برقی شدن خط ریلی تهران – مشهد اعتبار می‌خواهد

خراسان به ازای هر کیلومتر، ۱۲ متر خط ریلی دارد

دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: معاون مدیرعامل راه‌آهن کشور برقی شدن خطوط ریلی مشهد به تهران را که وعده تحقق آن داده شده بود مستلزم تزریق اعتبار دانست. این در حالی است که به گفته مسوولان این طرح نیازمند ۸۵۰ میلیون یورو اعتبار است. منصور یارمحمدی در مراسم تجلیل از فعالان برتر صنعت حمل‌ونقل افزود: اگرچه برنامه‌های چهارم توسعه در بخش مسافر و بار به ترتیب ۹۰ و ۷۰درصد رشد داشته است، اما کمبود منابع همچنان مهم‌ترین مانع توسعه حمل‌ونقل به ویژه در کلان‌شهر مشهد تعریف می‌شود.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: در بخش عمران، ۷/۶۳ درصد اعتبارات راه‌آهن کشور در سال جاری کاهش یافته و همین مساله می‌تواند بر عدم دریافت اعتبار در خصوص قطار برقی تهران- مشهد در سال جاری گواه ‌روشنی به شمار آید.

وی با بیان اینکه ۲۰درصد از مراکز استان‌های کشور هنوز به خطوط ریلی جهت اتصال با دیگر استان‌ها مجهز نشده‌اند، افزود: ارائه خدمات در راه‌آهن خراسان با محوریت مشهد در کل کشور برجسته است و تقدیر از راه‌آهن خراسان به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل بر این موضوع صحه می‌گذارد.

وی در ادامه گفت: در بخش بار بر اساس برنامه چهارم تا پایان امسال از ۴۵ میلیون و ۵۰۰هزار تن برنامه‌ریزی شده،‌ ۳۱ میلیون تن حمل بار محقق شده که به این منظور تامین ۷۰درصد ترانزیت بار کشور توسط راه‌آهن خراسان‌رضوی قابل تقدیر است.

یارمحمدی اضافه کرد: تا پایان برنامه چهارم از جابه‌جایی ۳۳میلیون نفری مسافر تنها ۲۶میلیون و ۱۰۰هزار نفر محقق شده و تا زمانی که توسعه ناوگان و تخصیص اعتبار با این موضوع هماهنگ نشود، این مهم تحقق نمی‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری دولت از ۸۵ میلیارد تومان یارانه هرساله به بخش حمل‌و‌نقل، تنها ۳۵ میلیارد تومان را پرداخت کرده است، افزود: با راه‌اندازی سیستم ATC در محورهای ریلی افزون بر تامین ۱۰۰درصدی ایمنی، افزایش ظرفیت در خصوص جابه‌جایی مسافر محقق می‌شود و این موضوع با قرارگرفتن ۳ قطار در یک بلاگ تامین می‌شود.

معاونت مدیرعامل راه‌آهن کشور این برنامه را شامل ۹۲۶ کیلومتر شبکه بالاسری، ابنیه و روسازی و تجهیزات وابسته معرفی کرد و افزود: مسلما یکی از راه‌های رسیدن به جابه‌جایی ۴۰میلیون زائر در افق ۱۴۰۴ اجرایی‌شدن همین برنامه به شمار می‌آید.

خراسان دو برابر میانگین کشوری خطوط ریلی دارد

مدیرکل راه‌آهن خراسان نیز در این مراسم گفت‌: در استان به ازای هرکیلومتر، ‌۱۲ متر خط ریلی داریم که این رقم دو برابر نرم کشوری است.

محمدهادی ضیایی‌مهر افزود: خراسان بعد از تهران رتبه دوم در جابه‌جایی مسافر را در بخش ریلی به خود اختصاص داده است که سهم جابه‌جایی ۴۲درصدی در کشور را رقم می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۴درصد سهم کالاهای وارداتی و صادراتی به کشورهای CIS نیز از طریق ایستگاه مشهد و شهید مطهری این استان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌شده در طرح‌های ریلی از ۶۵ میلیارد‌تومان سال‌های ۸۰ تا ۸۳ به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ رسیده است، افزود: این مقایسه اعتباری از رشد ۱۴۶درصدی در این حوزه خبر می‌دهد.

ضیایی‌مهر اضافه کرد: در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ تعداد مراکز استان‌هایی که به طور مستقیم قطار مسافربری به مشهد داشتند ۴ شهر بودند که این رقم تا ابتدای سال‌جاری به ۲۲ مرکز استان رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۳۵درصدی جابه‌جایی مسافر در سال ۸۶ یادآور شد: در ۸ماهه سال ۸۸، تعداد ۸ میلیون و ۷۳۵هزار مسافر در راه‌آهن مشهد جابه‌جا شدند که با پیش‌بینی ۴میلیون و ۲۶۵هزار مسافر دیگر تا پایان سال، ۱۳میلیون مسافر در خطوط ریلی مشهد تردد می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن خراسان اظهار کرد: با احتساب ۳۵درصد رشد جابه‌جایی مسافر در سال جاری در دو ساله ۸۶ تا ۸۸،‌ ۷۰درصد رشد جابه‌جایی مسافر برای خطوط ریلی این استان رقم می‌خورد.

ضیایی‌مهر درآمد حاصل از حمل بار راه‌آهن خراسان را در ۸ماه اول امسال، ۵/۶۲ میلیارد تومان معرفی کرد و افزود: این درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۱درصدی برخوردار است.

