نخستین نمایشگاه «کیش، باغ ایرانی خلیج‌فارس» با حضور مشاور رییس‌جمهور در امور مناطق آزاد و مدیرعامل منطقه آزاد در تهران برگزار شد و طی آن تفاهم‌نامه‌ای میان دو جزیره کیش و لانکاوی مالزی منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود صلاحی، مشاور رییس‌جمهور در امور مناطق آزاد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: امروز گردشگری صنعت قرن ۲۱ نام گرفته که همواره از اهمیتی خاص در اقتصاد کشورها و عامل انتقال فرهنگی بوده است.

صلاحی گفت: این موضوع با اشتغالزایی بالا ارزش روز افزون یافته و پرواضح است باورود گردشگری به کشور تعداد مشاغل افزایش می‌یابد به طوری که این میزان در بخش گردشگری ۱۱ برابر سریعتر از دیگر بخش‌ها است. وی ایران را از نظر تنوع اقلیمی‌جزو کشورهای برتر دنیا دانست و عنوان کرد: از نظر آثار فرهنگی نیز کشور جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ این درحالی است که اصلی‌ترین موضوع در برنامه توسعه گردشگری کشور دستیابی به ۲۰‌میلیون گردشگر خارجی در سال است که این میزان سهم ۵/۱‌درصدی ایران از بازار گردشگری جهان است.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۳۰‌میلیون نفر از منطقه آسیا و اقیانوسیه بازدید می‌کنند که اگر ایران با توجه به قابلیت‌های فراوان بتواند‌درصد قابل توجهی را جذب کند درآمد حاصل بسیار خوب خواهد بود و این مساله عامل مهمی‌ برای ایجاد مشاغل است. صلاحی گفت: اگر به ازای هر سفر خارجی ۹۰۰‌دلار درآمد مستقیم محاسبه و ۲۵۰۰ دلار به طور غیرمستقیم نصیب کشور شود، می‌توان با ایجاد فرصت‌های جدید، سهمی‌برای خارجیان در نظر گرفت و به هدف مهم در آمدزایی دست یافت.

وی تاکید کرد: ایران باتوجه به سابقه دیرینه از جاذبه تاریخی و فرهنگی منحصر به فردی برخوردار است و دیگر مناطق ایران هم از این امر مستثنا نیست به طوری که کیش - قشم - ارس - انزلی هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

مشاور رییس‌جمهوری افزود: موقعیت جزیره کیش، این منطقه را به مقصد گردشگری تبدیل کرده تا جایی که در برنامه توسعه‌ای کشور گردشگری به عنوان راهبرد توسعه‌ای نام برده شده است. وی در ادامه گفت: به این منظور کشور مالزی به عنوان یکی از شرکای مهم بازرگانی ایران است که با امضای تفاهم‌نامه می‌تواند در زمینه گردشگری رشد خوبی بین دو جزیره برگزار شود.

صلاحی از پیشنهاد داتو محمد جهت برقراری پرواز کیش لانکاوی استقبال کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم زمینه نوعی گردشگری اسلامی‌ در کشورهای اسلامی ‌را فراهم آوریم.

جذب سرمایه‌گذاری از اهداف سازمان منطقه آزاد کیش

کریمی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم جذب سرمایه‌گذاری و حضور فعالان در بازارهای جهانی را از اهداف و ماموریت‌های سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد و گفت: سیاست‌های راهبردی سازمان توسعه زیربنایی، توسعه گردشگری، توسعه فناوری و اطلاعاتی و... در چارچوب فعالیت‌های این سازمان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کیش منطقه مناسب برای سرمایه‌گذاری است و وجود ظرفیت‌های فراوان جزیره برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت هتل، مراکز اقامتی، خدمات مالی اعتباری و... بر کسی پوشیده نیست.

کریمی ‌با اعلام اینکه سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از کیش دیدن می‌کنند، گفت: مدیریت سازمان می‌کوشد تا با تسهیل هر چه بیشتر مقررات و گردش امور مجریان سرمایه‌گذاری در کیش را سرعت بخشد وحمایت از سرمایه‌گذار را در سرلوحه کار خود قرار دهد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برگزاری دومین مجمع گردشگری و سومین کنفرانس سرمایه‌گذاری کشور‌های اسلامی‌ را فرصت مناسبی برای کشور دانست و عنوان کرد: این فرصت این اجازه را داد تا همگی با توانمندی‌ها و قابلیت‌های کیش آشنا شوند و کیش را به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب کنند.

کریمی‌ اظهار امیدواری کرد، امضای تفاهم‌نامه بتواند در تعمیق مناسبات و توسعه و همکاری‌های ایران و مالزی که تجربیات ارزنده‌ای در گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری دارد، فراهم آورد.

امضای تفاهم‌نامه نقطه عطف بین ایران ومالزی

در این مراسم داتو محمد نیز گفت: امضای تفاهم‌نامه با کیش نقطه عطف مهم دیگری در دو کشور ایران و مالزی است.

وی ادامه داد: دولت‌های ایران وکداح می‌توانند با همکاری متقابل در زمینه توریسم از لحاظ مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مناطقی را بگیرند و این مساله می‌تواند روابط اقتصادی و فرهنگی را در هر دو کشور برقرار کنند.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه نشان‌دهنده توافق طرفین در تشویق توریسم است، اظهار امیدواری کرد: امضای این تفاهم‌نامه به نفع توریسم تمام شده و همچنین منافع اقتصادی برای هر دو کشور داشته باشد.

در حاشیه این نمایشگاه شهرزاد آثار، دبیر برگزاری اولین نمایشگاه «کیش، باغ ایرانی خلیج‌فارس» گفت: در این نمایشگاه بالغ بر ۳۰ شرکت فعال از کیش به منظور معرفی توانمندی‌ها و امکانات و ویژگی‌های گردشگری، معرفی پروژه‌های بزرگ و مدرن ساختمانی و معرفی هتل‌ها، مراکز اقامتی، بازارها و مراکز تجارتی مدرن این جزیره فعالیت دارند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان کیش و لانکاوی مالزی گفت: این امر یک واقعه مهم در نمایشگاه و عامل مهمی‌ برای گسترش فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور مسلمان ایران و مالزی محسوب می‌گردد. به گفته وی، با امضای این تفاهم‌نامه برقراری پرواز مستقیم بین دو جزیره برای انتقال توریست امکان‌پذیر می‌گردد.

آثار اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان به ویژه سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت هتل‌ها، مراکز تفریحی، گردشگری و مراکز خرید ازجمله طرح‌های بلند مدتی است که می‌تواند تاثیر مستقیم در گسترش صنعت توریسم و ساختمان در دو جزیره داشته باشد. این در حالی است که اجرای برنامه‌های آموزشی در حین خدمت جهت دست‌اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری و تبادلات دانشجویی بین دانشگاه‌های دو جزیره تاثیر بسزایی برای شناخت بهتر از ظرفیت‌های آموزشی، علمی‌ و گسترش روابط و تجربیات علمی‌

خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، همزمان با این نمایشگاه تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان کیش و لانکاوی به امضا رسید که این امر یک واقعه مهم جهت گسترش فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور مسلمان ایران و مالزی محسوب می‌گردد.