مشکلات زیربنایی روستاها تا سال 88 برطرف می‌شود

استاندار مازندران: آمادگی داریم طرح ایجاد بنگاه اقتصادی در روستاها را به طور پایلوت در چند دهستان اجرا کنیم

وزیر کشور گفت: از سال ۱۳۳۵ هر ۱۰ سال، هفت‌درصد از جمعیت روستاها کاسته و به جمعیت شهرها افزود شده است. به گزارش «ایسنا»، مصطفی پورمحمدی در اولین همایش استانی بخشداران، روسای شوراهای بخش و دهیاران مازندران با بیان اینکه در طول سال‌های پس از انقلاب در روستاها کارهای زیادی صورت گرفته، اما مساله‌ای که به عنوان مشکل همچنان باقی است، بحث مهاجرت جمعیت روستاها به شهرها است، ادامه داد: در سال ۱۳۳۵ حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت روستایی، حدود شش میلیون نفر جمعیت شهری و حدود ۱۷۰ شهر داشتیم، اما پس از گذشت ۵۰ سال این ترکیب تغییر کرده است و این تعداد در سال ۸۵ به حدود ۲۲‌میلیون جمعیت روستایی، ۴۸‌میلیون جمعیت شهری و حدود یک‌هزار و ۶۰ شهر رسیده است.

وی اضافه کرد: توسعه روستاها زمانی مفید است که این توسعه فراگیر و متوازن باشد و برای تحقق این امر باید یکسری اقدامات سخت‌افزاری صورت گیرد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه چهار هزار روستای کشور مشکل آب شرب دارند، افزود: برای رفع این مشکل هم فعالیت‌های مهمی در دست اجرا است.

وی گفت: ‌درصدد هستیم تا حداکثر سال ۸۸ مشکلات آب، راه، مدرسه و برق را در روستاها مرتفع کنیم. همچنین در حوزه‌های مخابرات و بهداشت برنامه‌های اساسی در پیش داریم.

وی بیمه درمانی و اجتماعی روستاییان و اعطای «سهام عدالت» را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه روستاها دانست و گفت: تاکنون ۹میلیون نفر مشمول این سهام شده‌اند که بیش از ۵۰درصد از آنها، روستایی هستند و تا نیمه سال آینده نیز این تعداد به ۲۱میلیون نفر می‌رسد.

وزیر کشور تصریح کرد: روستاییان از سرمایه ملی برخوردار می‌شوند و مرتفع شدن مشکلات خرید محصولات کشاورزی و تامین نهاده‌های کشاورزی در روستاها نیز در دستور کار دولت است.

وی گفت: توانمند شدن روستا، سرعت رشد کشور را بسیار بیشتر و محیط زندگی در روستا را محیطی توام با آرامش خواهد کرد.

وی با اعتقاد بر اینکه باید در کنار امکانات، درآمد روستاییان نیز افزایش یابد، اظهار کرد: اقتصاد روستا می‌تواند به صورت یک بنگاه اقتصادی عمل کند که در این راستا می‌توانیم، رفتار اقتصادی روستاها را سامان بخشیم و در صدد هستیم که بنگاه اقتصادی را به طور آزمایشی در برخی نقاط اجرایی کنیم که با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن، آن را به سراسر کشور تعمیم می‌دهیم.

وی افزود: در دولت نهم اقداماتی برای توسعه روستاها، تولید درآمد، فعالیت‌های عمرانی، صنعتی، گردشگری، زیست محیطی و غیره صورت گرفته است تا از تمام ظرفیت‌های روستاها استفاده شود.

بر اساس این گزارش، مصطفی عیلجانی، معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نیز در این همایش گفت: بیش از ۸۰‌درصد زمین‌ها در محدوده غیرشهری قرار دارد و نیز پوشش غذایی بیش از ۹۰‌درصد کشور را روستاییان تامین می‌کنند.

عیلجانی افزود: دولت نهم در بحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کارهای بسیاری را برای دهیاران انجام داده است.

وی تصریح کرد: ماندگاری روستاها باید بر دو پایه تدوین مولفه‌های توسعه پایدار توسط دولتی‌ها و مشارکت مردم تحقق یابد.

ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در ادامه همایش گفت: آمادگی داریم در استان در یک دوره شش ماهه، با همکاری استادان اقتصاد دانشگاه مازندران، سازمان جهاد کشاورزی و استفاده از نخبگان، طرح بنگاه اقتصادی در روستاها را عملیاتی کنیم. وی افزود: می‌توانیم این طرح را به صورت پایلوت در چند دهستان اجرا کنیم.