ایران به ۱۰ کشور ‌صاحب موتور دیزل سنگین ‌پیوست

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: در مراسمی با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد ‌موتور دیزل سنگین در شهرک صنعتی آمل استان مازندران رونمایی شد و به این‌ترتیب، ایران به جمع ۱۰ کشور برتر صاحب فناوری موتور دیزل سنگین دنیا ‌‌پیوست.

رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره به افتتاح این موتور گفت: نباید به همین سطح اکتفا کنیم و باید نگاه بلند داشته باشیم. اگر در این خصوص مصمم باشیم و بازارهای جهانی را فتح کنیم نیازهای داخل در زمان زودتری پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختن و آباد کردن ایران یک دستور کار دائمی‌ برای ملت ایران است، تصریح کرد: همه توانایی‌ها برای ساختن ایران مجتمع و بسیج شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ایران باید عزیز باشد؛ یعنی هم قدرتمند باشد هم سربلند، گفت: اگر ملتی قدرتمند و سربلند نباشند، آبادانی و حیثیت خود را از دست می‌دهند.

وی آبادانی را لازمه عزت و عزت را نیز لازمه آبادانی دانست و تصریح کرد: خیلی وقت‌ها انسان‌های متعالی اموال و جان خودشان را برای عزت و سربلندی یک ملت در طبق اخلاص قرار می‌دهند.

دکتر احمدی‌نژاد، علم و فناوری را افزون بر ایمان و اعتقاد به خدا یکی از ملاک‌های پیشرفت هر کشور دانست و تصریح کرد: بدون علم نه تنها امکان آبادانی و عزت وجود ندارد، بلکه امکان ادامه زندگی نیز وجود نخواهد داشت.

رییس‌جمهور استفاده از علوم پیشرفته و فناوری‌های روز را لازمه حفظ عزت دانست و خاطرنشان کرد: خود باوری شجاعت، خلاقیت و ابتکار عمل نیز از جمله دیگر این ملاک‌ها است.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از تولید موتور ملی سنگین دیزل در ایران گفت: با رونمایی از این تولید ملی ‌جمهوری اسلامی‌ ایران به جمع ۱۰ کشور دارنده این فناوری پیوسته است و این خودباوری و ابتکار عمل نوید بخش عزت و آبادانی است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه ساخت این موتور دیزل ملی در ابتدای راه قرار دارد، خطاب به‌سازندگان این موتور ملی گفت: باید تلاش کنیم تا قطعات این موتور ملی به طور کامل ساخت داخل باشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: مدیران این طرح باید نیروی متخصص آن را پرورش دهند و وزارت صنایع نیز باید از این طرح ملی حمایت لازم را به عمل آورد.

احمدی‌نژاد همچنین به افتتاح سکوی حفاری نیمه‌شناور نفت مازندران اشاره کرد و گفت: این سکوی حفاری نفت از اهمیت بالایی برخوردار است و اصلی‌ترین قسمت کار نیز نتیجه زحمات متخصصان داخلی است.

مدیرعامل شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران (دسا) نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: کار طراحی و ساخت این موتور از سال ۸۳ در کارخانه دیزل سنگین ایران در شهرستان آمل آغاز شد.

محمد سبزوی خاطرنشان کرد: این کارخانه در نخستین قرارداد خود قرار است تا شهریور سال ۱۳۹۰‌؛ ۳۵ دستگاه موتور دیزل سنگین ملی را تحویل راه‌آهن کشور دهد.

مدیرعامل شرکت دسا یادآور شد: طراحی فناوری و ساخت این نوع موتور در کشور از خروج سالانه بیش از ۲۰‌میلیون پوند ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، طرح موتور ملی دیزل سنگین ایران که از خانواده موتور ۸۷ بوده با ۲۲۰‌میلیارد ریال توسط توان ۷۰‌درصدی متخصصان داخلی به مرحله رونمایی رسیده است.اعتبار مرحله نخست طرح، ۱۲۵‌میلیارد ریال و مدت زمان اجرای طرح ۲۷ ماه اعلام شده است.

برای اجرای نهایی این طرح ۱۲ هزار نفر فعالیت انسانی نیروی کار انجام شده و زمان آماده‌سازی اتاق آزمون طرح و تجهیزات حمل بیش از ۲۵‌هزار نفر روز زمان برده است.

۷۰‌درصد قطعات این موتور ملی ایرانی و ۳۰‌درصد آن وارداتی است.