مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفت: ۴۰درصد صاحبان مشاغل در خراسان رضوی به نوعی فرار مالیاتی دارند و درآمد واقعی خود را در اظهارنامه مالیاتی قید نمی‌کنند.

محمود وحدتی با اشاره به این که در حال حاضر اداره امور مالیاتی ابزار لازم برای مطابقت صداقت اظهارنامه‌های مالیاتی با واقعیت را ندارد، گفت: متاسفانه تا زمانی که این ابزار برای ما فراهم نشود ما همچنان با فرار مالیاتی در استان روبه‌رو خواهیم بود.

وی با اشاره به تبیین قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون کمک بسیاری به شفاف‌سازی اقتصاد می‌کند و باعث فرهنگ‌سازی اقتصادی در جامعه می‌شود، چراکه در این قانون چون عرضه‌کنندگان خدمات و کالا مجبور به ارائه فاکتور به مشتریان هستند یکسان‌سازی قیمت‌ها در بازار صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به این نکته که قانون مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با واحدهایی است که فروش بالای ۳میلیارد ریال در سال دارند، گفت: مالیاتی که از این واحدها اخذ می‌شود تنها ۳درصد است که ۵/۱درصد آن به اداره مالیات و ۵/۱درصد به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعلق می‌گیرد که در حال حاضر ۹۵درصد مشمولان این قانون در استان اظهارنامه‌های خود را تسلیم اداره امور مالیاتی کرده‌اند. وحدتی در ادامه با اشاره به روند نظارتی بر ممیزان مالیاتی گفت: این افراد با چند روش تحت نظارت هستند که یکی دادستانی انتظامی مالیاتی است که وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین مالیاتی در ادارات کل مالیات کشور را برعهده دارد. روش دوم اداره حراست سازمان است که با برقراری ارتباط با سایر ادارات حراست دستگاه‌ها نوعی نظارت غیرمستقیم را روی کارکنان و مجموعه اعمال می‌کند. شیوه سوم نیز نظارت مستقیم بر ممیزان مالیاتی است. وی سپس با اشاره به آمار پایین مودیان دولتی گفت: نظارت ما در ادارات دولتی از طریق ذی حساب‌های این ادارات صورت می‌پذیرد که هم وظیفه نظارت بر هزینه‌های انجام شده را دارند و هم هنگام عقد قراردادها مالیات لازم را از آن کسر می‌کنند. وی با اشاره به این که در بخش خوداظهاری مالیاتی با ۱۰درصد افزایش نسبت به پارسال روبه‌رو هستیم گفت: هم اکنون ۷۰درصد مودیان مالیاتی در استان خراسان رضوی زیر پوشش طرح خوداظهاری هستند که برای مودیان خوش حساب تسهیلاتی در قانون پیش‌بینی شده است.وحدتی همچنین در رابطه با جرائم در نظر گرفته شده برای افرادی که مالیات خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند، گفت: این افراد به ازای هر ماه تاخیر ۵/۲درصد جریمه می‌شوند. وی در ادامه با اشاره به ماده ۱۹۳ گفت: براساس این ماده اشخاص موظف به ارائه ترازنامه مالی، دفاتر ثبت حساب و سود و زیان شرکت می‌باشند و در صورتی که از این کار سرباز زنند برای هر یک از موارد مذکور ۲۰درصد جریمه لحاظ خواهد شد.مدیرکل اداره مالیات استان ضمن اشاره به تفاوت نحوه محاسبه مالیات در پرونده‌های حقیقی و حقوقی گفت: اشخاص حقوقی در پایان سال مالی موظف به ارائه اظهارنامه، دفاتر حساب‌های روزانه و ترازهای مالی به اداره امور مالیاتی هستند و در صورتی که دفاتر آنها مورد قبول اداره قرار گیرد براساس قانون از ۲۵درصد کسر سود به عنوان مالیات برخوردار می‌شوند.

وی گفت: در مورد اشخاص حقیقی روند به گونه دیگری است و این افراد باید اظهارنامه‌های خود را تا پایان تیرماه به دفاتر امور مالیاتی تسلیم کنند تا اداره بر اساس آن وارد عمل شود. از بین اظهارنامه‌هایی که به اداره امور مالیاتی ارائه می‌شود نیز ۵درصد به عنوان نمونه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در خراسان رضوی میزان اخذ مالیات ۱۵درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.