ضرورت حمایت از خوشه صنعتی خرمای خوزستان

خوشه خرمای خوزستان در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بیش از ۱۱۴‌میلیون‌دلار خرما صادر کرده است دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: از آنجا که قدمت تولید محصول خرما در خوزستان به بیش از ۷‌هزار سال پیش می‌رسد، استان خوزستان از نظر سطح زیرکشت این محصول بین استان‌های کشور رتبه سوم را با ۳۵‌هزار و ۸۲۲ هکتار زیرکشت در اختیار دارد. این در حالی است که از نظر میزان تولید نیز خوزستان رتبه دوم را دارا است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر واحدهای بسته‌بندی خرما برای صادرات مستعدترین و ضروری‌ترین بخش قابل حمایت، هدایت و برنامه‌ریزی برای توسعه هستند.

در این میان خوشه خرمای خوزستان یک خوشه صادرات‌گرا بوده به صورتی‌ که تنها در سال ۸۶ و ۸۷ بیش از ۱۱۴‌میلیون‌دلار صادرات توسط خوشه صنعتی خرمای خوزستان صورت گرفته است که حمایت بیشتر از این خوشه صنعتی را نمایان می‌کند.

این در حالی است که مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از اجرایی شدن خوشه صنعتی محصول خرما در استان به منظور توسعه این صنعت و معرفی در بازارهای جهانی خبر داد.

رضا طاهری ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: خوشه فرآوری و بسته‌بندی خرمای خوزستان با هدف حضور فعال در بازارهای جهانی، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، معرفی برند مشترک برای خرمای صادراتی خوشه، به کارگیری تکنولوژی مدرن در زیرساخت‌های صنایع بسته‌بندی و هسته‌گیری خرما تاسیس شد و هدفمند‌سازی شرکت مدیریت صادرات خرمای خوزستان (ایجاد شبکه صادرات‌گرا در درون خوشه) و تاسیس دفاتر فروش و بازاریابی در کشورهایی که بیشترین بازار هدف را پوشش می‌دهند از جمله هند و اندونزی در حال اجرایی شدن هستند.

وی محل استقرار خوشه فرآوری و بسته‌بندی خرمای خوزستان را در شهرستان‌های اهواز و شادگان و دسته محصولات اصلی این خوشه را خرمای بسته‌بندی شده عنوان کرد و یادآور شد: در حالی که بیشترین صادرات خرمای کشور توسط این خوشه صورت می‌پذیرد؛ ولی به دلیل مشکلاتی از جمله عدم زیرساخت‌های صادراتی، عدم استراتژی بازار، نبود برند مشترک، نداشتن و هماهنگ نبودن رقابت بین اعضای این صنعت، عدم انبارهای مناسب و سردخانه‌های صنعتی، نبود شبکه‌های مورد نیاز خوشه، این طرح نتوانسته نسبت به حجم خرمای تولیدی و صادراتی صورت گرفته ارزآوری بهینه ای را نصیب کشور کند.

طاهری همچنین در ادامه به وضعیت کنونی این خوشه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مطالعات شناختی و اعلام برنامه‌های عملی یکسال پیش‌بینی شده برای توسعه واحدهای صنعتی عضو است.

وی همچنین با اشاره به چشم‌انداز تدوین شده برای خوشه صنعتی خرمای خوزستان افزود: این خوشه تا سال ۱۳۹۳ با علامت تجاری شناخته شده در بازارهای بین‌المللی و با صادرات سالانه ۸۰‌هزار تن انواع خرما رتبه‌بندی شده براساس استانداردهای به روز جهانی حضور خواهد داشت.

طاهری ارزش فروش سالانه خوشه صنعتی خرما را یک‌میلیون و ۱۷۰‌هزار‌ریال و ارزش صادرات سالانه را ۳۰۰‌میلیون‌ریال در حال حاضر اعلام کرد و افزود: شبکه‌سازی درون خوشه از جمله شبکه صادرات‌گرا، تامین کننده مواد اولیه، خرما، کارتن و هسته‌گیری از دستاوردهای برنامه توسعه خوشه خرما متناسب با پیشرفت طرح است. وی با تاکید بر اینکه متولی اجرای خوشه صنعتی فرآوری و بسته‌بندی خرما شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌باشد، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان‌های بازرگانی، صنایع و معادن، اداره کل آموزش فنی حرفه ای و کار و امور اجتماعی خوزستان را از دیگر مشارکت‌کنندگان در برنامه توسعه خوشه بیان کرد.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در پایان تعداد واحدهای اصلی خوشه صنعتی خرما را ۶۲ واحد و میزان اشتغال ایجاد شده این خوشه در حال حاضر را ۱۸۰۰ نفر اعلام کرد.