برای اشتغال سالم را نمی‌یابند و به همین جهت برخی از آنان به قاچاق و فعالیت‌های غیرقانونی برای کسب درآمد روی می‌آورند، از این رو بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت و تامین امنیت مرزها دارند.

علی رسولیان با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، امنیت و توسعه در مناطق مرزی با ضریب همبستگی دارای رابطه‌ای مستقیم و دوسویه با یکدیگر است، گفت: به عبارت بهتر، توسعه و امنیت، تاثیرات متقابلی در مناطق و بازارچه‌های مرزی بر هم دارند.

وی با تایید اینکه در حال حاضر تنها بازارچه مرزی باجگیران در استان فعال است، گفت: دولت و وزارت امور خارجه به دنبال فعال شدن بازارچه‌های دو غارون و سنگان هستند.

وی با اشاره به احداث بازارچه‌های مرزی جدید استان در کلات و لطف آباد نیز گفت: در صورت توافق با کشور مجاور(ترکمنستان) این بازارچه‌ها به زودی احداث می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها از بازارچه باجگیران ۴۳۰ خانوار ارتزاق می‌کنند، ادامه داد: اصولا بازارچه‌های مرزی را در مناطقی که مردم نیاز بیشتری داشته باشند، می‌سازیم.

وی با اشاره به تسهیلات دولت برای بازارچه‌های مرزی گفت: با تصویب دولت، مرزنشینان استان خراسان رضوی می‌توانند برای خرید کالا در بازارچه‌های مرزی این استان، علاوه بر سهمیه ارزی در صورت عمل متقابل تا سقف ۵۰ دلار برای هر نفر در روز و روزانه صد نفر، از تخفیف سود بازرگانی نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه قبلی دولت، خرید کالا توسط مرزنشینان علاوه بر سهمیه ارزی و از محل سه درصد ‌کل واردات از بازارچه مشترک مرزی باجگیران در صورت عمل متقابل تا سقف ۵۰ دلار برای هر نفر در روز و روزانه صد نفر، برای ارزاق عمومی با صد درصد و سایر کالاها با ۵۰ درصد تخفیف سود بازرگانی مجاز شده بود که با مصوبه اخیر دولت این تسهیلات به کل گمرکات استان خراسان رضوی تسری می‌یابد.

وی همچنین تنوع و کیفیت کالاهای صادراتی را از جمله عوامل تاثیر‌گذار بر بازارچه‌های مرزی عنوان کرد و گفت: در بازارچه مرزی باجگیران آزمایشگاه استاندارد و گمرک بر کیفیت کالاهای صادراتی از ایران نظارت دارند.

وی با اشاره به مشکلاتی که بازارچه‌های مرزی استان با آن مواجه هستند، گفت: با توجه به اینکه مبادلات در بازارچه‌های مرزی دوسویه و فرآیندی دوطرفه است، تغییرات پی در پی قوانین این کشورها روند مبادلات را تغییر و گاهی ما را با مشکل مواجه می‌کند.

رسولیان نبود تسهیلات کافی برای بازارچه‌های مرزی را از دیگر مشکلات پیش روی عنوان کرد و گفت: اگر دولت تسهیلاتی نیز برای واردات غرفه‌داران قائل شود مطمئنا تاثیر مطلوبی بر اقتصاد منطقه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت تسهیلات بیشتری به بازارچه‌های مرزی بدهد، فرصت‌های شغلی بیشتری در این مناطق ایجاد می‌شود و زمینه قاچاق کالا در این مناطق مرزی از بین می‌رود که البته این مساله رونق اقتصادی برای استان و مشهد را در پی خواهد داشت.

وی همچنین عمده فعالیت تنها بازارچه مرزی فعال استان(باجگیران) را در زمینه صادرات عنوان کرد و گفت: بازارچه‌ها یک فرصت برای صادرات هستند که این امر توسعه مبادلات مرزی و کمک به معیشت مرزنشینان را نیز در پی دارد.

رسولیان افزود: از ابتدای امسال ۱۰ میلیون دلار کالا به ترکمنستان صادر کرده‌ایم که ۹۰ درصد آن تولیدات خراسان رضوی بوده است.

وی گفت: عمده محصولات صادراتی در زمینه پلاستیک‌جات، انواع موکت، مواد شوینده، مواد غذایی، یخچال‌های ویترینی و غیره بوده است.