انار ساوه به نام ترکیه و دبی به بازارهای دیگر کشورها صادر می‌شود

اراک- خبرنگار دنیای اقتصاد: جشنواره انار ساوه در حالی برای دومین سال در شهرستان ساوه واقع در استان مرکزی برگزار شد، که هیچ یک از مسوولان استان از بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان این محصول؛ یعنی صدور این میوه خوشرنگ، زیبا و خوش‌طعم که می‌تواند ارزآوری فراوانی برای کشور داشته باشد، با نام و آرم کشور ترکیه و دبی در بازارهای جهانی، هیچ نگفتند. براساس این گزارش، در حال حاضر بالغ بر هفت‌هزار و ۵۰۰هکتار از باغات شهرستان ساوه زیر کشت گونه‌های مختلف انار قرار دارد و سالانه ۱۵ تا ۲۰درصد به سطح باغات این محصول اضافه می‌شود. معروف‌ترین گونه‌های صادراتی انار ساوه، انار ملس، یوسف‌خانی، ملس پوست نازک و پوست کلفت است که علاوه‌بر این سه گونه مشهور صادراتی، براساس آمار موجود در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی، حدود ۵۴۰گونه انار در این باغ‌ها به عمل می‌آید و میانگین عملکرد در واحد سطح محصول انار ۲۰تن در هکتار است.

این گزارش می‌افزاید: سال گذشته میزان برداشت انار از باغات ساوه ۱۲۰هزار تن بود که هر ساله بیش از ۱۵درصد آن به دلیل عدم وجود سردخانه، صنایع فرآوری در ساوه و حمل‌ونقل، فاسد شده و از بین می‌رود.

صادرات از طریق تهران

حسین قربانی، عضو تعاونی باغداران ساوه با اشاره به اینکه محصول انار ساوه از طریق صادرکنندگان استان تهران و برخی از استان‌های دیگر خریداری و به خارج از کشور با نام همان استان‌ها صادر می‌شود، گفت: انار ساوه بهترین و معروف‌ترین انار کشور است که نظیر آن در هیچ نقطه کشور به عمل نمی‌آید. وی مشکل آب، ناتوانی در امر صادرات، عدم وجود پایانه برای عرضه محصول و کمبود سردخانه‌ها را از جمله مهم‌ترین مشکلات مطرح باغداران عنوان کرد و افزود: مشکل آب‌رسانی باغ‌ها از زمانی ایجاد شد که برای شهر صنعتی کاوه و مصرف آب شرب شهرستان، حدود ۴۰حلقه چاه حفر شد و از سویی حفر این چاه‌ها، حجم آب چاه‌ های مورد استفاده باغداران را کم کرد و از سوی دیگر چون بسیاری از چاه‌ها هنوز برقی نشده و عمق آب هم کاسته شده است، دسترسی به آب برای آبیاری، مشکلات جدی در میزان برداشت و کیفیت انار ایجاد کرده است.

قربانی درباره مشکل صدور انار توسط شرکت‌های خارج از استان گفت:‌ متاسفانه بنیه مالی باغداران آن‌قدر نیست که به تنهایی صادرات را انجام دهند؛ چرا که این امر باید تشکیلاتی باشد تا ما را به سوی صادرات هدایت کند. وی افزود: تولیدکنندگان از لحاظ تولید مشکل ندارند. بحث اصلی تفکیک، بسته‌بندی استاندارد، پالت‌بندی داخل کانتینر و عدم وجود پایانه‌ای برای عرضه است که این کمبودها فرصت را برای بهره‌وری محصول دسترنج باغداران ساوه‌ای توسط شرکت‌های تهرانی و آذربایجان شرقی فراهم آورده است. قربانی گفت:‌ این شرکت‌ها در فصل گلریزی باغ‌هایی را که زیرکشت گونه‌های صادراتی است، اجاره می‌کنند و با انتقال و فروش به کشورهای ترکیه و حاشیه خلیج‌فارس به صورت فله‌ای، زمینه صدور انار ساوه را با آرم آن کشورها و در بسته‌بندی‌های بسیار زیبا به بازارهای جهانی فراهم می‌کنند. عضو تعاونی باغداران ساوه با بیان اینکه در‌حال‌حاضر انار یوسف خانی که بسیار دانه درشت، آبدار و خوشرنگ است در بازارهای کانادا، آمریکا، کره و کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس به نام انار ترکیه و دبی به فروش می‌رسد، افزود: این در حالی است که در کشور امارات اصلا انار کشت نمی‌شود و در ترکیه نیز نوعی انار کوچک و کم‌آب که پوست بسیار کلفتی دارد، به عمل می‌آید.

عرضه رب انار ساوه با نام دیگر استان‌ها

قربانی در ادامه با اشاره به اینکه تنها یک شرکت فرآوری محصول انار در ساوه فعال است، گفت:‌ سرمایه‌داران استان‌های دیگر مثل تهران و ارومیه محصول انار ساوه را در کارخانه‌های خود تبدیل به رب، افشره و... کرده و به بازارهای داخلی و خارج از کشور با نام خودشان عرضه می‌کنند.

ترمینال ساوه تنها راه نجات انار

حسن شریفی، مدیر جهاد کشاورزی ساوه نیز ضمن تایید مشکلات تولیدکنندگان انار ساوه گفت:‌ اکثر کشورهایی که رونق اقتصادی دارند، طالب انار ساوه هستند؛ اما چون شرایط کشت در آن کشورها فراهم نیست محصول انار ساوه به صورت فله، بارگیری و در کشورهای دیگر بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد و دلارها را به جیب سرمایه‌داران ترک و عرب سرازیر می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه ایجاد پایانه صادراتی را که وظیفه سازمان بازرگانی و از مصوبه‌های سفر رییس‌جمهوری به استان بوده است، تنها راه نجات این محصول دانست و افزود: ساخت پایانه‌ صادراتی می‌تواند دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کرده و سود را عاید استان و تولیدکنندگان ساوه‌ای کند.