مالیات واحدهای تولیدی را ببخشید

مشهد- زهره الوندی: دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به نقش سازمان‌های مالیاتی در کمک به سازمان‌ها و صنایع کوچک و بزرگ برای برون رفت از شرایط بحرانی و رکود گفت: ما معتقدیم در بخش صنعت و معدن مالیات گریزی نداریم و از سازمان مالیات می‌خواهیم که اگر می‌تواند مالیات را ببخشد و اگر نمی تواند آن را استمهال کند.

قنبری افزود: هر چند ممکن است این تصمیم‌گیری در استان امکانپذیر نباشد، اما انتظار داریم این خواسته ما به گوش مدیران مالیاتی کشور برسد.

وی افزود: سازمان مالیاتی باید بداند که در شرایط فعلی بسیار تحت فشار هستیم و مهم‌ترین علت آن نیز وضعیت اقتصاد جهانی و هم چنین اوضاع کنونی است که در بخش تولید تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه ۴۰‌درصد از اصناف مالیات گریزند، گفت: با توجه به بدهکاری ۹۰‌میلیارد تومانی یکی از کارخانه‌های مهم استان به نظر می‌رسد بخش عمده ۳۸۰‌میلیارد تومان مالیات دریافتی استان، مربوط به صنایع باشد.

مدیر کل اداره امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیزدر ادامه با بیان اینکه در سال گذشته هزینه‌های استان از محل بودجه‌های جاری و عمرانی‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در مقابل این رقم، استان ۴۶۰‌میلیارد تومان درآمد داشته است که ۳۸۰‌میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی بوده است.

صادقی گلمکانی افزود: در حالی که بر اساس برنامه چهارم تا پایان سالجاری هزینه‌ها باید از محل کل درآمدهای کسب شده تامین شود، اما امسال و در بهترین شرایط تنها به ۳۰‌درصد از این هدف دست یافته ایم.

وی با اشاره به سیاست‌های این سازمان در سال ۸۸ گفت: تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون با فعالان بخش تولید مدارا و همکاری کنیم، زیرا معتقدیم بخش‌خصوصی باید حمایت شود؛ به خصوص در استان خراسان رضوی که یکی از استان‌های پیشرو در عرصه فعالیت بخش‌خصوصی است.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در ادامه این میزگرد از فراهم شدن ساز و کار «تسلیم اظهارنامه مالیاتی» به صورت الکترونیکی خبر داد و خاطر نشان کرد: تعامل سازمان مالیات و واحدهای تولیدی باید به نحوی باشد که به جای تقابل، تفاهم و تعامل برقرار شود و اعتماد بین دو طرف به وجود آید.

محمد وحدتی با اشاره به درخواست دبیر انجمن مدیران صنایع استان مبنی بر بخشش یا استمهال مالیات واحدهای تولیدی، گفت: اگر من را به عنوان یک مدیر کل استانی بپذیرید، در همین حد می‌توانم بگویم با استمهال مالیات شرکت‌های دولتی و تولیدکنندگان موافقم.

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که مطابق ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ ابلاغ برگه قطعی، مودی سه سال فرصت دارد که بدهی را پرداخت کند یا آن را ظرف مدت همان سه سال به صورت اقساط بپردازد. به معنای دیگر اگر می‌خواهید خارج از این سه سال مالیات‌ها استمهال شود، یا باید این ماده حذف یا قانون اصلاح شود.

خلقی، از اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن و از کارآفرینان خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به برخی تصمیمات وزارت دارایی گفت: اینکه امروز برخی واحدهای تولیدی ۲ یا ۳ دفتر حسابرسی دارند، نتیجه قوانین نادرستی است که وجود داشته است و تولیدکننده هم برای آن که به بهانه‌های گوناگون تمام سود کارش را مالیات ندهد، دست به انجام چنین اقداماتی می‌زند.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان این است که در مجلس و دولت هیچ تولیدکننده‌ای نیست و در نتیجه هر کمکی که این دو نهاد بخواهند انجام دهند به این دلیل که از نزدیک با مشکلات ما آشنایی ندارند، در عمل ناقص می‌ماند.