اهواز - کیوانه گرجی: به ‌رغم کاهش ورودی آب به سد سالند، با توجه به ظرفیت سد شهر و روستاهای سالند تا پایان سال مشکل آب نخواهند داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به کاهش شدید ورودی آب به سد سالند و با بیان اینکه آب ذخیره شده در این سد ظرفیت تامین آب شهر و روستا‌های سالند را تا پایان سال دارد، اظهار کرد: در حال حاضر سد سالند، آب مورد نیاز شهر و روستاهای توت علیا، توت سفلی، آب بید و ایسپره را تامین می‌کند.

محسن پویا اذعان کرد: در حال حاضر ذخیره آبی این سد سیمانی ۳۰۰‌هزار مترمکعب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بند سیمانی سالند بزرگترین بند سیمانی برای ذخیره‌سازی آب در صنعت آبفای کشور است، ظرفیت ذخیره آب در این سد را نیز ۳۰۰‌هزار مترمکعب عنوان کرد.

مدیر عامل آبفای خوزستان ضمن تاکید بر این نکته که جای هیچ‌گونه نگرانی برای تامین آب مورد نیاز شهر و روستاها وجود ندارد، گفت: در صورتی که این سد ساخته نمی‌شد بخش سالند در تیر ماه سال جاری با بحران آبی مواجه می‌شد. پویا ادامه داد: با پمپاژ روزانه ۲‌هزار مترمکعب آب از سد سالند به شبکه توزیع، آب مورد نیاز بیش از ۶‌هزار نفر از ساکنان منطقه تامین می‌شود.

رییس هیات مدیره آبفای خوزستان همچنین‌ ای سی آب خروجی این سد را ۶۰۰ میکروموس عنوان کرد و افزود: احداث بند سیمانی که اقدام بسیار مهم و ضربتی در تابستان ۸۷ بود، این امکان را فراهم ساخت تا ساکنان شهر سالند و روستاهای مجاور آن در دوران کم آبی با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه نشوند.

وی در ادامه در خصوص مشخصات فنی سد سالند گفت: بند سیمانی سالند دارای ۱۳ متر عرض از کف، طول ۱۰۰ متر و ارتفاع ۱۲ متر است و عرض آن در تاج نیز به ۳ متر و نیم می‌رسد که با بهره‌برداری از آن، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰‌هزار مترمکعب آب و همچنین پایدار نمودن تنها منبع آبی این شهر فراهم شده است. پویا خاطرنشان کرد: با ساخت این بند سیمانی ضمن ذخیره‌سازی آب و در مواقع خشکسالی، زمینه تقویت سفره‌های زیرزمینی، آبخیزداری و تفرجگاه عمومی برای مردم منطقه نیز ایجاد شده است. شهر سالند در شمال شرق خوزستان و در منطقه‌ای کوهستانی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد و سد سیمانی سالند نیز در خشکسالی سال گذشته وبا هدف کاهش اثرات خشکسالی توسط مجموعه آبفای خوزستان ساخته شده است.