اکوموزه میراث روستایی در مازندران احداث می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، اکوموزه میراث روستایی در این استان احداث می‌شود. صاحب دشت، کارشناس موزه‌داری و مسوول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با اعلام خبر فوق افزود: اجرای طرح بزرگ اکوموزه میراث روستایی توسط این اداره کل در استان می تواند نمایانگر و بیان‌کننده شیوه زندگی‌، معیشت‌، گویش‌، پوشش‌، آداب و سنن‌، کشاورزی و... در مازندران و روستاهای آن باشد که با توجه به تقسیم‌بندی حوزه‌های فرهنگی و اقلیمی بر پایه مطالعات، گونه‌شناسی مسکن و مردم شناسی هر منطقه انجام خواهد گرفت.

این طرح از پاییز سال ۸۵ به عنوان طرح ملی کلید خورد و کارشناسان و متخصصان فن در قالب دو گروه مطالعاتی در حوزه شرق و غرب استان شروع به فعالیت کردند‌.

صاحب دشت با بیان اینکه به دلیل گستردگی نتوانستیم طرح را در یک حوزه مستقر کنیم، افزود: از این‌رو مدیریت مرکز شرق به عهده حوزه مستقر در ساری و حوزه غرب تحت نظر حوزه معاونت اداره در غرب استان است.

وی گفت: گروه‌ها پس از تقسیم‌بندی زیست‌شناسی اقلیمی موجود، اقدام به شناسائی ۵ حوزه کوهستان‌، کوهپایه‌، جنگل‌، دشت و جلگه کردند که کارها در حال انجام است.

صاحب‌دشت ادامه داد: در حوزه غرب به عنوان نمونه روستای نوشا در دو هزار تنکابن مورد مطالعه قرار گرفت‌، در حوزه شرق هم با توجه به اینکه محدوده آبگیری سد البرز در منطقه لفور سوادکوه را از جمله روستاهای در خطر دیده‌ایم در اولویت قرارداده‌ایم‌، که بافت روستاهای کش‌نیان‌، لفور و گزک مورد مطالعه قرار گرفت و گونه‌های بسیار نادر در این مناطق شناسایی شد.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این طرح‌ها نیازمند سایت هستیم که نمونه‌ای کلی از تمام اقلیم‌های موجود در استان باشد،‌ در تعریف سایت موزه گفت: سایت موزه موقعیت جغرافیایی است که گونه‌های مختلف مساکن روستایی و نمونه‌های شاخص آن خریداری کرده و اجزا آن جدا می‌شود و در واقع با همان شاخصه‌های اولیه در آن سایت موزه نصب خواهد شد‌، اصولا در سایت موزه‌ها جمعیت روستایی نیز ساکن خواهد شد.

وی گفت: در صورت راه‌اندازی سایت‌ها تمامی فعالیت‌های یک روستا که در سایت وجود دارد، بازپیرایی خواهد شد که به این مجموعه‌ها اکوموزه می‌گویند.

صاحب‌دشت با اشاره به اینکه طرح‌های فوق در مرحله انتخاب سایت است افزود: مقرر شده چند سایت از طرف سازمان به اداره کل منابع طبیعی درزمان تشکیل کمیته طبیعت‌گردی معرفی شود.

کارشناس موزه‌داری و مسوول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ادامه گفت: با توجه به این که استان دارای بستر فرهنگی با پتانسیل بسیار قوی است، باید مدیران مناطق اقدامات لازم را برای جذب گردشگران انجام دهند و اقدام به تبلیغات فرهنگی کنند.

وی یاد آور شد: دولت قصد پویاسازی تمام موزه‌ها را دارد از این رو باید به فکر تامین مخارج موزه‌ها بود که به صورت خودگردان اداره می‌شوند.صاحب‌دشت افزود: در تمام دنیا موزه‌های محلی بدون اسپانسر نمی‌توانند کاری کنند‌، ما هم باید به دنبال هیات امنایی کردن مدیریت موزه‌ها برویم و به دنبال اسپانسری برای رشد موزه‌ها باشیم.