بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: در آستانه دهه فجر، مجتمع فولاد جنوب با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵میلیون دلار توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.

بهمن عیار رضایی، مدیرعامل سازمان منطقه‌ ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اعلام خبر فوق افزود: غرب شهر بندرعباس با نام منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج فارس به زودی به عنوان قطب فولاد و آلومینیوم کشور معرفی می‌شود و در فاز اول افتتاح آن، مجتمع فولاد جنوب به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد در آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: مجتمع عظیم فولاد هرمزگان نیز با اعتبار ۲۰۰میلیارد تومان به ظرفیت تولید سالانه ۵/۱میلیون تن فولاد تاکنون بیش از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

عیار رضایی عنوان کرد: ساخت مجتمع آلومینیوم هرمزگان نیز به ظرفیت تولید سالانه ۱۴۷هزار تن تاکنون ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته که طرح ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی همجوار با این تاسیسات نیز به مراحل نهایی عقد قرارداد برای ساخت رسیده است.مدیرعامل سازمان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یادآور شد: مجتمع تولید فولاد کاوه جنوب نیز با اتمام مراحل عقد قرارداد و واگذاری ساخت آن به بخش خصوصی تاکنون ۱۰درصد پیشرفت کاری داشته و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.عیار رضایی افزود: همچنین طرح نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی گازی نما که با مشکل مالی مواجه بود با تامین سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی از طریق بانک صنعت و معدن در حال اجرا است.

وی با اشاره به طرح آندسازی آلومینیوم المهدی نیز تصریح کرد:‌ این طرح شامل ۲ بخش خام و قسمت پخت و میله‌گذاری است که قسمت خام آن با بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پست برق منطقه ویژه صنایع معدنی با مشارکت شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان در حال ساخت بوده و دارای ۲۷ کیلومتر مسیر خط انتقال است با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصد در حال ساخت است.وی در خصوص طرح توسعه اسکله نیز گفت: با اجرای این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد معدنی و فلزی از ۶میلیون تن به ۱۲میلیون تن می‌رسد که با برگزاری مناقصه‌ این طرح فعالیت اجرایی آن اول اسفند ماه با اعتبار ۵۰میلیون دلار آغاز خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد:‌ اجرای این طرح و پیشرفت امور زیربنایی و زیرساختی باعث افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این منطقه می‌شود.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات عمده در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه، مشخص نبودن قیمت گاز و برق برای مدت طولانی است، گفت: به دلیل این که جزو صنایع انرژی بر هستیم و به دلیل عدم ثبات در قیمت برق و گاز برای زمان‌های طولانی در انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی دچار مشکل هستیم که برای برطرف شدن این مشکل فرمولی را برای محاسبه این قیمت‌ها طی مدت ۲۰ سال ارائه کردیم که در صورت تصویب هیات وزیران مورد اجرا قرار می‌گیرد.

وی ایجاد ۱۰هزار شغل مستقیم در پایان سال و انجام تمامی طرح‌‌ها را رهاورد ایجاد قطب عظیم فولاد و آلومینیوم کشور عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری گسترده بیش از دو میلیارد دلاری در این منطقه با توجه به نزدیکی به دریا و طرح‌های توسعه‌ای اسکله‌ای، نوید بخش منطقه ویژه و منحصر به فرد برای غرب هرمزگان و حوزه جنوب کشور خواهد بود.