بهره‌برداری سد دوستی مشهد تا پایان سال

۹۶‌ درصد آب مشهد کیفیت عالی دارد و مشکل ۴‌ درصد باقیمانده نیز با آمدن آب سد دوستی حل می‌شود دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۷۵‌ درصد از طرح اجرای سد دوستی مشهد به صورت شبانه‌روزی انجام شده و تا پایان سال این طرح به اتمام خواهد رسید.

مهندس پرورش در نشستی خبری که در محل سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد، تنها مشکل اجرای طرح را مشکل مالی دانست و افزود: در حال حاضر ما با دیون کار می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح ۳۲ کیلومتر طول دارد که بین اقطار ۸۰۰ تا هزار و ۶۰۰ میلیمتر در فاز یک در حال اجرا است، افزود: آبی که از آن تامین می‌شود، شش مترمکعب در ثانیه است که دو مترمکعب آن از ابتدای سال ۸۸ جذب شده است. وی برنامه‌ریزی بعدی را جذب دو مترمکعب دیگر عنوان کرد و گفت: در صورت جذب آن مشکل خاصی از نظر تامین آب نخواهیم داشت؛ اما از نظر اجرایی این قسمت سخت‌ترین بخش است.

پرورش یادآور شد: در این بخش باید ۲۵۰ متر شبکه را اجرا کنیم که در قالب فاینانس در حال پیگیری است. وی خاطرنشان کرد: اگر طرح توزیع آب سد دوستی یا قمر بنی‌هاشم(ع) اجرا شود، ۲ مترمکعب دیگر از آب سد دوستی را می‌توانیم انتقال دهیم.

پرورش ابراز کرد: برنامه‌ریزی برای دو مترمکعب دیگر نیز برای سال ۱۴۱۰ خواهد بود؛ زیرا اکنون نیاز آبی برای آن وجود ندارد.

وی در خصوص طرح جوادالائمه(ع) نیز با اشاره به اینکه در اکثر نقاط دنیا بحث تله متری از سال‌های گذشته دنبال می‌شود، افزود: تغییر رژیم آبگیری و بالا بودن خطای انسانی از یک طرف و اضافه شدن ذخایر آب در آینده و شوک‌هایی که به صورت موردی اضافه می‌شود از سوی دیگر، باعث شده تا نیاز به این طرح احساس و طرح جامع تله متری تهیه شود.

وی ادامه داد: با انجام این طرح، تمام تصمیمات مربوطه از یک نقطه و به صورت آنلاین انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه تاکنون ۵/۱ میلیارد تومان از منابع با دیون زیاد، صرف این طرح شده است، اظهار کرد: در ۶ نقطه خطوط انتقال عملگرها نصب شده و ۱۰ نقطه تا اواسط دی کلید خواهد خورد.

پرورش در ادامه در خصوص کیفیت آب مشهد گفت: باید طی ۲۰ سال آینده به دنبال جداسازی بحث آب برویم و آب‌های بی کیفیت سطح شهر را وارد شبکه کرده و آب با کیفیت را در اختیار مشترکان قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: ۹۶‌ درصد آب شهر مشهد از لحاظ کیفیت عالی است و مشکل بی‌کیفیتی ۴‌ درصد باقیمانده نیز با آمدن آب سد دوستی به شرق مشهد حل خواهد شد؛ در آن صورت ما تاییدیه رسمی می‌دهیم که ۹۹‌ درصد آب مشهد از نظر کیفیت عالی خواهد بود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: قرارداد ۹ هزار آزمایش کلرزنی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان برای مدت ۳۰ سال، بسته شده است تا کیفیت حاصل شود و تلاش همه بر این است تا کیفیت آب بالا برود.

وی در خصوص کیفیت آب منطقه قاسم آباد نیز عنوان کرد: بحث وجود شن در آب این منطقه همیشه وجود داشته که به دلیل شن دهی چاه‌ها بوده، اما کیفیت آب عالی است.

پرورش افزود: خطوطی را بالغ بر ۹ کیلومتر در این منطقه ایجاد کردیم که در نتیجه آن چاه‌ها در مخازن آب‌گیری شود تا هم مشکل فشار آب و هم مشکل شن دهی چاه‌ها حل شود.

