بهبود شاخص‌های توسعه در شرق کشور

ایرنا- سفرهای استانی رییس‌جمهوری و دولت نهم از استان خراسان جنوبی آغاز شد؛ استانی که با اجرای مصوبات استانی دولت گامی ‌نو در مسیر توسعه و آبادانی نهاد. گزارش پیش رو، دو دوره از سفرهای استانی هیات دولت به خراسان جنوبی و استان‌های شرق کشور را بررسی کرده است. استان خراسان جنوبی

بر اساس این گزارش مسوولان استان خراسان جنوبی معتقدند در صورتی که سفرهای اول و دوم رییس‌جمهوری و هیات دولت به این استان انجام نمی‌شد، تصویب طرح‌های عظیم و اخذ مجوزهای لازم با روال طبیعی آن امکان‌پذیر نبود.

اجرای مصوبات دو سفر رییس‌جمهور و دولت نهم به استان خراسان جنوبی تاثیر مثبتی در پیشرفت، توسعه امور زیربنایی و محرومیت‌زدایی از این استان داشته است.

این سفرها در مجموع ۲۶۷ مصوبه و توافقنامه داشته است که با اجرای آنها ۱۱‌هزار و ۵۲۵‌میلیارد ریال به این استان پرداخت می‌شود.

ساخت بیمارستان‌های بزرگ و جدید در شهرستان‌های استان از جمله بیرجند، سربیشه، سرایان، درمیان و فردوس، اتصال بیرجند به

راه آهن سراسری بافق - مشهد، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در قاین، ایجاد چهار شهرک صنعتی، توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ایجاد دانشگاه صنعتی، ساخت مجتمع‌های رفاهی بین راهی، ایجاد پایگاه‌های پژوهشی و موزه و منطقه نمونه گردشگری در استان از مهم ترین مصوبات سفرهای هیات دولت به استان خراسان جنوبی است. این گزارش حاکی است تاکنون بیش از ۶۳‌درصد این مصوبات اقدام شده است. ۲۶‌درصد مصوبات نیز در دست اقدام است، به گونه‌ای که مجوز کمیسیون‌های مربوط از قبیل کمیسیون ماده ۳۲ گرفته شده و اختصاص ردیف بودجه برای آنها در دست پی‌گیری است. ۱۰‌درصد مصوبات نیز در دست پی‌گیری است و در مرحله کار مطالعاتی و اجرای نقشه بوده و هنوز مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را نگرفته اند.

این در حالی است که تنها حدود یک‌درصد مصوبات که مربوط به سفر اول است هنوز اقدامی‌برای آن انجام نشده که علت آن

زمان بر بودن مطالعه و پرهزینه بودن اجرای آن عنوان شده است. راه‌اندازی کارخانه گچ افضل آباد و جایگزینی کارخانه پنبه نسوز نهبندان از جمله طرح‌هایی است که هنوز اقدامی‌برای آنها صورت نگرفته است.

استان خراسان رضوی

بر اساس این گزارش، ۴۷/۹۱‌درصد مصوبات دور اول سفر هیات دولت به خراسان رضوی انجام شده است.

این در حالی است که شمار مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی ۲۲۳ مصوبه و توافق اعلام شده که از این تعداد،

۱۷۵ بند مصوبه و ۳۶ بند مورد توافق شده است. این گزارش می‌افزاید: ۱۹۰ مورد از این مصوبات در سال ۱۳۸۵ و ۱۵ مورد در سال ۱۳۸۶ اجرا شده و شش مورد طی برنامه چهارم توسعه اجرا شده است.

مراحل انجام کار و پیشرفت وزنی مصوبات نشان می‌دهد تاکنون ۱۹۳ مصوبه و توافق اجرا شده و ۱۸مورد در دست اقدام است. هیچ طرح اقدام نشده یا در دست پی‌گیری از مصوبات دور اول سفر در این استان وجود ندارد.

وزارت راه و ترابری با ۳/۱۱‌درصد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۸‌درصد، وزارت نفت با ۵/۷‌درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۱/۷‌درصد، وزارت نیرو با ۶/۶‌درصد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۶/۶‌درصد و وزارت کشور با ۶/۴‌درصد بیشترین سهم را در مصوبات و توافقات سفر اول هیات دولت به استان

خراسان رضوی داشته‌اند. گزارش‌ها حاکی است از مصوبات دور دوم سفر دولت به این استان نیز حدود ۴۶‌درصد اجرایی شده است.

این بار خراسان رضوی ۲۷۵ مصوبه و توافقنامه داشت که از این تعداد، ۲۶۳ بند، مصوبه و ۱۲ بند مورد توافق شده است.

