ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مسوول آزمایشگاه نانوفناوری دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران از ساخت نانولوله‌های کربنی در آزمایشگاه نانوفناوری دانشگاه مازندران خبر داد. علی‌اصغر حسینی در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی این دانشگاه، نانو لوله‌های کربنی را ساختار متفاوتی از ساختارهای طبیعی کربن موجود در طبیعت، مثل زغال، بلور و ترکیباتی چون منواکسید‌کربن که حاصل سوخت‌های فسیلی است برشمرد و افزود: نانولوله‌های کربنی از پیچیده شدن و به شکل استوانه درآمدن صفحات گرافیت، که کربن در نوع غیربلورین آن است، حاصل می‌شود و بنا بر نوع پیچش این صفحات همچنین وضعیت آرایش اتم‌ها روی بدنه استوانه‌ها، انواع نانولوله‌ها حاصل می‌شود که از لحاظ خواص فیزیکی تفاوت‌های بسیاری دارند.

وی افزود: با توجه به امکانات موجود در دانشگاه مازندران، روش تولید با استفاده از تخلیه قوس الکتریکی بین ۲ الکترود کربن در محیط مایع، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تشخیص داده شد که برای اولین بار در ایران دانشگاه‌های تهران و مازندران موفق به تولید آن شدند.

حسینی با اشاره به این که روش تخلیه الکتریکی نسبت به سایر روش‌ها کم‌هزینه‌تر است، تصریح کرد: به دلیل هزینه بالای ایجاد محیط خلاء برای تولید نمونه‌های خالص‌تر، از محیط مایع محلول نمک‌‌طعام استفاده شده است.

مسوول آزمایشگاه نانوفناوری دانشگاه مازندران افزود: با توجه به هزینه‌های انرژی در صنایع و محدود بودن انرژی فسیلی بی‌شک در آینده نزدیک نیاز صنایع و تکنولوژی به این شاخه از علم میان‌رشته‌ای بیش از پیش مشهود خواهد شد.

وی گفت: با ساخت کامپوزیت‌ها یعنی مواد ترکیبی که از طریق افزودن مقداری از ساختارهای نانو به ماده اصلی حاصل می‌شود، می‌توان خواص مکانیکی، گرمایی، الکتریکی و مغناطیسی آنها را در حد بسیار بالایی بهینه‌سازی کرد.

عضو هیات‌علمی گروه فیزیک دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: این کامپوزیت‌ها در صنایع اتومبیل‌سازی، فضایی، هواپیماسازی و سفینه‌های تحقیقاتی کاربرد بالایی خواهند داشت.