58‌هزار کشاورز خراسان رضوی بیکار می‌شوند

مشهد - خبرنگاردنیای اقتصاد: عضو کانون کشاورزان خبره خراسان رضوی با اشاره به بحران آب در استان گفت: برابر آمار، خراسان رضوی در حال حاضر دارای ۱۹هزار و ۶۳۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و حدود پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز است.

اردکانیان میزان استحصال آب از چاه های استان را ۶/۴‌میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این استان با کسری سالانه ۱/۱‌میلیارد مترمکعب مواجه است.

وی با انتقاد از عملکرد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این مدیریت برای رفع بحران آب، سیاست کاهش ۵۰‌درصدی برداشت آب از چاه های مجوزدار کشاورزی را دنبال می‌کند.

اردکانیان اضافه کرد: این میزان کاهش از طریق ۱۲ تا ۱۵‌درصد کاهش ساعت کارکرد چاه های آب و کاهش ۳۵ تا ۳۸‌درصدی میزان آبدهی پروانه چاه‌ها دنبال می‌شود.

یک عضو دیگر کانون کشاورزان خبره استان نیز گفت: جای پرسش است که چرا خراسان رضوی با این حجم ظرفیت و اقلیم گسترده و صدها مزیت دیگر به عنوان پایلوت در خصوص کم کردن دبی آب چاه‌ها در کشور انتخاب شده است.

دکتر هادی زاده با بیان اینکه اجرای این طرح ۵۸‌هزار و ۲۹۰‌نفر را در حوزه کشاورزی بیکار خواهد کرد، افزود: متاسفانه برخلاف قانون، آب منطقه‌ای برای کف‌شکنی از کشاورزان تعهدنامه دریافت می‌کند که در آن قید شده اگر به مفاد این تعهدنامه عمل نشود، ماموران شرکت آب بدون مراجعه به مراجع قضایی و احراز تخلف مجازند به محل چاه مراجعه و نسبت به قطع برق آن و بستن چاه اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: باید اجازه داد توزیع و تولید آب به عهده بخشی باشد که تولید غذا را برعهده دارد، به عبارت دیگر جهاد کشاورزی در این حوزه فعال شود.

رییس هیات مدیره کانون کشاورزان خبره خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۰ جمعیت کشور از ۱۰۰میلیون نفر می‌گذرد و باید برابر آن حداقل میزان تولید موادغذایی ۵۰درصد افزایش یابد، گفت: دست یابی به این مهم از طریق حل مشکلات بخش کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه امکان‌پذیر است.

برادران حسینی با اشاره به اینکه عملکرد بانک‌ها، کشاورزی را دچار چالش کرده است، افزود: در حالی که بانک‌ها به بخش خصوصی کمک می‌کنند، اما کمک‌های آنها روی بخش کشاورزی قفل شده است.

وی در بخش دیگر به ناهماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی و وزارت نیرو در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود، در استان کارگروه کشاورزی جدی و قوی‌تر از گذشته با عضویت جهاد کشاورزی، آب، برق، بازرگانی، دادگستری، نیروی انتظامی و نماینده ای از کانون کشاورزان خبره استان فعال شود.

در این مراسم مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه نباید در حوزه بحران آب، یک طرفه قضاوت کرد، گفت: تعداد چاه های غیرمجاز استان بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ حلقه است، نه ۵‌هزار حلقه.

حسینی با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز استان عمدتا در کوهپایه و حاشیه رودخانه‌ها مستقرند، افزود: حدود ۶۰ چاه غیرمجاز بزرگ از ۹۸ چاه عمیق دشت مشهد در سال ۸۶ مسدود و پر شده است و بقیه نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کمبود و بحران آب در استان موضوعی جدی و غیرقابل انکار است، گفت: آب منطقه‌ای از کاهش آب هیچ سودی نمی‌برد. وی با تکذیب کاهش ۵۰‌درصدی حق برداشت چاه‌های آب مجوزدار تصریح کرد: آب منطقه‌ای به هیچ عنوان حق آب تعیین شده را کاهش نداده است.

وی تاکید کرد: به همان صورت که چاه غیرمجاز باید بسته و مسدود شود، برداشت بیش از میزان قانونی چاه‌های مجوزدار نیز خلاف و تاوانش را باید داد.

وی در خصوص انتقاد از تعهدنامه دریافتی از صاحبان چاه‌های مجوزدار کشاورزی گفت: این تعهدنامه برای کسانی است که بیشتر از حد مجاز برداشت می‌کنند، بنابراین ظلم نیست.