مشهد- خبرنگاردنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی از امضای ۱۲سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با ایالت پنجاب پاکستان خبر داد.

محمدجواد محمدی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه این سفر فشرده دستاوردهای خوبی در توسعه روابط دو ملت در ابعاد مختلف داشت، افزود: نیمی از ۱۲سند امضا شده تفاهمنامه است و نیمی دیگر هم قراردادهایی است که در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، دانشگاهی و فرهنگی، زیر‌ساختی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک به امضا رسید.او با اشاره به دیدارش از دانشگاه پنجاب و دانشگاه و دانشگاهیان فیصل‌آباد پاکستان گفت: میان دانشگاه فردوسی مشهد و پنجاب و فیصل‌آباد نیز موافقت نامه‌هایی در حوزه تبادل دانشجو و استاد، مباحث و زمینه‌های مشترک تحقیقاتی و آموزشی مبادله شد.استاندار خراسان رضوی افزود:این تفاهمنامه‌های فرهنگی می‌تواند مقدمه‌ای بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و علمی منطقه باشد.

وی گفت: در حوزه گردشگری هم با توجه به پیوندهای دیرینه و زمینه‌های مشترک مذهبی، قومی و فرهنگی دو ملت، آمادگی خود را برای برقراری پروازهای هوایی از لاهور به مشهد اعلام کردیم. او افزود: به این منظور موافقت‌نامه‌ای هم امضا شد تا پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و این پرواز هر چه سریع‌تر برقرار شود.محمدی‌زاده اظهار کرد: همچنین در زمینه فعالیت آژانس‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و اماکن اقامتی و تشکیل شرکت مشترک حمل و نقل زمینی و اتوبوسی که از مشکلات عمده تردد مسافران است و نیز بخش‌های زیرساختی گردشگری توافقنامه‌هایی امضا شد.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی نیز توافق شد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع‌ومعادن خراسان رضوی و پنجاب ایجاد شود که در آینده نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی این اقدام را منشا تحولات ارزشمند در ارتقای مبادلات اقتصادی دو استان توصیف کرد و گفت: در حوزه فعالیت‌های زیرساختی و صنعتی هم توافق‌های خوبی صورت گرفت که از جمله آنها در حوزه ساخت نیروگاه برق و صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی به پنجاب بود.

وی با اشاره به نیازهای خراسان رضوی افزود: در مقابل ما واردکننده برنج، شکر و میوه از پاکستان هستیم که بخشی از آن هم‌اینک به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و تلاش شد طی تفاهمنامه‌هایی این واردات قانونمند شده و تضمین‌های لازم در جلوگیری از ورود قاچاق این کالاها به کشور هم گرفته شد.

محمدی‌زاده گفت: همچنین فضاهایی برای عرضه بدون واسطه کالاهای ایرانی در ایالت پنجاب تعیین شد که امیدواریم به زودی شاهد صادرات محصولات غذایی و سایر تولیدات خراسان رضوی به این ایالت و عرضه در این بازارچه‌ها باشیم.

وی افزود: توافق‌هایی هم در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک بویژه در سرخس، مشهد و لاهور در حوزه نساجی، صنایع غذایی، خودروسازی و دیگر صنایع مهم حاصل شده است.

استاندار خراسان رضوی توافق ساخت کارخانه تراکتورسازی در لاهور با مشارکت ایرانی‌ها را از جمله توافق‌های صورت گرفته عنوان کرد و گفت: دستاوردهای این سفر در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی و در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه بوده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برداشتن گام‌های عملی موثر در توسعه روابط میان خراسان رضوی و پنجاب باشیم.