انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مازندران و آستاراخان روسیه

در سال گذشته ۷۵درصد صادرات کالا به آستاراخان روسیه سهم ایران و تجار ایرانی بود ساری - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری، علمی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی میان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران و آستاراخان روسیه منعقد شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران در نشستی که به مناسبت سفر کنستانتین مارکولف، نخست‌وزیر آستاراخان روسیه و هیات همراه برگزار شد و در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه با اشاره به مشکلات تجار و بازرگانان ایرانی در روسیه گفت: اختلاف ۹۰درصدی صادرات از روسیه برای مسوولان و روسای اتاق بازرگانی استان نگران‌کننده است.

موسی وفاییان با اشاره به اینکه در گذشته مبادلات دو کشور به صورت تهاتری و برابر صورت می‌گرفت، یادآور شد: اکنون واردات ۹۰درصدی ایران از روسیه در برابر صادرات ۱۰درصدی کالاهای ایرانی به روسیه صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه در سفر هیات مازندرانی به آستاراخان روسیه شاهد بودیم که در فروشگاه‌های این کشور کالاهای ایرانی با نام کشور ترکیه عرضه می‌شود، افزود: توصیه ما این است که این استان کالاهای مورد نیاز خود را مستقیما از کشور ایران تهیه کند.

وفاییان در ادامه با اشاره به اینکه بازرگانان ایرانی برای تجارت با کشور روسیه با مشکل ویزا مواجه هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون تجار مازندرانی ویزای مورد نیاز خود را با مبالغ هنگفتی از آژانس‌های مسافرتی تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشور روسیه می‌تواند این ویزا را در اختیار بازرگانان قرار دهد، افزود: با وجود سابقه ۱۰ساله تجارت مازندران با آستاراخان مبادی گمرکی این استان باید شرایط آسان‌تری برای بازرگانان ایرانی در نظر بگیرند.

سیدمحمد کریمی، استاندار مازندران نیز در این نشست با اشاره به نوع حکومت ایران و نحوه اداره استان‌های کشور اظهار کرد: مازندران دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی، انرژی و نفت و گردشگری برای تبادل همکاری‌ها با کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه دولت‌های ایران و روسیه ارتباطات وسیعی با یکدیگر دارند، افزود: موقعیت‌های محلی و منطقه‌ای ایجاب می‌کند که کشورهای همسایه از این شرایط حداکثر استفاده را ببرند. وی با اشاره به اینکه وجود دریای خزر در میان ایران و روسیه موجب ارتباط نزدیک‌تر کشورهای منطقه می‌شود، یادآور شد: بهره‌مندی استان‌های شمالی ایران از بنادر متعدد و وجود فرودگاه‌ها می‌تواند راه‌های توسعه و ارتباط میان کشورهای همسایه را مستحکم‌تر کند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام اینکه بخش‌های خصوصی و تعاونی‌های فعال در دو استان می‌توانند روابط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، اظهار کرد: ایجاد بانک آستاراخان در مازندران و خانه تجارت در دو استان نقش به‌سزایی در تحکیم روابط اقتصادی در منطقه خواهد داشت.

در این نشست مشترک، کنستانتین مارکولف، نخست‌وزیر آستاراخان روسیه نیز ایران را یکی از مهم‌ترین شرکای آستاراخان با سهم ۱۲درصدی برابر با ۱۸۰دلار صادرات سالانه به این استان اعلام کرد.

وی رشد ثبت شرکت‌ها را بیانگر این موضوع عنوان کرد و افزود: در سال ۲۰۰۱ میلادی فقط ۱۸ شرکت ایرانی در آستاراخان به ثبت رسیده بود؛ درحالی که اکنون این تعداد به ۱۲۸ شرکت با حجم کل سرمایه‌گذاری ۵/۱میلیون دلاری از سوی ایران رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع سرمایه‌گذاری سیستم به ۴۰۰میلیون دلار می‌رسد، افزود: این مساله بر می‌گردد به امضای تفاهم‌نامه و عقد قرارداد از سال۱۹۹۴ میلادی و حمایت کامل روسیه از این ارتباطات که منجر به احساس راحتی و امنیت تجار ایرانی در آستاراخان شده است.

نخست‌وزیر آستاراخان سهم صادرات به آستاراخان و بنادر آن را درسال گذشته ۵میلیون تن اعلام کرد و متذکر شد: ۷۵درصد این میزان، سهم ایران و تجار ایرانی بوده است.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌های اقتصادی و بازرگانی توسط تمام اعضا و تجار آستاراخان برای همکاری با جمهوری اسلامی و استان‌های شمالی ایران خبر داد و افزود: این کارگروه‌ها می‌توانند در زمینه حمل‌ونقل، عدم پذیرش، عدم صدور مجوز و ورود کالاهای ایرانی، مشکلات گمرگی و... تمامی مشکلات راحل و مساعدت‌های لازم را به تجار ایرانی انجام دهند، تحکیم این کارگروه از اولویت‌های کاری ما بعد از بازگشت خواهد بود.

مارکولف در رابطه با صدور ویزا و مشکلات مطرح شده از سوی تجار ایرانی نیز گفت: این امر در اختیار ما نیست و جزو اختیارات دولت فدرال روسیه است که در بازگشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، امیدواریم بتوانیم این مشکل را نیز حل کنیم.

وی متذکر شد: در بخش کار و بازرگانی نیز به شدت نگران حمل‌ونقل کالا و مسافر هستیم، طی گفت‌وگوهای انجام شده از ماه ژوئن خط مستقیم پرواز از آستاراخان به باکو و از باکو به تهران برقرار خواهد شد.

این مقام مسوول هیات آستاراخان در بخشی دیگر گفت: باکتریال (مشارکت) شکل جدید همکاری اقتصادی است که به‌طور وسیعی در جهان رونق یافته و به تجار اجازه می‌دهد همزمان در یک محل باهم در ارتباط باشند، در مرحله اول این قانون و شرکت ایجاد شده برای گسترش همکاری در سایت وزارت توسعه اقتصادی آستاراخان پایگاه اطلاع‌رسانی ایجاد شده و هر تاجری از کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند نام خود و کالای تولیدی و صادراتی خود را ثبت و پیشنهادهای خود را مطرح و شریکی مطمئن پیدا کند.