صدور پروانه ساخت 350‌هزار مسکن مهر در کشور

شورای توسعه نظام مهندسی ساختمان کشور تشکیل شد

شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: وزیر مسکن و شهرسازی از تشکیل شورای توسعه نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد.

محمد سعیدی‌کیا در دوازدهمین اجلاس هیات‌های عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در شیراز برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: به منظور قانون‌گذاری صحیح در بخش ساخت‌وساز، شورای توسعه نظام به عنوان توان فکری و تجربی تمامی دست‌اندرکاران فعال در این زمینه از جمله شهرداری‌ها، شورای شهر، واحدهای مشاوره غیر‌دولتی و افراد فعال در این بخش استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر چه این شورا با عنوان شورای مشورتی تشکیل شده است؛ اما در زمینه تصمیم‌گیری صاحب اختیار است و تمامی تصمیم‌گیری‌های آن عملیاتی می‌شود.

سعیدی‌کیا با اشاره به وضعیت کنونی نظام مهندسی در سطح کشور نیز بیان کرد: دولت باید بخش‌های مربوط به سیاستگذاری‌ها را انجام دهد و حوزه‌های نظارتی و حمایتی را دنبال کند و در این رهگذر کارهای اجرایی را به مردم که در قالب تشکل‌ها و سازمان‌های مختلف مانند نظام مهندسی شکل گرفته‌اند، واگذار کند.

وزیر مسکن بیان کرد: با توجه به این امر نظام مهندسی از چندی پیش کار خود را آغاز کرد که شامل امور مربوط به آموزش، نظارت و ... بود؛ هرچند در سال‌های گذشته هیچ مقررات مشخصی در امر ساختمان وجود نداشت؛ اما امروز این قوانین تدوین شده و با اجرایی کردن آن امیدواریم نظام مهندسی نیز به رشد و ارتقای مناسب خود دست یابد.

سعیدی کیا با تاکیدبر لزوم هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی امر ساختمان نیز عنوان کرد: در این حوزه سه بخش دولت به عنوان سیاستگذار، شهرداری به عنوان اعمال‌کننده بخشی از سیاست‌ها و نظام مهندسی به عنوان طراح، ناظر و مجری وجود دارد که اگر این سه بخش با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند، امور با سرعت و دقت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی در ادامه از دریافت پروانه حدود ۳۵۰‌هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور طی ماه‌های اخیر خبر داد وبا اشاره به اینکه دریافت این میزان پروانه برای این طرح بزرگ آمار مناسبی تلقی می‌شود، افزود: در حال حاضر بیش از ۷۵‌هزار واحد پی ریز و کار ساخت‌وساز حدود ۲۰‌هزار واحد نیز آغاز شده که البته تعدادی از آنها نیز به اتمام رسیده است.

محمد غرضی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این اجلاس بر لزوم استفاده از کارشناسان بخش خصوصی و غیردولتی برای قانونگذاری حوزه مسکن تاکید کرد.

وی افزود: سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌های حاکمیت جامعه منوط به نظرات کارشناسی کارشناسان دولت بوده که به طور طبیعی منافع دولت در نظر گرفته می‌شود، اما باید در نظر داشت با استفاده از کارشناسان غیردولتی برخی از شکاف‌های موجود در جامعه نیز از بین خواهد رفت. وی با تاکیدبر لزوم خودداری از اعطای امتیازات تبعیض‌آمیز نسبت به یک گروه خاص بیان کرد: تقوای اجتماعی لازمه توسعه اجتماعی بوده و کل جامعه زمانی توسعه می‌یابد که از کارشناسان مردمی برای امور استفاده شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه مساله مسکن نیز خارج از این بحث نیست و نباید در این خصوص امتیازات را به افراد خاص و با روش‌های تبعیض‌آمیز داد، افزود: در شرایطی که بدون برنامه‌ریزی مناسب، تسهیلاتی به بخشی از جامعه اختصاص می‌یابد که دنباله رو تولید نیست، نمی‌توان توسعه اجتماعی را رقم زد.

غرضی یادآور شد: قبل از شروع کار سازمان نظام مهندسی، دولت تمام کارهای مربوط به مسکن را بر دوش داشت؛ اما طی این سال‌ها با برخورداری کشور از بیش از ۱۶۰‌هزار مهندس، این توانایی ایجاد شده که این امور از طریق مردم انجام شود.

وی گفت: واگذاری کار به خود مردم مورد قبول و ستایش است، اما در بخش‌هایی از این روش مشکلات و ناهمخوانی‌هایی نظیر اجرای هزینه بر مقررات ملی وجود دارد که برخی مردم را از اجرای آن به دلیل مشکلات مالی ناتوان می‌دانند، اما طی این مدت نظام مهندسی به خوبی در امور مختلف حوزه ساختمان به ویژه مقاوم‌سازی در مقابله با زلزله وارد شده و به دستاوردهای مطلوبی نیز رسیده است.

آیت‌ا... اسدا... ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در ادامه گفت: نماهای شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که اسلامی بودن جامعه را نمایان سازد.

وی افزود: نماهای شهری جامعه ما باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که هر غریبه‌ای که برای بار اول وارد شهر می‌شود، متوجه اسلامی بودن آن شود.

وی با اشاره به اینکه طی مدت اخیر در برخی از مناطق شاهد طراحی و ساخت ساختمان‌هایی هستیم که متاثر از تولیدات غربی است، افزود: در عین حال باید در نظر داشت که مردم ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنند و باید در بحث مسکن و خانه به نحوی این امر طراحی شود که مردم در آن احساس آرامش داشته باشند.

در ادامه استاندار فارس نیز بیان کرد: رشد جامعه و تمدن یک کشور به پیشرفت دانش و تجربه مهندسان آن بستگی دارد و دانش مهندسی همواره در تاریخ و زمان حال نقش اساسی ایفا کرده است.

محمدرضا رضازاده افزود: مهندسی کشور امروزه در تمام تخصص‌ها از رتبه‌های قابل قبولی در سطح ملی و جهانی برخوردار بوده و در خیلی از عرصه‌ها که قبل از انقلاب به آن ورود نشده بود، مهندسان امروز جامعه آن را به یک دانش بومی تبدیل کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم مهندسان کشور در حوزه مصرف انرژی نیز بیان کرد: اگر قرار باشد مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، موثرترین افراد جامعه را در این بخش مهندسان ساختمان و طراحی‌های آنان تشکیل می‌دهد؛ چراکه طراحی و اجراهای مناسب به خوبی می‌تواند زمینه‌های هدرروی انرژی را از بین ببرد.