اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون تولید نیروگاه رامین اهواز از بهینه‌سازی این نیروگاه به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی آسیا به منظور افزایش عمر مفید این واحد خبر داد.

مصطفی صادقی، با بیان اینکه نیروگاه رامین از نوع بخاری و فوق بحرانی با ۶ واحد ۳۱۵ مگاواتی و توان نصب شده ۱۸۵۰ مگاوات است، اظهار کرد: از آنجا که این نیروگاه تامین‌کننده بیش از ۶۸‌درصد نیاز شبکه برق استان خوزستان است و با توجه به عمر ۳۰ ساله این واحد، تلاش شده تا عمر این واحد را ۵ تا ۱۰ سال افزایش دهیم. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: از مهم‌ترین طرح‌های فنی این واحد، آبگیری کارون است که با توجه به اینکه آب کارون دارای مواد زاید و آلاینده‌های بسیاری است به همین منظور موادی در قالب پکیج به آن اضافه شده تا به این وسیله از لحاظ شیمیایی آب بهتری به نیروگاه داده شود و عمر دستگاه‌ها و لوله‌های آهنی افزایش یابد.

صادقی نصب حفاظت کاتودی را با اعتبار ۲۰‌میلیارد ریال برای افزایش عمر مفید لوله‌های زیرزمینی و جلوگیری از خوردگی آنها از دیگر طرح‌ها در این زمینه دانست.وی افزود: عملیات بازسازی کف مخزن مازوت شماره ۲ نیز با سه ماه تلاش به اتمام رسید و اکنون در حال تست هیدرولیکی است و بازسازی سیستم خنک‌کنندگی نیز با کمک مشاوران دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از رنگها و بتن‌ها در حال بررسی است. وی از جمله اقدامات عمده در زمینه زیست‌محیطی را نیز ساخت آزمایشگاه زیست‌محیطی کاهش آلاینده‌ها و کنترل پساب‌های خروجی از نیروگاه و دودکش‌ها و به حد استاندارد رساندن آنها دانست.

اخذ گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

کارشناس محیط‌زیست و سیستم‌های بهره‌وری نیروگاه رامین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این نیروگاه با پتانسیل تولید آلایندگی در زمینه‌های آب، خاک و هوا در سال‌های اخیر با پیاده‌سازی سیستم مدیریتی زیست‌محیطی اقدامات موثری را برای حذف، کاهش و کنترل آلاینده‌ها انجام داده است، از اخذ گواهینامه ایزو۱۴۰۰۱ توسط این نیروگاه خبر داد. ویدا صادقی دهکردی ایجاد مکان‌های استاندارد برای اندازه‌گیری گازهای خروجی از دودکش‌ها در واحد ۶ و استارت بویلر، تدوین برنامه پایش و اندازه‌گیری مستمر گازهای خروجی توسط آزمایشگاه محیط‌زیست و دستگاه‌های پرتابل آنالیز گاز، بهینه‌سازی سیستم‌های اندازه‌گیری آنلاین و ... را از جمله این اقدامات دانست.