آمار مراحل انجام کار و پیشرفت وزنی مصوبات نشان می‌دهد که تاکنون ۱۳ بند اقدام نشده، ۳۶ بند در دست پیگیری،۱۰۰ بند در دست اقدام و در خصوص ۱۲۶ بند اقدام شده است.

در این دوره نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۳/۷‌درصد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۵۳/۷‌درصد، وزارت نیرو با ۱۹/۷‌درصد، وزارت راه و ترابری با ۸۵/۶‌درصد، وزارت جهاد کشاورزی با ۱۶/۶‌درصد، وزارت نفت ۱۶/۶‌درصد، وزارت صنایع و معادن با ۱۳/۵‌درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۷۶/۳‌درصد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌۷۶/۳‌درصد مصوبات را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که از ۱۰۰‌درصد مصوبات و توافقات، ۷۳/۴‌درصد اقدام نشده، ۰۹/۱۳‌درصد در دست پی‌گیری، ۳۶/۳۶‌درصد در دست اقدام و ۸۲/۴۵‌درصد اقدام شده است.

استان خراسان شمالی

این گزارش از خراسان شمالی نیز حاکی است که تاکنون حدود ۸۸‌درصد مصوبات سفر نخست هیات دولت به خراسان شمالی اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

هیات دولت در نخستین سفر به این استان در مرداد ماه سال ۱۳۸۵، ۱۴۲ مصوبه را برای توسعه و آبادانی خراسان شمالی تصویب کرد که این مصوبات دو‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد ریال اعتبار برای استان داشته است. به گفته معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی ۱۹‌درصد از طرح‌های دور اول سفر دولت به این استان نیز در بخش وزارت بهداشت و درمان، راه و ترابری، رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشور، مسکن و شهرسازی، وزارت نفت، تربیت بدنی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میراث فرهنگی و بازرگانی در دست اجرا است و بین ۱۰ تا ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی این طرح‌ها را شامل طرح توسعه سیلوی گندم بجنورد، افزایش تخت بیمارستانی، تجهیزات بیمارستانی استان به سطح میانگین کشوری، اجرای طرح زهکشی شبکه‌های آبرسانی از سد شیرین دره به بجنورد، راه جاجرم- میامی‌و ایجاد مراکز سنجش مهارت می‌داند و پیش‌بینی کرده که طرح‌های در دست اجرا از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی از تنها یک طرح مصوب اجرا نشده در این استان خبر می‌دهد و آن را راه‌آهن محور

مشهد- بجنورد- گرگان است معرفی می‌کند که اجرای آن در انتظار مشخص شدن وزیر جدید راه و ترابری و پیگیری آن است.

هیات دولت در دومین دور سفرهای استانی و در سفر به این استان ۱۸۰مصوبه دیگر با اعتبار پنج‌هزار‌ میلیارد ریالی مصوب کرد که به گفته مسوولان تاکنون ۲۱‌درصد آنها اجرایی شده و چند مصوبه نیز در قالب طرح‌های عمرانی به بهره‌برداری رسیده است.

۸۹‌درصد از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت در دست پی‌گیری است و برخی از این مصوبات که مربوط به تعهدات استانی، بین استان خراسان شمالی و وزارتخانه و سازمان‌های دولتی بوده با مشکل مواجه شده است.

استان سیستان و بلوچستان

بر اساس این گزارش، سیستان و بلوچستان نیز به برکت اعمال سیاست عدالت‌محور رییس‌جمهوری و توجه دولت نهم از محرومیت مطلق خارج شد و در مسیر توسعه قرار گرفت به طوری که مصوبه‌های دو سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت نهم به سیستان و بلوچستان نقطه عطفی در تاریخ این استان است که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

در این بین می‌توان آغاز اجرای پنج‌هزار و ۶۰۹ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اعتبار بیش از ۲۳‌هزار‌میلیارد ریال را در راستای توسعه استان در دولت نهم مورد اشاره قرار داد. ۱۷۶ مصوبه و توافق‌نامه از آثار و برکات نخستین سفر هیات دولت به این استان است که با اجرایی شدن ۱۰۰‌درصد آنها، سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را در زمینه هماهنگی و پی‌گیری برای اجرایی شدن مصوبات کسب کرد.

عملیات اجرایی بزرگترین خط لوله گازرسانی به طول ۹۲۰ کیلومتر در کشور از عسلویه به سیستان و بلوچستان از مهمترین این مصوبات بود که اجرای آن از سال ۸۴ آغاز شد و اکنون با قوت در حال اجرا است. در سفر دوم به این استان نیز ۲۴۹ مصوبه و توافق‌نامه به تصویب رسید که اکنون در حال پی‌گیری جذب اعتبارات و انجام عملیات از سوی دستگاه‌های اجرایی است.

