حضور دام مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌ها است

رشت - خبرنگار دنیای اقتصاد: سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان گیلان حضور دام و چرای بی‌رویه را مهم‌ترین عامل تخریب جنگل دانست و افزود: متاسفانه به‌رغم اقدامات انجام گرفته توسط این اداره در سال‌های اخیر برای خروج جنگل‌نشینان و آگاه سازی بومیان برای کنترل چرای دام و جلوگیری از تخریب مراتع، همچنان این مورد مهم‌ترین عامل در تخریب جنگل‌ها است. رسول محمدی با اشاره به این که در‌حال‌حاضر یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد دامی در استان گیلان وجود دارد، اظهار کرد: اگرچه جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها از نظر رونق دامپروری و تولید مواد غذایی به صورت سنتی مورد توجه هستند؛ اما ارزشمندترین اثرات مستقیم و غیرمستقیم جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها برقراری تعادل اکولوژیکی بین انسان‌، آب و خاک و گیاه است.

وی تصریح کرد:‌کشور ما بین ۵۶ کشور دارای جنگل در رتبه ۴۵ قرار دارد. همچنین از نظر شاخص‌های زیست محیطی بین ۱۴۶ کشور دنیا در رتبه ۱۳۲ است و این آمار نشان‌دهنده آن است که از حیث پوشش گیاهی در وضعیت نامطلوبی قرار داریم.

محمدی با یادآوری اصل ۵۰ قانون اساسی که موضوع حفاظت و توسعه منابع طبیعی را یک وظیفه عمومی تلقی کرده خاطر نشان کرد:‌حفظ و حراست از جنگل‌ها و منابع ارزشمند طبیعی از مبانی توسعه پایدار و شروط لازم آن است و بدون شک نیل به این امر بدون کمک و همکاری مسوولان و آحاد جامعه به ویژه روستاییان و کشاورزان امکان‌پذیر نیست.

رییس سازمان منابع طبیعی گیلان تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور دستگاهی است که برنامه‌ریزی روی عرصه‌های منابع طبیعی را با تدوین ۵ وظیفه اساسی آن مانند حفاظت، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری اصولی عمده دارا است.

وی ادامه داد: در بخش حفاظت از عرصه‌های طبیعی نیز شاخص‌ترین تعهدات اداره کل منابع طبیعی گیلان خروج جنگل‌نشینان از عرصه‌های طبیعی و ساماندهی آنها است. البته این طرح از جمله طرح‌های مصوب هیات دولت به شمار می‌رود؛ اما به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبارات ممکن است مدت اجرای طرح بیشتر از ۵ سال به طول انجامد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار به مبلغ ۱۴۰میلیارد تومان در سه سال به طور ضربتی می‌توانیم مابقی جنگل‌نشینان را نیز ساماندهی کنیم.

وی به طرح‌های بخش حوزه آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح و ساماندهی زمین‌های آبخیزها که شامل طرح‌های علوفه‌کاری و کاشت نهال‌های مثمر و غیرمثمر در سطح ۲۷۰ هکتار و ساخت سدهای توری و سنگی است و همچنین طرح کنترل سیل رسوب از دیگر برنامه‌های در دست اجرای حوزه آبخیزداری محسوب می‌شود.