نجات کرخه از کم‌آبی

بارش‌های اخیر تاثیر چندانی بر آوردهای حوزه‌های آبی خوزستان نداشته است اهواز - کیوانه گرجی: به رغم افزایش بارش‌ها در خوزستان، اما این میزان بارندگی تاثیر چندانی برآوردهای حوزه‌های آبی استان در بر نداشته است.

هفدهمین جلسه ستاد خشکسالی استان در حالی آغاز به کار کرد که گزارش‌های سازمان هواشناسی استان نوید روزهای بارانی را طی چند روز آینده داده و گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان بارش در سال زراعی امسال به ویژه در مناطق شمالی استان رقمی بین ۱۷۰ تا ۲۲۳‌درصد بالاتر ازحد نرمال نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته باشد؛ این در حالی است که میزان بارش‌ها در مناطق جنوبی، مشابه سال‌های گذشته است، اما‌درصد آن تا حدودی کمتر می‌باشد.

هر چند این گزارش‌ها پیام خوبی را برای مردم خوزستان در پی داشت و نور امیدی را در دل کشاورزان روشن کرد و بارش‌های اخیر نیز حکایت از پایان روزهای سخت کم آبی و خشکسالی داشت، اما گزارش‌های سازمان آب و برق حاکی از آن است که این میزان بارش‌ها به لحاظ پراکنده بودنشان تاثیر چندانی بر آوردها نداشته است.

از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش بارندگی در مهر وآبان، اما میزان بارندگی در این مقطع زمانی تاثیر چندانی بر روی روان آب نداشت و آوردها در سطح ۵ حوزه آبی تا به امروز ۴۰۰‌میلیون مترمکعب بوده است تا آنجا که به رغم ورودی ۳۷۰‌میلی‌متر‌مکعبی آورد در گتوند، اما این میزان سریعا افت کرده است و آوردها در کرخه نسبت به حد نرمال، ۱۱‌درصد کمتر است، هر چند که ورودی آب کرخه طی سه چهار روز گذشته ورودی خوبی بوده است واز ۳تا ۴ متر به ۳۸ متر رسیده است اما در مارون تاثیری نداشته است و ورودی آن ۶/۶ متر است و کمترین بارش‌ها در این حوزه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش ورودی کارون ۳ نیز به ۶۰ تا ۷۰ متر رسیده است و تنها حوزه دز ورودی ۵۴‌درصدی داشته است. به رغم اینکه در بالا دست نیز بارش‌ها شروع شده است، اما این میزان بارندگی نسبت به نرمال باز هم پایین‌تر است و در لرستان، کرمانشاه و ایلام نیز که به عنوان حوزه‌های بالادستی خوزستان به شمار می‌روند، میزان بارندگی نسبت به نرمال پایین‌تر است هر چند که در بررسی نقشه انتظار می‌رود که بارش‌ها از نیمه آبان به بعد اثرات خود را برآوردها داشته باشند.

استاندار خوزستان در این جلسه گفت: با وجود اینکه تنها ورودی‌ها در دو حوزه کارون و دز کمی افزایش آورد داشته‌اند، ولی این میزان به حدی نیست که بتواند مشکلات خشکسالی را در این مقطع رفع کند، اما با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص افزایش بارش‌ها در حوزه بالا دست نشان می‌دهد که در مجموع به لحاظ بارندگی با وضعیت بهتری مواجه شویم، اما همچنان خشکسالی را به نسبت کمتر از دو سال گذشته داشته باشیم.