استان کرمان

استان کرمان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور، طعم شیرین عدالت و حرکت به سوی توسعه متوازن را در دولت نهم و طی دو دور سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان چشید.

نخستین سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان کرمان اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ انجام شد که حاصل آن ۲۳۵ بند مصوبه و ۲۱ توافق‌نامه بود. َََََاین مصوبات بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان توسعه زیربناها و زیرساخت‌ها، توسعه بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، بهداشت و درمان، بازرگانی، گردشگری،

حمل و نقل، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و همچنین تقویت بخش خصوصی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم استان را نام برد. بر اساس آمار و اظهارنظر مسوولان پس از گذشت دو سال از سفر نخست رییس‌جمهوری به این استان ۸۸‌درصد مصوبات و توافقات دور نخست سفر هیات دولت اجرا شده است که موید این است که استان گام‌های مثبتی را در تغییر و تحول در همه بخش‌ها برداشته است.

هر کدام از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در این سفر مصوبات و توافقاتی را داشته‌اند که وزارت راه و ترابری با ۲۶ بند مصوبه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۲۴ بند مصوبه و وزارت نیرو با ۲۲ بند مصوبه بیشترین مصوبات را در این دور سفر به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین بند مصوبات در این استان مربوط به بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی، استانداری و نهاد ریاست‌جمهوری که هرکدام با یک بند مصوبه و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی با دو بند است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان با اشاره به تصویب ۲۵۶ بند مصوبه در دور نخست سفر رییس‌جمهوری گفت: هر بند مصوبه شامل چند طرح است، از این رو ۸۶۰ طرح در دور اول تعریف شده است.

تا پایان مرداد ماه ۱۴۲ بند از مصوبات دور نخست اقدام شده است، گفت: بر این اساس پرونده ۴۷‌/۵۵‌درصد مصوبات این سفر بسته شده است. وی با تاکید بر این که ۶۴/۳۱‌درصد مصوبات سفر نیز در دست اقدام است، ادامه داد: نزدیک به ۱۱/۸۷‌درصد این طرح‌ها در دور نخست سفر اقدام شده است. به گفته وی ۸۹/۱۲‌درصد طرح‌های مصوب دور نخست این استان در دست پی‌گیری است. دبیر ستاد پی‌گیری مصوبات سفر رییس‌جمهوری به استان کرمان گفت: تاکنون ۵۲۰ طرح با اعتبار نزدیک ۸۵۰‌میلیارد تومان به پایان رسیده است.

وی گفت: برای به پایان رسیدن طرح‌های دور نخست سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان کرمان ۱۳۰۰‌میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف استانی، ملی، وزارتخانه‌ها، نفت و نهاد ریاست‌جمهوری برآورد شده است.

دومین دور سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان کرمان نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ انجام شد و در آن سعی شد مصوباتی که در دور نخست به سرانجام نرسیده است و نیاز به پی‌گیری دارد ساماندهی شوند.

همچنین در این سفر سعی شد تنگناهای اقتصادی پیش روی استان، مشکلات بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات و گسترش و توسعه استان موردنظر قرار‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان شمار مصوبات دور دوم را ۲۳۵ بند مصوبه عنوان کرد و گفت: با توجه به وقت کم و برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج بند این مصوبات اقدام شده که ۱۳/۲‌درصد از کل مصوبات انجام شده است. زراعتی با اشاره به در دست انجام بودن ۴۰ بند از مصوبات در دور دوم سفر رییس‌جمهور افزود: این تعداد مصوبه حدود ۰۲/۱۷‌درصد از مصوبات است.

به گفته وی مابقی طرح‌ها حدود ۱۹۰ بند است که ۸۵/۰‌درصد از طرح‌های سفر را شامل می‌شود و در دست پی‌گیری است. وی گفت: برای اجرای طرح‌های دور دوم سفر ۱۹۶۶‌میلیاردتومان اعتبار نیاز است که از منابع مختلف تامین می‌شود. زراعتی افزود: مهمترین اشکالی که در سفر دوم هیات دولت به استان وجود داشت این بود که با توجه به این که قانون بودجه سال ۸۸ ابلاغ شد و سفر دور دوم بعد از ابلاغ بودجه به وقوع پیوست، مشکل بود که بتوانیم بعضی از طرح‌ها را تامین اعتبار کنیم.