مشهد- خبرنگاردنیای اقتصاد: مدیر‌عامل شرکت ملی و پالایش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی گفت: به منظور خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴، انبار ذخیره‌سازی سوخت برای اولین بار در مشهد به بخش خصوص واگذار شد.

علی هرندی در نشستی خبری تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، اجرای اهداف سیاست‌های اصل ۴۴ و نوآوری و شکوفایی و بحث کنترل مصرف سوخت به عنوان ۴ اصل مهم در دستور کار است و در همین مسیر و با توجه به مصوبه دولت و تقاضای مردم و هماهنگی‌های صورت گرفته‌، انبار چهارراه مقدم مشهد در خارج شهر در ایستگاه مطهری (نرسیده به سنگ‌ بست) در حال ساخت است که ساخت ۶۵‌درصد پیشرفت دارد و هزینه انجام شده این طرح توسط آن بخش خصوصی ۱۵ میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: در راستای اصل ۴۴، ۶۰‌درصد انتقال فرآورده‌های آسیای میانه که فقط توسط بخش دولتی انجام می‌شد، در حال حاضر توسط بخش خصوصی و تجار صورت گرفته است که موجب کوچک شدن دولت و باعث رقابت‌سازی و کاهش قیمت آن می‌شود.

هرندی گفت: شرکت ملی و پالایش فرآورده‌های نفتی، توزیع انرژی فسیلی را در سطح کشور در مناطق ۳۷‌گانه که یکی از آن‌ها خراسان است به انجام رسانده‌ و شرکت ملی و پالایش فرآورده‌های نفتی استان خراسان رضوی در ۳ منطقه مشهد، طرقبه و سبزوار عملیات سوخت‌رسانی انجام داده است.

وی با بیان اینکه انتقال فرآورده نفتی در استان نداریم، عنوان کرد: ۶۰‌درصد انتقال فرآورده‌های نفتی توسط خط لوله به استان صورت می‌گیرد که ۵۰۰ لیتر در ساعت است.

وی گفت: عمده محصولات توزیع شد‌ه به استان بنزین، نفت سفید و نفت گاز و اتیکل (نفت جت) است.

هرندی در خصوص انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی نیز گفت: بخشی از گاز مایعNPG از کشورهای آسیایی به سمت استان می‌آید و توسط ریل به سمت انبار استان منتقل می‌شود.

همچنین نفت کوره توسط ریل به سمت استان می‌آید که مبدا تولید آن بندر عباس و تهران است که توسط نفت‌کش به سایر مناطق استان انتقال داده می‌شود.

وی اظهار کرد: به طور کلی در سطح استان، یک میلیارد ذخیره‌سازی فرآورده‌ صورت گرفته که در سطح مشهد در دو انبار ذخیره شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۸۸ در مشهد و تربت‌حیدریه ذخیره‌سازی افزایش یابد.

هرندی تعداد مراکز عرضه و سیلندر پرکنی در سطح استان را ۲۱ مرکز استان دانست و افزود: روزانه ۴۰۰ تن گاز مایع به سیلندر تبدیل و عرضه می‌شود. از ۶۵ مرکز عرضه، ۳۱ مرکز عرضه دوگانه‌سوز شده است.

وی به شرایط خاص مشهد در بعضی از اوقات سال اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط مشهد، عرضه کوچک جایگاه بنزین به صورت پرتابل راهکار خوبی برای کاهش ترافیک شهر است که در صورت درخواست بخش خصوصی با توجه به استانداردهای آن مجوز داده می‌شود. مدیر‌عامل شرکت ملی و پالایش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی در خصوص وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی در مشهد اظهار کرد: جایگاه سوخت‌رسانی در مشهد وضعیت خوبی دارد و بنزین و نفت گاز در شهرستان‌ها مشکل خاصی ندارد ولی در سطح مشهد بزرگترین مشکل، جانمایی مراکز عرضه است.

هرندی در خصوص بحث قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز اظهار کرد: تا زمانی که مصرف در افغانستان باشد، بحث قاچاق همچنان ادامه دارد. وی اظهارکرد: در این بحث ستاد قاچاق استان راهکارهای زیربنایی خوبی را عملی کرده که باعث شده در دو سال گذشته رشد منفی قاچاق داشته باشیم.

وی افزود: به همین منظور هزار میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی به صورت رسمی توسط تجار و بازارچه‌ها به افغانستان صادر می‌شود و این بهترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق است که باعث شده قاچاق نفت گاز ۳‌درصد، نفت سفید یک‌درصد، گاز مایع ۱۲‌درصد و نفت کوره ۲۴‌درصد کاهش داشته باشد.

هرندی تعداد جایگاه‌هایی را که فقط عرضه بنزین دارند، در مشهد ۴۶ جایگاه دانست و تاکید کرد: در شرایط عادی ۳۰ جایگاه کمبود داریم و در شرایط ویژه که نیاز به جایگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند، نیازمند ۴۶ جایگاه دیگر هستیم. وی درباره کارت‌خوان‌ها نیز گفت: تعداد این دستگاه‌ها، ۴۰ عدد در مشهد است که قرار است ظرف دو ماه آینده با هماهنگی‌هایی که با بانک ملت و ملی می‌شود، به صورت خود‌پرداز انجام شود.