مشهد- زهره الوندی: عضوهیات‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی ایران گفت: ضعف زیرساخت‌ها به عنوان اولین گروه از موانع ومشکلات فراروی بیمه محصولات کشاورزی است. دکتر سید ابوالفضل جوادیان در همایش بیمه محصولات کشاورزی، موانع و مشکلات فراروی بیمه کشاورزی را در سه محور زیرساختی، رفتاری وزمینه‌ای عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های کشاورزی بستر حرکت، تحول و توسعه بیمه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه نبود شناسنامه واحد تولید و استانداردهای تولیدی نیز از مهم‌ترین موانع زیرساختی محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر در کشور چهار میلیون و۳۰۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد که باید برای هر یک از این واحدها استانداردی داشته باشیم.

وی در ادامه ابهام آمار و مشخص نبودن اراضی کشاورزی را به عنوان دومین مانع از موانع زیرساختی مورد بررسی قرار داد و ضمن اشاره به وضعیت مبهم آمار بخش کشاورزی بر این نکته تاکید کرد که آمارهای منطقه‌ای محصولات با آمارهای کشوری تفاوت چشمگیری دارند.

وی اظهار کرد: براساس آمار ۱۰ سال گذشته، در سال‌های اول، متوسط حجم خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی که در اثر عوامل قهری ایجاد شده بود به صورت مستقیم در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در ۵ سال اخیر این رقم به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، به طوری که در سال زراعی ۸۶- ۸۵ براساس محاسبات انجام شده میزان این خسارت‌ها به ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسیده، ادامه داد: این مساله بیانگر این امر است که روند خسارت‌های قهری تاثیرگذار بر تولیدات کشاورزی، به شیوه‌ای مستمرروند صعودی دارد، به طوری که حجم خسارات حاصل ازسرمای شدید و خشکسالی سال

۸۷-۸۶ حدود ۱۰۰۰۰میلیارد تومان شده است.

وی تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی و ارائه عملیات اجرایی بیمه کشاورزی به بخش خصوصی می‌تواند در کاهش این خسارات تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

مدیر گروه خدمات بیمه‌ای خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: با توجه به اینکه ۵/۶۲درصد کشاورزان خراسان رضوی خرده مالک هستند و توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند، افزایش تعرفه حق بیمه محصولات باعث گسترش فقر و عدم رغبت آنان به بیمه است.

مهندس عدالتیان ادامه داد‌: در حالی که بسیاری از مناطق کشاورزی ایران با مشکلاتی همچون خشکسالی و سرمازدگی روبه‌رو می‌شوند هر ساله تعرفه حق بیمه محصولات کشاورزی بالا می‌رود که این امر موجب بی‌انگیزگی کشاورزان و باغداران برای بیمه محصولاتشان است.

مدیر خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان رضوی در ادامه خواستار افزایش سهم دولت در بیمه کشاورزان شد و تاکید کرد: با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا به دلیل اهمیت استراتژیک محصولات کشاورزی، دولت هر ساله سهم پرداختی خود برای بیمه کشاورزان را افزایش می‌دهد، ما هم نیازمند افزایش سهم دولت هستیم.

مهندس عدالتیان ضمن اشاره به اینکه در کلیه کشورهای دنیا بیمه کشاورزی به عنوان یک فعالیت سود ده محسوب نمی‌شود، افزود‌: از آنجا که ریسک فعالیت‌های کشاورزی بسیار بالا و تحت تاثیر عوامل طبیعی است، مسلما حق بیمه هم برای محصولات کشاورزی بالا است.