کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی خراسان رضوی

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد‌: تمام واحدهای تولیدی استان خراسان رضوی با مشکل تامین نقدینگی مواجه شدند.

مدیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی استان در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان باید در مسیر فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌گرفت که با سیاست قفل زدن به در بانک مرکزی محقق نشد.

وی تصریح کرد: مدتی قبل درخواست کردیم ۱۰۰‌میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار گیرد تا واحدهای تولیدی بتوانند حقوق کارگران خود را پرداخت کنند؛ اما با وجود پی گیری مدیران اجرایی استان، این امر هنوز عملی نشده است‌.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع استان خراسان رضوی نیز گفت: اکنون که بحران اقتصادی جهان را فراگرفته است، کشورهای اروپایی توجه خاصی به بانک‌ها و صنایع تولیدی دارند و با تشویق مردم به خرید کالاها درصدد کمک به آن‌ها هستند.

متین راد افزود: در وضعیت فعلی متولیان نرخ بهره را کم می‌کنند، تقاضای خرید را تحریک می‌کنند تا مردم بخرند؛ ولی ما برعکس عمل می‌کنیم و می‌گوییم نخرید ارزان تر می‌شود.

وی افزود: آنچه اتفاق می‌افتد در درازمدت تاثیر خود را خواهد گذاشت، ‏‏برای مثال کارشناسان بانکی در مقابل کاهش نرخ سود بانکی استقامت کردند؛ ولی این امر اتفاق افتاد و اکنون باز شاهد بازگشت مجدد نرخ سود بانکی به مبالغ قبلی هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در حالی که در بازار رکود وجود دارد و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، میزان درآمد دولت از بخش مالیات در بودجه افزایش یافته است و در بودجه امسال هم خبری برای بخش صنعت نیست، هرچند وزیر صنایع از تهیه بسته حمایتی سخن گفته است.

وی گفت: کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل صنعت است که از طریق سیستم بانکی و خرید و فروش به دست می‌آید؛ ولی مدت‌هاست که سیستم بانکی منقبض عمل می‌کند و نتیجه این است که نقدینگی به واحدهای تولیدی تزریق نشود؛ یعنی هنوز قفل‌های بانک مرکزی برای بخش صنعت باز نشده است و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل پرداخت حقوق مواجه هستند.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه به اقتصاد دستوری و تبعات آن اشاره کرد و گفت: بورس میزان الحراره اقتصاد است؛ به گونه‌ای که تبعات هر تصمیم و برنامه اقتصادی بلافاصله خود را در تالار بورس نشان می‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد‌: در سال جاری عرضه و فروش سهام در بازار بورس بسیار خواهد بود، ولی شاخص‌های آن ریزش خواهد کرد.

وی با اشاره به این که فشارهای اقتصادی در سال جاری بیشتر خواهد شد، گفت: در حال حاضر با واردات بازار را کنترل می‌کنیم؛ اما امسال این همه ارز در اختیار نخواهیم داشت که واردات را ادامه دهیم و با کمبود کالا و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

وی افزود: از سوی دیگر واحدهای تولیدی به دلیل مشکل نقدینگی شرایط تولید را نخواهند داشت، هرچند که تورم وجود خواهد داشت و مردم قدرت خرید داشته باشند.

وی متذکر شد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بخش صنعت تامین نقدینگی است و دولت به منظور رونق بخشیدن به بخش تولید باید برای پرداخت بدهی واحدهای تولیدی به آنها فرصت دهد و بدون شرط تسویه بدهی‌های قبلی به آنها سرمایه در گردش بدهد.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد، رکود بیشتری بر واحدهای تولیدی حاکم خواهد شد و استقلال موجود از بین خواهد رفت.

رییس هیات رییسه انجمن مدیران صنایع استان خراسان رضوی نیز درادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب بدون داشتن استراتژی مدون صنعتی وارد این بخش شدیم و تاکنون هم در این زمینه اقدام موثری صورت نگرفته است.

محمد گلابگیر افزود: در تدوین استراتژی باید مسائل و موضوعات مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، جمعیتی و... در نظر گرفته شود و بر اساس آن تصمیم گیری و اقدام شود ولی متاسفانه به علت شتاب زدگی از تهیه این استراتژی محروم مانده‌ایم و هر وزیری از دید و منظر خود اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: در گذشته فرش دستباف ایران جایگاه خاصی در بین کشورهای جهان داشت؛ ولی در حال حاضر به دلیل سیاست‌های نادرست و صدور مجوزهای بی شمار ساخت کارخانه‌های فرش ماشینی هم جایگاه فرش دستباف را از دست داده‌ایم و هم با واحدهای تعطیل شده در این صنعت روبه رو هستیم.

وی گفت: ارزش ماشین آلات بخش نساجی کشور به بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار می‌رسد که اکنون باید به ذوب آهن فرستاده شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دست یابیم، باید قوانین اقتصادی کشور را بازنگری کنیم.