سید جعفر حجازی با اشاره به اینکه هنوز در دو حوزه کرخه ومارون وضعیت مطلوبی وجود ندارد از سازمان آب وبرق خواست از هم اکنون مطالعات و بررسی‌هایشان را انجام دهند و انتقال آب به کرخه از دو حوزه کارون و دز را فعال کنند تا بدین وسیله کسری این حوزه نیز جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: باید آب تخصیصی هندیجان را از سد کوثر بگیریم؛ چرا که سد کوثر یکی از نقاط مهم آبرسانی جنوب شرق است که باید آب جنوب شرق را از آن تامین کنیم، اما با توجه به اینکه سد کوثر در استان نیست و مسوولیت تخصیص آب آن با ما نیست، از این رو باید خود وزارت نیرو وارد کار شود.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به شهرستان‌های انتهای خط مثل خرمشهر، آبادان، هندیجان و ایذه توجه بیشتری شود و از طرح‌های جایگزین برای نجات آنها استفاده شود، تاکید کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها که می‌توانند سفره‌های زیر زمینی را پر کنند باید در این زمینه هدف‌گذاری شود تا بدین وسیله از آب‌های زیرزمینی برای نقاط پایین دست تخصیص بیشتری در نظر گرفته شود، چرا که در این مناطق به لحاظ اینکه نه رودخانه‌ای وجود دارد و نه چاهی، به لحاظ کشاورزی آسیب‌های جدی به مردم وارد شده است که اگر امسال درست سیاست‌گذاری نشود احتمال مهاجرت این افراد به دیگر شهرها بیشتر خواهد شد که خود این مطلب حاشیه‌نشینی را نیز تشدید خواهد کرد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به تصمیم‌گیری در خصوص بیمه و عقد قرار داد با کشاورزان گفت: با توجه به جدول توزیع و تخصیص سهمیه آب که از مصوبات جلسات قبل ستاد بود مقرر شد تا تمهیدات لازم در خصوص بیمه محصولات کشاورزی عقد قرارداد نیز اتخاذ شود و در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم گرفته شد و کشاورزان می‌توانند حال که مقدمات کار فراهم شده است، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند تا با توجه به رقم سهمیه که به طور شناور در راستای بیمه کردن محصولات کشاورزی مد نظر گرفته شده است بتوانیم حداکثر سهم پوشش بیمه‌ای را بدهیم.

استاندار خوزستان در خصوص استمهال وام‌های بانکی نیز گفت: با توجه به اینکه مقرر شده است در مرحله اول ۱۰‌میلیارد‌تومان اعتبار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد این سازمان مکلف است لیستی از کشاورزانی راکه در اثر خشکسالی آسیب دیده اند طی این هفته به بانک‌ها معرفی کند.

حجازی همچنین با اشاره به وام ۵‌میلیون‌تومانی به کشاورزان افزود: این وام در بین ۵ استان دیگر نیز توزیع شده است، اما بیشترین سهم آن مربوط به خوزستان است که مقرر شد تا این وام با اولویت به کشاورزانی که صد‌درصد محصولات کشاورزی، باغی و دام‌های خود را در اثر خشکسالی از دست داده‌اند، داده شود، از این رو سازمان جهاد کشاورزی مکلف است تا لیستی از این افراد را به استانداری تحویل دهد تا این افراد به بانک‌ها ارجاع داده شوند.

وی همچنین در خصوص اعتبار ۵۰‌میلیارد‌تومانی به نخیلات آبادان و خرمشهر گفت: این اعتبار که مقرر شده بود ۳۵‌میلیارد‌تومان آن به نخیلات آبادان، خرمشهر و اروندکنار و ۱۵‌میلیارد دیگر آن نیز برای تسریع در طرح آبرسانی ‌الغدیر در نظر گرفته شود تخصیص یافت و سیاست‌های آن تعیین و کار آن نیز شروع شده است که با تلاش‌های صورت گرفته شده و موافقت رییس‌جمهور مقرر شد تا با بازدید نماینده رییس‌جمهور مجددا مبلغ ۵۰‌میلیارد‌تومان دیگر نیز برای تسریع در اجرای این کار اختصاص داده شود.

حجازی همچنین با اشاره به طرح جامع مقابله با خشکسالی گفت: این طرح که توسط دانشگاه چمران در حال اجرا است به ارائه راهکارهای مقابله با خشکسالی در سال‌های ۸۸ و۸۹ و با توجه به تجربیات این دو سال در حال مطالعه و بررسی است که مقرر شد دانشگاه در جلسه بعد ستاد گزارشی از چگونگی روند کار ارائه دهد تا بدین وسیله بتوانیم در خصوص تامین وتوزیع آب برای شرب وکشاورزی با کار کارشناسی شده اقداماتمان را عملی کنیم.