شرکت‌های علاقه‌مند به اعزام به الجزایر تنها یک هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند اهواز - کیوانه گرجی‌: رییس سازمان بازرگانی خوزستان از اعزام هیات ۳۰ نفره بازرگانی با محوریت خشکبار وخرما به الجزایر خبر داد‌.

محمد حسین چراغی در نشست مشترک رایزن بازرگانی ایران در الجزایر با تجار و صادرکنندگان خوزستان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد‌: سازمان بازرگانی خوزستان به مدت یک هفته از تمامی صادرکنندگان، تجار، تولید کنندگان و افراد توانمندی که در زمینه تولید کالا‌های استاندارد و صادراتی چون خمیر مایه، خدمات فنی و مهندسی، امور پیمانکاری، خدمات جانبی فولاد وخدمات تولیدی محصولات جانبی نیشکر فعالیت دارند و در قالب هیات بازرگانی برای اعزام، ثبت‌نام به عمل می‌آورد‌.

وی تصریح کرد‌: ضرورت دارد که این تیم که حداقل ۲۰ نفر وحداکثر ۳۰ نفر در بخش صادرات کالا وخدمات فنی و مهندسی است، متشکل از افرادی باشد که در این زمینه‌ها دارای توانمندی و قابلیت‌های بسیار بوده و بتوانند نیازی را که ما در بازار هدف خود؛ یعنی الجزایر دنبال می‌کنیم، تامین کنند.

رییس سازمان بازرگانی خوزستان با اشاره به شرایط خاص برای ثبت‌نام افراد گفت‌: برای ثبت‌نام باید حتما مدیران اصلی و افراد تصمیم گیرنده شرکت‌ها حضور پیدا کنند؛ چرا که سازمان توسعه تجارت خارجی تنها به مدیران ارشدی که توسط این سازمان ودر قالب این هیات برای اعزام معرفی می‌شوند یارانه اختصاص می‌دهد و افراد می‌توانند از این یارانه در جهت تهیه بلیت و دیگر هزینه‌های سفر بهره‌مند شوند.

چراغی افزود‌: به همین منظور کلیه شرکت‌های علاقه‌مند برای شرکت در این هیات ظرف مدت یک هفته تجربیات، توانمندی‌ها و جزوات و بروشور‌های خود را در قالب کتابچه یا لوح فشرده به این سازمان تحویل دهند؛ چرا که با محدودیت اعزام تنها ۳۰ عضو مواجه هستیم‌.

چراغی در ادامه خاطر نشان کرد‌: با توجه به اینکه کشور الجزیره به عنوان ششمین صادرکننده خرما در جهان مطرح است، در این سفر سعی داریم افرادی را که در صنایع بسته بندی خرما فعالیت دارند، همراه داشته باشیم تا ضمن بازدید از تکنولوژی‌های موجود در صنایع بسته‌بندی خرما بتوانیم دید بازتری پیدا کنیم و ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها از تجربیات آنها نیز بهره‌مند شویم‌.

چراغی همچنین با اشاره به اینکه اولویت اولیه ما در صادرات‌، کشور‌های همسایه است‌، گفت‌: با توجه به اینکه در صادرات به کشور‌های همسایه گام‌های موثری برداشته شده و پیشرفت‌های بسیاری را نیز شاهد هستیم، اما به واقع در صادرات برخی کالاها نمی‌توانیم محدود باشیم و باید گستره صادراتی مان را افزایش دهیم‌.

وی با بیان اینکه از جمله کالاهایی که می‌تواند در صادرات به الجزیره بسیار تاثیرگذار و سودمند باشد، خمیرمایه است که کارخانه آن هم در دزفول قرار دارد، گفت‌: به‌رغم اینکه بیشترین صادرات الجزیره در زمینه صادرات نفت وگاز است وبیش از ۹۸‌درصد صادرات آنها را در برمی‌گیرد، اما این کشور، در بسیاری از زمینه‌ها واردکننده است و بیش از ۳۴‌میلیارد دلار واردات داشته که رقم بسیار قابل توجهی برای تجار می‌تواند باشد و حال که فرصت مناسبی در زمینه صادرات پیش آمده است، باید بتوانیم ضمن شناسایی ظرفیت‌ها نسبت به صادرات این گونه کالا‌ها اقدام کنیم‌. چراغی با اشاره به تاکید وزیر بازرگانی و استاندار خوزستان در کار گروه صادرات غیر نفتی بر توسعه این موارد اظهار امیدواری کرد‌: پل ارتباطی برای صادرات پس از اعزام یا حتی در حین سفر برقرار شود.

همچنین در این مراسم رایزن بازرگانی ایران در الجزایر نیز با بیان اینکه تجارت یک فرآیند دو‌سویه است، اظهار کرد‌: در این فرآیند دوسویه تنها صادرات مطرح نیست، بلکه در این فرآیند روابط تجاری خوزستان با توجه به ظرفیت‌های استان به طور خاص و کشور به طور عام است‌. مجید قربانی‌فراز افزود: به لحاظ توسعه اقتصادی الجزایر دو برنامه توسعه‌ای حدود ۵۵میلیارد دلار اختصاص داده؛ چه در زمینه خدمات فنی و مهندسی و هم شرکت‌هایی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند و وارد بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که الجزایر بیشتر وارد کننده است و صادرات آن بر پایه نفت و گاز است، فرصت و زمینه مناسبی است که ما بتوانیم صادرات کالاهای غیرنفتی را به این کشور ارتقا بخشیم.