گروه استان‌ها - رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان قم ارتقای کیفی فعالیت‌های معدنی را یکی از برنامه‌های مهم سازمان صنایع و معادن این استان در سال جاری دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع و معاون استان قم، محمد نبی کاظم‌زاده با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش معدن در سال جاری گفت: یکی از برنامه‌ها در سال ۸۸ ارتقای کیفی بخش‌های معدنی است که مهم‌ترین کار در زمینه معدن به شمار می‌آید.

وی به سال اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: یکی از مصادیق مهم در سال اصلاح الگوی مصرف فعالیت‌های معدنی است؛

چرا که این منابع از جمله منابع تجدیدناپذیر کشور بوده و به دلیل فعالیت‌های سنتی سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی شده است.

رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان قم ادامه داد: از جمله آسیب‌های جدی تضییع ذخایر معدنی، عدم بهره‌وری لازم، کیفیت پایین مواد معدنی استخراجی، خام فروشی و... است که برای رفع این مشکلات عزم جدی مسوولان برای فرهنگسازی در خصوص فعالیت در عرصه معادن و حمایت‌ از فعالان این عرصه لازم است و در استان نیز تجدید نظرهای لازم برای بهبود استخراج، نظارت مسوولین فنی و... به عمل خواهد آمد. کاظم زاده با اشاره به شرایط مورد قبول بودن طرح‌های معدنی اظهار کرد: طرح‌ها و گزارش‌های معدنی که با بنیه علمی، کارشناسی، مستندات لازم و توجیهات فنی و اقتصادی مطابق واقع با هدف افزایش بهره‌وری و صیانت از ذخایر تهیه شده باشند، مورد قبول قرار می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: تمامی مسوولین فنی موظف به کنترل عملکرد معادن و محدوده‌های اکتشافی و رعایت ضوابط مندرج در طرح‌های بهره‌برداری اکتشافی هستند.

رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان قم در ادامه ابراز کرد: عملکرد نظارتی، اجرایی و طراحی دست‌اندرکاران فنی معادن مورد ارزیابی دقیق و کارشناسی قرار گرفته و طرح‌ها و گزارش‌های عملکردهای برتر مورد تشویق قرار می‌گیرد و در صورت تخلف موضوع به شورای انتظامی نظام مهندسی منعکس خواهد شد که این موضوع محور اصلی و استراتژی کلی بخش معدن استان در سال ۸۸ است.

کاظم زاده در ادامه به یکی دیگر از عملکردهای بخش معدن اشاره کرد و افزود: به روز رسانی و شفاف‌سازی محدوده‌های معدنی یکی دیگر از برنامه‌های ما است که در این زمینه با توجه به بخش‌نامه‌ها و قوانین و مقررات از جمله ماده ۱۵آیین‌نامه اجرایی کلیه محدوده اکتشافی ابطالی معادن بدون بهره بردار از طریق مزایده عمومی، حداقل دو بار در سال واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل روانسازی صدور مجوز‌های معدنی، حمایت‌های کارشناسی و مالی لازم، همکاری برای برگزاری دوره‌های آموزشی معدنی متناسب با نیاز استان و... از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری به شمار می‌رود.