اشتغالزایی در خوزستان در گرو توجه به صنایع کوچک

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: وجود صنایع بزرگی چون نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و شاهراه‌های تجاری حیاتی، بنادر و گمرکات فعال، مزارع عظیم کشت و صنعت و نخیلات و زمین‌های مستعد کشاورزی، استان خوزستان را به بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و اقتصادی تبدیل کرده است، به طوری‌که در طول سه سال اخیر با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت، این استان، دومین استان کشور شناخته شده است. خوزستان همچنین در طرح آمایش صنعتی نیز با ۵۲ طرح صنعتی و معدنی با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان دومین استان بعد از تهران در سطح کشور است که دارنده این تعداد طرح است. این در حالی است که در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری ۳۹۸ میلیون و ۴۸۵ هزار دلار، ۱۳طرح بزرگ صنعتی همچون صنایع فلزی و شیمیایی در این استان راه‌اندازی شده است. از سوی دیگر فعالیت ۳۰ شهرک و ۲ هزار و ۶۴ واحد صنعتی، اشتغال حدود ۹۰ هزار نفر ( تا سال ۸۷)، ۶۴ طرح صنعتی در حال اجرا و صادرات ۳ میلیارد دلاری صنایع به کشورهای مختلف جهان در سال نشان از رشد قابل توجه سرمایه‌گذاری در خوزستان دارد.

وضعیت صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی

بر اساس این گزارش خوزستان دارای ۳۳ شهرک صنعتی به مساحت هفت هزار و ۱۳۲ هکتار و۳۴ ناحیه صنعتی در مساحت ۶۶۷ هکتار مصوب است و در ۲۷ شهرک با مساحت ۵ هزار و ۳۱۴ هکتار و یک هزار و ۹۸۰ قرارداد و ۱۱ ناحیه صنعتی به مساحت ۹۶ هکتار و ۱۶۷ قرارداد زمین در حال واگذاری است. همچنین ۱۵ ناحیه صنعتی مصوب دیگر در ۴۶۹ هکتار در استان وجود دارد. یک هزار و ۹۵۳ قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی نیز واگذار شده که از این تعداد یک هزارو ۴۱۸ قرارداد منجر به ساخت واحد صنعتی شده است.

همچنین بر اساس گزارشات روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از کل قراردادهای منعقده و واگذاری زمین که منجر به ساخت واحد صنعتی در استان خوزستان شده،۷۲۲ واحد فعال است که این تعداد واحد زمینه اشتغال را برای ۱۴ هزار و ۶۸۲ نفر فراهم کرده است.این در حالی است که به زودی با بهره‌برداری از ۶ هزارو ۶۸۸ واحد با سرمایه‌گذاری ۳۶۸ میلیارد ریال برای یک هزارو ۱۵ نفر زمینه شغل ایجاد خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی خوزستان از طریق بنادر استان و مرزها به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شوند که رقم قابل توجهی را از سهم صادرات کالاهای غیر نفتی به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که اکثر واحدهای صنایع کوچک به دلیل عدم آشنایی یا توانایی و ظرفیت نامحدود در تولید، قادر به بازاریابی مناسب از تولیدات خود در بازارهای هدف نیستند که دولت با اعطای مشوق‌ها، تخفیف مالی، برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات و... از کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی کوچک حمایت می‌کند.

با وجود اینکه ۹۴ درصد از واحدهای صنعتی و در حال بهره‌برداری دارای مجوز از صنایع و معادن استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند، این میزان واحد صنعتی کوچک تنها در شهرک‌ها مستقر هستند و برای ۱۴ هزار و ۶۸۲ نفر زمینه شغل فراهم کرده‌اند. امسال برای توسعه این واحدها ۲۷۲ میلیون تومان اعتبار داخلی اختصاص یافته است هر چند با توجه به ضرورت حمایت و توسعه واحدهای صنعتی نیاز استان به بیش از این میزان اعتبارات است که در سال جاری اعتبار اختصاص یافته نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.