وی در خصوص طرح‌های مسافری افزود: حذف نقاط حادثه‌خیز به ویژه تکمیل و تجهیز بزرگ‌ترین زیرگذر ریلی کشور در نیشابور با اعتبار ۴میلیارد تومان در برنامه پیش‌بینی شده است.

وی افزایش ظرفیت تعویض بوژی از ۱۷۵ دستگاه به ۳۵۰ دستگاه در شبانه‌روز و ساخت سایت کانتینری سرخس با ۶۰ میلیاردتومان اعتبار را از دیگر طرح‌های بخش مسافری معرفی کرد.

وی در خصوص طرح توسعه ایستگاه مشهد نیز گفت‌: برآورد اولیه اعتبار این طرح ۱۵۰میلیاردتومان است که از محل بخش اعتبارات راه‌آهن خراسان از پاییز گذشته آغاز و در سه دوره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تعریف شده است.

وی در این راستا ساخت ۳باب سکوی جابه‌جایی مسافر و افزایش خطوط قبول اعزام را از برنامه‌های میان‌مدت این طرح با ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی تعریف کرد.

ضیایی‌مهر افزایش محور دوخطه تهران- مشهد با سیستم ATC، مطالعات راه‌آهن مشهد- چابهار و ساخت خط ریلی مشهد،‌ بجنورد و گرگان با ۸/۱ میلیارد یورو اعتبار را از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در شرق کشور عنوان کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در کشور از هر ۶ نفر تنها یک نفر می‌تواند بلیت تهیه کند، افزود: توسعه و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر به‌ویژه در پایتخت معنوی کشور، نیاز به اعتبارات عمرانی دارد که توجه و اهتمام بیشتری می‌طلبد.

توسعه همکاری‌های علمی دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و بصره

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید چمران اهواز از توسعه همکاری‌های علمی این دانشگاه با دانشگاه بصره عراق خبر داد.

دکتر حسین شکوهی گفت: در سفر اخیر استاندار بصره و هیات همراه به استان خوزستان و بازدید از دانشگاه شهید چمران، زمینه‌های افزایش همکاری میان دو دانشگاه و اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه پیشین بررسی شد. وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که سال ۱۳۸۳ میان دانشگاه شهید چمران و دانشگاه بصره مبادله شده، اظهار کرد: مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه، تبادل استاد و دانشجو بوده، اما به دلیل وضعیت خاص کشور همسایه، این تبادل صورت نگرفت و تنها تعدادی از دانشگاه بصره متقاضی استفاده از کتابخانه دانشگاه شهید چمران بودند که از این امکان بهره‌مند شدند.وی خاطرنشان کرد: مقرر شد به منظور تبادل بیشتر و تنگاتنگ‌تر، هیاتی از دانشگاه بصره در آینده به اهواز سفر کنند تا تبادل استاد و دانشجو، استفاده از کتابخانه دو دانشگاه و دیگر موارد پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نهایی شود. مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید چمران همچنین از علاقه‌مندی طرف عراقی برای اعزام دانشجو از دانشگاه بصره برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و افزود: دانشگاه شهید چمران از این موضوع استقبال می‌کند.

شکوهی تصریح کرد: با توجه به تاسیس واحد بین‌الملل دانشگاه در منطقه آزاد اروند برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌ها و جذب دانشجو از عراق و سایر کشورهای همسایه در منطقه ایجاد شده است.

آذربایجان شرقی به مرکز پذیرش گردشگر از اروپا تبدیل می‌شود

دنیای اقتصاد - تبریز: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آذربایجان شرقی به دلیل مجاورت با ترکیه می‌تواند به مرکز (پایلوت) پذیرش گردشگران اروپایی در کشور تبدیل شود. سیدرضا موسوی در مراسم تجلیل از فعالان عرصه گردشگری و میراث فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: این استان با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و اقلیمی موجود و قرار گرفتن در آستانه اروپا از موقعیت بسیار عالی برای برخورداری از مزایای صنعت گردشگری برخوردار است.

وی، آغاز به کار یک شرکت هواپیمایی خصوصی در استان و دسترسی بخش حمل‌ونقل به دیگر نقاط کشور را از دیگر امکانات آذربایجان شرقی برای تبدیل شدن به مرکز جذب و توزیع گردشگر در سایر نقاط ایران برشمرد. موسوی در ادامه بر رفع نقاط ضعف بخش‌های اقامتی و رفاهی در گردشگری تاکید و اظهار کرد: استاندارد‌سازی خدمات هتل‌ها، توجه به تنظیم قیمت‌ها و چگونگی قیمت‌گذاری‌ها و استفاده از علم بازاریابی در بخش‌های اقامتی و رفاهی، کمک موثری به توسعه آن می‌کند. عضو شورای شهر تبریز نیز در این مراسم گفت: تبریز به عنوان یک شهر پر‌مخاطره در طول تاریخ با پشت سر گذاشتن ۱۹ زلزله بزرگ با یکصد هزار نفر تلفات در هر بار، ۱۶بار دست به دست شدن بین حکومت ایران و عثمانی و ۵بار تصرف و ویرانی توسط روس‌ها هنوز پا برجا ایستاده است.بهروز خاماچی افزود: با این همه تبریز به‌رغم ناملایمات تاریخی و طبیعی هر بار خود را از نو احیا کرده و در حال حاضر با پیش گرفتن روش‌های نوین رتبه دوم گردشگری کشور و رتبه نخست گردشگری سلامت را از آن خود کرده است.