واردات لوله معادل دو سال تولید داخلی

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیر عامل شرکت لوله‌سازی اهواز گفت: این واحد صنعتی بعد از گذراندن دو مرحله طی یک سال موفق به اجرای روش جدید پوشش‌دهی لوله شده است. علیرضا کاظمی افزود: این روش نسبت به پوشش‌های دیگر همچون پوشش سه لایه در شرایط کیفی بسیار بهتری قرار دارد.

وی هدف از اجرای این روش را افزایش سبد پوشش دهی دانست و افزود: با انجام تحقیقات فشرده کارشناسی در زمینه تولید و کنترل کیفیت، مراحل آزمایش اولیه آن با موفقیت سپری شد.

مدیر عامل لوله‌سازی اهواز از ۲۳ میلیارد تومان صرفه جویی با اجرای این روش جدید پوشش دهی خبر داد.

علیرضا کاظمی اظهار کرد: همچنین با احداث کارخانه اسپیرال به ظرفیت ۲۳۰۰ تا ۳۰۰۰ تن لوله از سایز ۲۴ تا ۱۰۰ اینچ به منظور تکمیل سبد تولیدی، توانستیم در زمینه تولید لوله‌های فولادی عملکرد رو به رشدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی دو کارخانه اسپیرال و ERW توانایی تولید لوله فراهم شده است، افزود: تاکنون پوشش گرم و پلی‌اکتیلن را در دستور کار داشتیم اما امروز پس از گذشت یک فاصله زمانی موفق به تولید لوله با پوشش FBE شده‌ایم؛ این نوع پوشش برای لوله‌های با قطر بالای ۸۰ و به‌‌‌ویژه لوله‌های اسپیرال برای اولین‌بار انجام می‌شود.

مدیرعامل لوله‌سازی اهواز ظرفیت تولید لوله در این شرکت را یک میلیون تن عنوان‌کرد و گفت: قطعا خدمت به لوله‌سازی اهواز و دیگر صنایع بزرگ خوزستان که پایتخت انرژی و قطب صنعتی کشور می‌باشد خدمت به کل کشور است و انتظار می‌رود حمایت بیشتری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی صورت گیرد.

وی همچنین از ساخت دستگاه لوپر برای افزایش ظرفیت تولید خبرداد و بیان کرد: امیدواریم با ساخت این دستگاه بتوانیم ظرفیت تولید شرکت را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

کاظمی ادامه داد: تمام پیگیری‌های لازم در خصوص اخذ وام صندوق توسعه ملی به صنایع تولیدی را انجام دادیم‌ ولی تاکنون چیزی دریافت نکرده‌ایم.

وی اظهار کرد: متاسفانه شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان یک مرکز صنعتی و تولیدی بزرگ تاکنون تسهیلاتی در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها دریافت نکرده است.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز میزان اعتبار درخواست شده برای ساخت مجتمع اروند را نیز ۵۳۸ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: مجتمع فولاد و لوله اروند بسیار بزرگ است و می‌تواند چهره استان و به‌ویژه مناطق محروم آبادان و خرمشهر را متحول کند و اشتغال‌زایی بالایی داشته باشد؛ اما برای تامین منابع مالی آن باید ۵۳۸ میلیون یورو معادل ۳۸۰ میلیارد تومان در چند فاز در اختیار شرکت قرار گیرد.

وی در ادامه این طرح اقتصادی را فرصتی بزرگ برای خوزستان دانست و تصریح‌کرد: این طرح جزو مصوبات کارگروه اشتغال استان بوده اما هنوز منابع مالی آن به دلیل یکسری مشکلات داخلی و بین‌المللی برطرف نشده است.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز ادامه‌داد: متاسفانه باوجود تمام توانمندی‌های لوله‌سازی اهواز باز هم شاهد واردات لوله هستیم؛ این در حالی است که باید از توان داخلی و ظرفیت خالی لوله‌سازها استفاده کرد.

کاظمی اظهارکرد: طی دو سال‌گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله گاز ترش به ارزش ۹۷۵ میلیون یورو برای فازهای باقیمانده پارس جنوبی از طریق پایانه‌های کشور وارد کشور شده است، در حالی که این میزان لوله می‌توانست ظرفیت حداقل دو سال شرکت‌های لوله‌ساز داخلی را که درگیر معضلات متعدد کارگری و مالی هستند، رفع کند.

وی افزود: با وجود اعطای امتیازات ویژه به شرکت‌های خارجی، کارخانه‌های لوله‌سازی داخلی بارها اعلام کرده‌اند که حاضر هستند با نرخ به مراتب ارزان‌تر و باکیفیت بیشتر لوله‌های گاز ترش را تحویل دهند.