دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: در تداوم رفت و آمدهای دیپلماتیک، دی.پی.سریواستاوا، سفیر کشور هندوستان در ایران، برای دومین بار به استان هرمزگان سفر و با استاندار و مقامات هرمزگانی دیدار کرد. استاندار هرمزگان در این دیدار با بیان اینکه تاکنون ۱۸ سند همکاری بین دو کشور هند و ایران منعقد شده است، گفت:‌ با خروج از تعارفات و تشریفات باید راه عملیاتی و اجرایی شدن اسناد همکاری را در پیش گرفت.

ابراهیم عزیزی افزود: با توجه به اینکه روابط ایران و هند از قدمت طولانی تاریخی برخوردار است، برگزاری و تداوم نشست‌های مشترک طرفین ضروری است.

عزیزی افزود: ایران اسلامی می‌تواند در رابطه با هندوستان ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورد.

استاندار هرمزگان در ادامه به ویژگی‌های هرمزگان در حوزه بندری و حمل‌و‌نقلی اشاره کرد و افزود: این استان از استان‌های مطرح در تولید فلزات نیز بوده و در سال ۹۲ با ساخت واحد پالایشگاهی به بزرگ‌ترین تولید کننده سوخت در ایران تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: هرمزگان در حوزه‌های صنعت،‌ حمل‌و‌نقل و بخش‌های مختلف زمینه‌های بسیاری خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته عزیزی، در نشست‌های مشترک قبلی هندوستانی‌ها با ایرانی‌ها، مسوولان هندی آمادگی خود را برای ساخت نیروگاه‌های برق بر پایه سوخت فسیلی و انرژی پاک اعلام کرده‌اند که در اینجا آمادگی خود را برای تسهیل این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها در هرمزگان اعلام می‌کنیم.

استاندار هرمزگان در ادامه درباره سخنان سفیر هند مبنی بر آمادگی کشورش برای حضور در پروژه توسعه کریدور ترانزیتی شمال جنوب یادآور شد: رییس جمهور ایران در نظام سیاسی اداری اختیارات ویژه‌ای را به استانداران داده است و اگر به عملی شدن و اجرایی شدن مصوبات تاکید دارم به این دلیل است که اگر سرمایه‌گذاران هندی عزم و اراده حضور در هرمزگان را داشته باشند حتی از همین فردا آماده پذیرش آنها هستیم.

سفیر هند در ایران نیز با تاکید بر همکاری‌های دو جانبه گفت: دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله فولاد، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی و کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند.

دی .پی .سریواستاوا افزود: نقش‌آفرینی فعالان اقتصادی، تجاری و شرکت‌های خدمات فنی منجر به شکوفایی هر چه بیشتر ارتباطات و توسعه ظرفیت‌های دو کشور می‌شود.

سفیر هند در ایران از این سفر به عنوان دومین سفر خود در سال گذشته تاکنون به هرمزگان نام برد و تاکید کرد: این سفرها موجب رشد و ارتقای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران شریک کلیدی برای هندوستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشور هندوستان خواهان ارتباط در تمامی زمینه‌ها با ایران است. وی همچنین با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی بسیار قوی بین هند و ایران وجود دارد، بیان کرد: زبان فارسی تا قرن هفدهم زبان اصلی هندوستان بوده است.

استاوا ادامه داد: در بندرعباس و هرمزگان ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان طبق آنها ارتباطات را در بین دو کشور افزایش داد.

به گفته وی؛ اگر چه در حال حاضر چندین شرکت هندوستانی در شهرهای اصفهان‌، تهران و تبریز فعالیت دارند اما ظرفیت‌های استان هرمزگان خصوصا شهر‌ بندرعباس به دلیل موقعیت ویژه از شهرهای مذکور برای سرمایه‌گذاری بهتر است.