استقرار نمایندگی سازمان توسعه صنعتی در مازندران

۲۲۰ طرح صنعتی در قالب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در حال اجرا است ساری - نظیفه رستمی‌: نمایندگی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در استان مازندران مستقر می‌شود.

ابراهیم گوهردهی‌، مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در مراسم معارفه خود در این سمت‌، با اعلام این مطلب و با اشاره به اینکه ۹۰درصد واحدهای صنعتی مازندران، واحدهای کوچک هستند‌، افزود: بهترین راه برای توسعه صنعت در مازندران‌، توسعه خوشه‌های صنعتی است و به همین منظور قرار است نمایندگی یونیدو را در استان مستقر کنیم.

وی در ادامه از دیگر راه‌های پیشرفت صنعت در استان را ایجاد شهرک‌های تخصصی در استان دانست و اظهار کرد: با وجود کوه، دریا جنگل و مواهب طبیعی می‌توانیم با ایجاد صنایع وابسته به آنها و صنایع تبدیلی کشاورزی با همکاری نمایندگان محترم و مسوولین در رونق صنعت استان کمک کنیم. وی افزود: استان مازندران در سفر رییس جمهور جزو استان‌های کمتر توسعه یافته قرار گرفت و این می‌تواند به عنوان امتیازی برای توسعه صنعت به این استان کمک کند.

گوهر دهی با تاکید بر محوریت صنعت در رشد و توسعه اقتصاد اذعان کرد: همه صاحبنظران معتقدند صنعت موتور توسعه است و شهرک‌های صنعتی لکوموتیو صنعت هستند و این لکوموتیو باید مجهز و کامل باشد و روی ریل حرکت کند.

وی با اشاره به نگاه مثبت دولت نهم به صنعت گفت: قریب به صد در صد مصوبات صنعتی سفر اول در استان محقق شد و در سفر دوم نیز مصوبات خوبی به تصویب رسیده است.

وی در راستای تلاش‌های دولت نهم به منظور توسعه شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: نزدیک به ۵۲‌درصد قرارداد‌های منعقده در شهرک‌های صنعتی مازندران در سال‌های اخیر بوده و ۵۰‌درصد واحد‌های صنعتی نیز در این سال‌ها راه اندازی شده که این امر ناشی از توجه عمیق مدیران استان به شهرک‌های صنعتی بوده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی با ابراز نگرانی از کمبود میزان سرانه زمین صنعتی در استان خاطر نشان کرد: سرانه زمین صنعتی در کشور ۱۵‌متر و در استان مازندران ۵/۴‌متر است و اگر می‌خواهیم به حد مطلوب برسیم، باید حرکت جهشی داشته باشیم.

وی کمبود اعتبار و بحث تملک زمین را از مشکلات شهرک‌های صنعتی مازندران عنوان کرد و در عین حال گفت‌: اگر بخواهیم به اهداف برنامه در سال‌های آتی برسیم، یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار می‌خواهیم.حسن شیخ‌نیا‌، معاون وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم با اذعان به این که تاکنون در حوزه صنعت و معدن به اندازه و شایسته مازندران اتفاقی روی نداده است، اظهار کرد: آشنایی، تسلط و شناخت کافی از صنعت از تئوری‌های مدیریت است که مدیر هر دستگاهی باید از آن بهره جوید.

وی تصریح کرد: هر چه امکانات زیربنایی در استان بیشتر شود، توسعه صنعتی سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.معاون توسعه منابع انسانی وزارت صنایع و معادن در ادامه راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام را از سیاست‌های وزارت صنایع اعلام و خاطرنشان کرد: وزارت صنایع بر این عقیده است که افزایش زمان اجرای هر طرحی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.وی اجرای طرح آمایش صنعت را در برطرف کردن شکاف بین استان‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته مفید ارزیابی کرد.

شیخ‌نیا همچنین از تشکیل کارگروه حمایت از تولید خبر داد و بیان کرد: با تشکیل این کارگروه تمام‌ اختیارات دولت به پنج وزیر مرتبط با حوزه صنعت و معدن واگذار شد.

وی اظهار کرد: مصوبات این کارگروه به اندازه مصوبات دولت ارزش دارد و لازم‌الااجر ا‌ست.

معاون وزیر صنایع و معادن استمهال بدهی ۲‌هزار و ۲۸۰ واحد صنعتی مشکل‌دار را یکی از مصوبات این کارگروه اعلام کرد و گفت: در مرحله دوم ۲‌هزار واحد صنعتی نیز از این فرصت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های آسیایی و اروپایی متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند، بیان کرد: در حال حاضر ۲۲۰ طرح صنعتی در قالب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در حال اجرا ا‌ست.در این مراسم ابراهیم گوهر دهی معارفه و از خدمات مرتضی ‌هاشم‌پور قدر دانی شد.