حمل‌ونقل نیمی‌از نفت گاز خراسان جنوبی را می‌بلعد

انبار ۱۰۰میلیون لیتری فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: انبار بزرگ ۱۰۰‌میلیون لیتری بیرجند که حاصل سفر اول رییس‌جمهور به این استان است، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این طرح عظیم تاکنون ۶۲‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: ۱۵‌میلیارد ریال اعتبار اجرای این طرح از محل منابع داخلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تامین شده است.

کوروش محمودیه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما همچنین اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند در سال جاری عملیاتی شود.وی گفت: افزایش نقاط عرضه بنزین سوپر و اصلاح الگوی جایگزین گازطبیعی به جای فرآورده‌های نفتی در صنایع بزرگ استان نیز امسال پیگیری می‌شود.

۵۴‌درصد نفت گاز مصرفی استان مربوط به حمل‌ونقل است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۱۰۰‌هزار لیتر نفت گاز در خراسان جنوبی توزیع می‌شود، افزود: ۵۹۰‌هزار لیتر آن در بخش حمل‌ونقل استان مصرف می‌شود.

وی افزود: ۵۴‌درصد این مصرف سهم بخش حمل‌ونقل، ۱۵‌درصد سهم نیروگاه‌های استان، ۱۰‌درصد سهم کشاورزی و ۸‌درصد سهم صنایع، ادارات، مصارف خانگی و اصناف است.

وی بیان کرد: یک هزار و ۸۵۵ مصرف‌کننده عمده شامل صنایع و کارخانجات و ۹‌هزار و ۸۲۷ مصرف‌کننده جزء از این شرکت سوخت دریافت می‌کنند.

محمودیه خاطرنشان کرد: تاکنون ۵‌هزار و ۶۰۰ کارت هوشمند به خودروهای گازوئیل‌سوز تحویل شده که شماره هر کارت با توجه به کد ملی هر فرد و ۴ رقم پایانی آن به صورت رمز کارت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت کامل از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرا شده است، گفت: خودروهای گازوئیل‌سوز با این کارت سهمیه سوخت دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای جدید که به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شوند از ابتدا کارت هوشمند دارند، افزود: به خودروهای پلاک قدیمی نیز گازوئیل عرضه نمی‌شود و دارندگان اینگونه خودروها باید نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

عرضه گاز طبیعی از سوی ۵ جایگاه بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در ادامه از عرضه گاز طبیعی از سوی ۵ جایگاه بنزین تا پایان تیرماه امسال خبر داد و افزود: طرح جایگزینی گاز فشرده به جای بنزین در خودرو از سال ۸۶ به صورت ویژه در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

محمودیه اظهار کرد: در سال گذشته نیز یک باب جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده توسط شرکت ملی گاز استان نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای افزایش این جایگاه‌ها، همزمان طرح تغییر جایگاه‌‌های بنزین برای عرضه CNG را در دستور کار قرار داده که در حال حاضر ۵ جایگاه در حال اجراست.

وی افزود: از این تعداد سه جایگاه در شهر بیرجند و دو جایگاه در قاین تا پایان تیرماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه این جایگاه‌ها توسط بخش خصوصی و با اعتبارات داخلی وزارت نفت در حال اجرا است، افزود: در مجموع ۴‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان برای خرید تجهیزات به صورت وام جهت تبدیل این جایگاه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

ساخت ۳۹ فروشندگی محور درخراسان جنوبی

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۳۹ فروشندگی محور در روستاهای استان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: از سال ۸۶ و در راستای سیاست‌های دولت عدالت محور نهم و برنامه‌های وزارت نفت کار خدمات سوخت‌رسانی به روستاییان نیز در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: فروشندگی‌های محور با امکانات مناسب شامل ساختمان، مخازن ذخیره‌سازی، تلمبه‌های عرضه، کار توزیع نفت سفید،گازوئیل و بنزین را انجام می‌دهند.

وی گفت: ۷۷۵‌میلیون تومان اعتبار از محل منابع داخلی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اجرای طرح فروشندگی‌های محور سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی ساخت این فروشندگی‌ها با همکاری فرمانداری و سازمان تعاون روستایی انجام شده است، افزود: این فروشندگی‌ها در روستاهای مرکزی و با جمعیت بالا ایجادشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ۲۳ فروشنده توسط سازمان تعاون روستایی و ۱۶ فروشندگی دیگر نیز توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند.

محمودیه افزود: در صورت تامین اعتبار، ساخت این فروشندگی‌ها درسال جاری در سطح استان ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: شهرهای بیرجند، سربیشه و فردوس به‌دلیل کافی نبودن جایگاه‌های عرضه بنزین در اولویت ساخت جایگاه قرار دارد.

محمودیه خاطرنشان کرد: در سایر شهرهای استان هیچ محدودیتی برای ساخت جایگاه وجود ندارد.

وی افزود: در ۶ ماه دوم سال گذشته به جایگاه‌های موجود ۲۰ نازل بنزین و ۲۲ نازل نفت گاز افزوده شده که این تعداد معادل ساخت ۵ جایگاه جدید است.

وی با بیان اینکه عملیات زیبا‌سازی جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی در سطح استان از سال ۸۶ به صورت گسترده آغاز شده است، افزود: به منظور زیبا‌سازی به صاحبان جایگاه‌ها تسهیلات بدون بهره و با بازپرداخت طولانی‌مدت پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: به صورت مستمر بر زیباسازی و نگهداشت جایگاه‌ها نیز نظارت می‌شود.