مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از فندقلو به عنوان طبیعی‌ترین فضای گردشگری در کشور و استان اردبیل یاد کرد. یحیی نقی‌زاده در جلسه بررسی مشکلات حوزه گردشگری نمین اظهار کرد:‌ آنچه بر جایگاه و عظمت نمین به عنوان یک منطقه بکر گردشگری و طبیعی افزوده است، وجود جاذبه‌های سیاحتی است که نمونه آن منطقه فندقلو و جنگل‌های به هم تنیده این نقطه از کشورمان است.

وی با یادآوری اینکه در قالب حفاظت و صیانت از این مناطق طبیعی طرح جامع توسعه گردشگری در شهرستان نمین در حال تدوین است، تصریح کرد: امیدواریم اعتبار لازم برای اجرای این طرح تخصیص پیدا کند تا بتوانیم نمین را به عنوان زیباترین منطقه گردشگری طبیعی مهیای حضور گردشگران داخلی و خارجی کنیم.

نقی‌زاده از توسعه زیرساخت‌های گردشگری به عنوان اولویت جدی مناطق طبیعی این شهرستان یاد کرد و افزود: هر قدر در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، قطعا به نفع مردم و منطقه است. این مسوول‌ در ادامه خاطر نشان کرد: در این شهرستان که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، مهد فرهنگ و ادب نیز می‌باشد بیش از ۹۰ اثر به ثبت ملی رسیده که ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی همچنان با قدرت و قوت در سال‌های آینده ادامه می‌یابد. وی سهم شهرستان نمین را در توسعه همه‌جانبه حوزه صنایع دستی یادآور شد و اضافه کرد: برخی از شهرهای نمین به تولید آثار فاخر صنایع دستی شهره هستند که از جمله آن عنبران است که در تولید صنایع دستی به ویژه گلیم، مسند و قالی از پیشینه بسیار غنی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل یادآور شد: ‌در کنار آن با احیای زیبایی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری فندقلو و گردنه حیران و توسعه فازهای بعدی تله‌کابین دهکده توریستی حیران می‌توانیم ظرفیتی را ایجاد کنیم تا گردشگران ورودی بتوانند از این زیبایی‌ها استفاده کرده و مدت اقامت گردشگری در استان افزایش پیدا کند.

نقی‌زاده در ادامه از اختصاص ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های منطقه گردشگری فندقلو تا دهکده توریستی حیران خبر داد و گفت: در این زمینه همچنان به فرآیند توسعه همه‌جانبه مناطق بکر و گردشگری نمونه نمین نیاز داریم که انتظار می‌رود در سال‌های آینده همین حرکت‌ها بستر شکوفایی بیشتر را فراهم آورد. وی افزود: در قالب طرح جامع گردشگری نمین می‌توان هدف‌گذاری‌ها و حرکت‌ها را درست و دقیق انجام داده و برای به سرانجام رساندن آنها تلاشی مضاعف انجام داد.

نقی‌زاده نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و راه‌اندازی ستاد تسهیلات در این شهرستان را خاطرنشان کرد و گفت: قرار است در هفته پایانی اسفندماه منطقه گردشگری فندقلو و ورودی‌های شهرهای مختلف استان اردبیل و جاذبه‌های دیدنی این استان پاکسازی شده و چهره زیبایی به شهر در آستانه بهار ببخشیم تا همه مردم از این فضاها استفاده کنند.

در این نشست فرماندار نمین نیز به ظرفیت بی‌نظیر فندقلو و حیران به عنوان دو قطب گردشگری طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: مزیت نمین به اکوتوریسم است. سیدتقی‌دریتیم تصریح کرد:‌ علاوه بر این ظرفیت‌ها در شهرستان نمین آثار تاریخی متنوعی وجود دارد و تولیدات صنایع دستی نیز به همت پنج هزار هنرمند و صنعتگر رونقی چندین برابری یافته است. وی از تولید سالانه ۳۰۰هزارمترمربع انواع محصولات صنایع دستی خبر داد و خواستار تهیه مکان مناسب برای عرضه و فروش این محصولات در مسیر حرکتی گردشگران از آستارا به سمت اردبیل شد.

دریتیم در پایان با انتقاد از معطل ماندن احداث ساختمان صنایع دستی عنبران، ضرورت تکمیل و فعال‌سازی آن را خاطرنشان شد.