وی گفت: دو خط انتقال و دو مخزن در منطقه قاسم آباد و معلم نیز برای انجام بحث کیفیت به بهره‌برداری رسیده است.

پرورش در ادامه گفت: در برخی از مناطق حاشیه شهر مشهد، با وجود اینکه تحت نظر شرکت آب و فاضلاب شهری نبوده، اما طرح آبرسانی به آن‌ها انجام شده و اکنون ۴۰ هزار مشترک به جز برخی مناطق خاص مانند محدوده «ذکریا» را که مشکل حقوقی دارد و در حال پیگیری است، تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای سال جاری، ۱۲۳ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه انجام شده است که به صورت ۹ کیلومتر خط انتقال به غیر از سد دوستی و ۷۶ کیلومتر اصلاح خطوط بوده است؛ به علاوه ۲۴ حلقه چاه جابه‌جایی و ۹ حلقه چاه جدید حفر شده است.

پرورش ادامه داد: ۱۲۷ کیلومتر شبکه فاضلاب نیز در مشهد اجرا شده است که شبکه‌های اصلی و نقاط اصلی به غیر از چند نقطه در باقی شهر انجام شده و حدود ۵۰ نقطه در عمق ۲۰ متری انجام شده است.

وی در خصوص تصفیه‌خانه مشهد نیز، عنوان کرد: در تصفیه‌خانه پرکندآباد یک و دو با ظرفیتی حدود ۱۵ هزار و ۶۰ هزار مترمکعب در روز در غرب مشهد و تصفیه‌خانه اولنگ در شرق مشهد با ظرفیتی حدود ۲۵ هزار مترمکعب در حال فعالیت هستند.

پرورش گفت: در حال حاضر حدود

۱۰۰ هزار مترمکعب تصفیه‌خانه داریم؛ اما اگر به سمت اجرای تصفیه‌خانه‌ها نرویم، در چند سال آینده امکان تصفیه فاضلاب وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در سفر اول ریاست جمهوری، ما از بانک توسعه حدود ۵/۵۳ میلیون یورو وام برای ایجاد ظرفیت تصفیه به میزان ۱۵۸ هزار مترمکعب در خین عرب و اولنگ گرفتیم که طرح آن تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب، برای بستن فاضلاب صنایع، محکم‌تر برخورد کرد و در فاز یک شهرک طوس، وضعیت صنعت بهتر شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه با بیان اینکه طی دو یا سه سال آینده تصفیه‌خانه‌ها از نظر کمی و کیفی ارتقا خواهند یافت تا به ۳۰۸ هزار مترمکعب در روز برسند، افزود: ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها بر اساس فاضلاب خانگی طراحی شده و توان انجام بیشتر از ظرفیت را ندارند.وی بیان کرد: از ۸۳۰ هزار مشترک شهر مشهد، ۷۰۷ هزار مشترک خانگی، ۹۳ هزار مشترک تجاری و صنعتی و ۲۰ هزار مشترک اداری و دولتی و آزاد هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در سه سال گذشته بالغ بر ۴۵۰ کیلومتر خطوط انتقال در مشهد به صورت جهشی اصلاح شده است، امسال نیز برای فاضلاب پیش بینی ۷۰ هزار مشترک را داشتیم که تاکنون ۵۶ هزار مورد آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: در بحران سال ۸۵، ما در پیک مصرف ظرفیت تامین ۶ مترمکعب آب را داشتیم و نیاز آبی ۹ هزار تا ۹ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بود؛ اکنون ظرفیت تامین آب مشهد ۸/۱۰ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دو یا سه سال گذشته، حدود ۴۰‌ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص ظرفیت تامین آب مشهد اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۰ حلقه چاه داریم که حدود ۷ مترمکعب، ظرفیت تامین آب از چاه است؛ به علاوه دو مترمکعب در ثانیه از آب سد دوستی، حدود ۹۰۰ لیتر از سد کارده، ۹۰۰ لیتر در ثانیه از سد طرق، حدود ۳۰۰ لیتر از دو رشته قنات و ۱۶۰ لیتر در ثانیه از چشمه اندرخ، ظرفیت تامین آب شهر مشهد است که جمعا ۸/۱۰مترمکعب در ثانیه است.